• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

Muggles - vet att frullan har en UJ och cicci en BT och att båda är nöjda förutom att frullan tyckte att liggdelen (-delarna för dig) är väldigt liten. BTs liggdelar är mycket större. Rätta mig om jag har fel, tjejer! Jag köpte en brio klassisk syskonvagn (eftersom jag ville kunna barnen mot mig) av en tvillingmamma vars barn inte ens var ett, så jag gissar att hon inte var så nöjd. Jag är dock jättenöjd med den. /// Liten / Lappis - tack! Lillebror sover nu, brukar sova efter lunch så han har nog em bit kvar till frisk...

• _koko_

Ber om ursäkt för mitt kassa skrivande, skyller på ipaden... /// Lappis - fniss... Fast bara åt fadäsen med linserna, inte åt skitmensen och tröttheten. /// Jag har förresten gett upp cerazette och ska hämta ut (läs få sambon att göra det) vanliga ppiller idag. Så får vi väl se hur det går.

• FruCicci

God morgon!

Lappis Tröttmössa där

Liten, vi har varit med Victor på Junibacken sedan han var 1 år, det är jätte bra för alla åldrar å jag fattar inte varför alla ska vänta tills barnen är "mogna" 8vid 3 år). De har ju dessutom babyrytmik och massa annat för barn 0-1 samt 1-3! när Victor var liten tittade vi inte på pippiteater, men däremot gick vi på sångstunderna, klättrade, åkte rutschkana etc. Gå dit! (Louise har varit där sedan hon var nyfödd).

KOKO, krya på dig hjärtat. Onti halsen du med KRAm och fy så jobbigt med Lillebror, men skönt att ni har svar på mycket genom kosten.

Mugglan, vilken dramatik!!!!!!!!! Shit!
    håller dessutom med ag spisarna. Vi har gas och jag älskar det dock!

Snorkis gumman - kramar och all förståelse!!

Bröllopsmusik: Vi hade Mendelsohn in, och den där Trupmet Vol... någonting ut... Sen hade vi solo med trumpet, som spelade. Sen psamlmerna 200 och 201, i denna ljuva sommar tid och en vänlig grönskas rika dräkt... HA! JAG KOMMER IHÅG! Bingo!

Nu måste jag jobba, chefen har stirrat på min skärm typ 5 gånger nu..... för att se vad jag igentligen har pysslat med senaste halvtimmen!

Måste bara säga att i går var vi på 40 års Surprise fest....
    Min bästa kompis ex-man! Som är jätte nära min man efter åren... De skilde sig i somras och han har tydligen skaffat en NY, snacka om pinsammt när hon dyker upp på surprise festen i går och jag inte visste vem hon var och hon frågade mig vem jag var.... Ätr du As gamla barndomsvän...ehhhhh nej.... kunde ju inte säga att jag var exets bästis.....
    Till saken hör att exmannen som fyllde år har inte sagt något till min kompis om detta! och de har ändå varit ihop i över 5 månader, min man har vetat och inte sagt ngt till mig eftersom han visste att jag skulle skvallra till bästisen.... vilket dilemma... kan säga att det var sjukt tryckt stämning och jag gick lika fort som jag kom och fick lova dyrt och heligt att hålla tyst..... phuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

• Tinga
    muggles skrev 2011-01-25 09:04:22 följande:
    Tinga: vi funderar mellan UJ (jag kommer ihåg att ni har den) och BabyTravel tvillingvagn. De är ganska lika i utförande. Enl BabyProffsens butiksbiträde är UJ såklart av ngt bättre kvalitet och ngt lättare att fälla ihop men å andra sidan typ dubbelt så dyr
    Jag tror det skiljer endast ett par cm i bredd mellan vagnarna, tror UJ är ngt smalare men längre än BT. En BT med två liggdelar får man för ca 8000 kr medan UJ går loss på ca 13000... Så antingen får det bli en ny BT el en beg UJ tror jag. Båda känns likvärdiga när det gäller svängradie och smidighet.
    Jag har funderat på det där med en stor liggdel men det jag tänker på som opraktiskt är när man tex ska in på BVC mm, att då kånka på en bautastor liggdel känns omöjligt, hellre en i varje hand...

Iaf, med Moa kände vi att redan from hon var 2,5 år hade vi gärna gått på en sulky och vi använder i stort sett bara en paraplyvagn när vi ska till stan. Dessutom går hon långa sträckor själv. Det var därför jag undrade hur länge man står ut med de här pansarfordonen...
    Ett par cm i skillnad i bredd låter inte mycket, men faktum är att det varit väldigt många ställen där vi precis lyckats pressa igenom vår vagn och där det då varit omöjligt att komma fram om den varit ett par cm bredare.

Det jag menade med att ha två liggdelar och svårigheten att ta loss dem var att man ändå inte tar med dem in på t ex BVC, för att de är så svåra att ta loss. De små är liksom lika omöjliga att bära in som den stora, om du förstår hur jag menar, så då kan man lika gärna välja den stora och fördelarna, som jag tror finns, med den.

Angående paraplyvagn har jag känt att jag hellre har en rejäl vagn som tål lite last osv, så därför har vi hellre använt den vanliga. Jag har iofs aldrig testat en paraplyvagn, så jag vet inte om det kanske hade varit bättre än jag tror, men jag tycker inte att UJ varit värre att lasta än att det varit OK. En tvillingvagn är ju ganska klumpig oavsett om det är paraplymodell eller något annat.

Vi köpte en begagnad UJ, för vi tyckte att den kändes lite rejälare men samtidigt smidigare än BT. Dessutom kommer man i princip inte åt varukorgen när man har liggdel på BT. Det är kanske ok om man har den som syskonvagn, för då kommer man åt varukorgen från den sitsen där det större barnet sitter, men har man liggdel över hela går ju inte det. Och är det någon gång man behöver en varukorg är det ju när man har tvillingar, eftersom man måste ha dubbelt så mycket med sig.
  • FruCicci

Mugglan, vi har babyproffsens tvillingvagn och den är inte alls svår att fälla ihop! Jag tycker den är helt jäkla fantastisk och den har dessutom mycket bättre läge vid fötterna när barnen blir större, då slipper de sitta med böjda knän. Vi är suuuuuuuuuuper nöjda med den!
    AM har förövrigt också den och den är lättkörd!

• FruCicci

Du har rätt Koko, jag hade liggdelen på min tvillingvagn till Louise var 9 månader! Frullan bytte när Roffe var 4 månader! Så liggdelen är minimal på UJ.
    Vi har vänner som har BT och tvillingar som är super nöjda nu, eftersom de bytte från en UJ
    Dessutom har BT delad sufflett, UJ på de äldre modellerna har en över hela, vilket störde Frullis lite....
    Korgen under BT vangen är fantastisk, jag vet som storhandlar med min tvillingvagn. Så är det att bo i city, Louise hängde i babybjörn på magen (victor på dagis) sen hela tvillingvagnen fullpackad med påsar!

• FruCicci

VARFÖR kommer det mer förbannad snö?
    Arg!
    Är så trött på snöööööööööööö.....

• muggles

Tinga: aha köpte ni er UJ begagnad? Jag tittar lite på Blocket men har funderat över liggdelarna. Om man nu skulle vilja köpa två liggdelar så funderar jag på om alla årsmodeller passar till alla. Tex en vagn från 2009 och en liggdel från 2010, passar det ihop? De flesta säljer ju inte 2st liggdelar utan man får nog försöka plocka ihop en vagn från olika annonser. Intressant att du tyckte det var så krångligt att få med sig liggdelen, värt att tänka på.

När vi använde liggdel hade vi Brios hårdlift och den var ju bara att lyfta ur kombivagnen, hade tom handtag, så det var mkt enkelt att plocka med sig den.

Hade ngn gett mig en UJ så hade jag gärna tagit emot den

Men om man får en ny BT för priset av en begagnad UJ så vete fan... SVÅRT!

(Ursäkta alla som inte är i vagntagen - måste vara oerhört tråkigt detta...)

• muggles

Snorkis: förstår om du vill ligga lågt nu! Jag tänkte faktiskt på dig igår och hur du mår nu, om du känt några fosterrörelser och om ni har RUL snart (du borde vara i ca v17-18?). Stor kram på dig och kom tillbaka när du orkar!

• Telis

God förmiddag!

Ingen förbättring i sikte, snarare tvärtom, nu är jag snorig dessutom. Men i eftermiddag har jag tid på vårdcentralen, dom sa där att dom blivit mer restriktiva med en del behandlingar men inte när det gäller halsfluss.

Det känns lite taskigt att ligga här i sängen när städerskan far runt och dammsuger och städar toaletter...

Stor kram till Snorkis, hoppas du snart orkar komma tillbaka!

Bra att veta att Junibacken även kan passa mindre barn, ska tipsa min man om det. Han är lite nervös för vad dom ska hitta på resten av vintern, hela våren och sommaren.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!