• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore
    Soldemor skrev 2011-01-25 14:25:41 följande:
    Kan du inte ha skötbord ovanpå tvättmaskinen? Man kanske kan lägga ett sådant där uppblåsbart skötbord där?
    Jo, det skulle jag nog kunna... Problemet är väl snarare att vi hela tiden tänkt att "det är inte så lång tid innan vi flyttar" (Vi bygger hus). Men det tar förbaskat lång tid ändå, bl.a. pga min mans andra jobb-projekt som han skaffat sig. Och då känns det overkill att fixa allt kring installation osv, för att ändå inte ha nytta av den så länge.

Annars verkar det som en jättebra idé med skötbädd på tvättmaskinen!
  • smint

AM: Trist med tvättmaskinen.. tycker det det låter som en bra idé att ge plaggen till mr Y.. Hur mår lille svärdmannen idag?

Ego: gick bra hos BM, bebis har dock inte fixerat sig ännu, men det var väldigt nära sa hon.. allt annat såg bra ut, 

Hittade ingen fin docka till dottern, hade tänkt det som en storasyster present, hon har bara små dockor och tänkte att hon skulle få en större som hon kan sköta om osv.. mina föräldrar har köpt en vagn i julklapp till henne så måste hitta en docka.. Men alla i den leksaksbutiken jag var i var jättetrista..  Köpte fina jeans till henne på HM istället, och snuttefiltar till lille bebisen på Bonti, tack för tipset om snutten, blev ett 3 pack med röda stjärnor på.. dom var ju ganska stora också så dom kan man ju alltid skyla sig med om man ammar.. 

nehe nu mat till dottern, som inte sovit lunch idag så hon får äta före oss idag.

skriver mer senare.

• Oupsie

Hej i tråden, tänkte bara ge en liten uppdatering från mitt BM-besök idag. Hon undersökte och hon sa att det var ganska mjukt, och yttre livmodermunnen var öppen. Hon kom dock inte ända in till den inre men hennes undersökning har satt igång en hel del sammandragningar och det har även kommit en del blod. På torsdag ska jag få träffa en doktor och se vad han/hon säger om en igångsättning.

Är jättetrött och ska vila lite nu, och har som plan att titta in lite senare.

Det där med vagnar är verkligen inte lätt, tyckte att det var svårt när vi skulle köpa, och det måste vara ännu svårare med en vagn till två eftersom utbudet är mindre. Tyvärr är det nog så att ingen vagn är perfekt (eller några kanske hittar den perfekta vagnen men vi andra får kompromissa på ett eller annat sätt). Hoppas att ni hittar någon som känns bra Muggles.

• MSW

Åh, oupsie, hoppas att BMs undersökning gjorde så att det kanske kan sätta igång ngt ännu mer spännande.. Annars hoppas jag ni får träffa en bra doktor på torsdag!

• BrudSommar2006

Telis, vad bra med piller!

Men åh jippi, Iris är 115 cm lång tror jag och enligt den där sidan Tinga länkade till så är hon ju nästan nere på det översta strecket för 3,5 år, hon behöver bara plana lite till så kanske längd-krisen är över.

Värre är det med vikt-krisen då ser jag, tror hon är uppe i uppemot 28 kg nu. Jättesvårt att banta ett barn. Fast nu börjar simningen på lördag och om ett par veckor börjar gymnastiken och dansen också och mer aktiviteter än så klarar vi nog inte.

Iris fick vi byta till sittdel vid fyra månader tror jag för att hon var för lång och Astrid bytte vi del till vid åtta månader då hon höll på att klättra ur liggdelen så vi har haft båda varianterna.

• sweetstreet
    Tinga skrev 2011-01-25 14:46:49 följande:
    Här kan du se viktkurvan för pojkar 2-5 år. För 2.5 år är normalvikten ca 14.5 kg och då låg mina killar på 11.2 respektive 12 kg.

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_b.../
    Tinga det låter ju super att de väger såpass bra ju!!!!
    Vår tjej som är STOR för sin ålder även med amerikanska mått mätt väger lite ca 16,5 kg nu. Så det skiljer ju inte mycket alls tycker jag med tanke på de matproblem Piff och Puff har haft!

• sweetstreet
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-25 17:44:41 följande:
    Telis, vad bra med piller!

Men åh jippi, Iris är 115 cm lång tror jag och enligt den där sidan Tinga länkade till så är hon ju nästan nere på det översta strecket för 3,5 år, hon behöver bara plana lite till så kanske längd-krisen är över.

Värre är det med vikt-krisen då ser jag, tror hon är uppe i uppemot 28 kg nu. Jättesvårt att banta ett barn. Fast nu börjar simningen på lördag och om ett par veckor börjar gymnastiken och dansen också och mer aktiviteter än så klarar vi nog inte.

Iris fick vi byta till sittdel vid fyra månader tror jag för att hon var för lång och Astrid bytte vi del till vid åtta månader då hon höll på att klättra ur liggdelen så vi har haft båda varianterna.
    Jag tror inte alls ni behöver banta Iris!!! Det här med vikt är ju ngt som ändrar sig under barnets utveckling också. Mycket förändras i t ex puberteten. En av mina gamla kompisar från typ 12-års åldern var en kort och lite småknubbig kille. Alla tyckte det var lite lustigt för hans båda äldre bröder var låååånga och smaaaaala. Men i säg 15-16-års åldern sa det plötsligt bara PANG och så på en sommar var han låååång och smaaaal!!!!
    Motsatta hände en av mina allra bästa vänner som berättade att hon ända fram till 15-åråldern var jättesmal och "petite". Men så fort puberteteshormonerna kom så sa det mer eller mindre PANG och så hade hon bröst a la Dolly parton och var plöstligt jättekruvig med rejäl rumpa och mage. Och hon är fortfarande väldigt kruvig trots att hon t o m oprerat ner brösten typ 1 kg vardera för länge sedan p g a ryggproblem....

Så som sagt, så länge man ger sina barn en hyfsat hälsosam kost och så länge de rör på sig (vilket de flesta barn ändå gör idag trots alla larm om stillasittande dataspelsbarn etc) så tror jag att ens barn måste få utveckla sig somd et gör. Sedan HAR vi faktiskt alla olika kroppstyper. Alla ser ju inte ut som Noomi Rapace utan en del mer som typ Kate Winslet...!  
  • sweetstreet
    Oupsie skrev 2011-01-25 17:30:24 följande:
    Hej i tråden, tänkte bara ge en liten uppdatering från mitt BM-besök idag. Hon undersökte och hon sa att det var ganska mjukt, och yttre livmodermunnen var öppen. Hon kom dock inte ända in till den inre men hennes undersökning har satt igång en hel del sammandragningar och det har även kommit en del blod. På torsdag ska jag få träffa en doktor och se vad han/hon säger om en igångsättning.

Är jättetrött och ska vila lite nu, och har som plan att titta in lite senare.

Det där med vagnar är verkligen inte lätt, tyckte att det var svårt när vi skulle köpa, och det måste vara ännu svårare med en vagn till två eftersom utbudet är mindre. Tyvärr är det nog så att ingen vagn är perfekt (eller några kanske hittar den perfekta vagnen men vi andra får kompromissa på ett eller annat sätt). Hoppas att ni hittar någon som känns bra Muggles.
    Å jag hoppas att Daisy snart får komma ut!!!!!
    Vila nu!!!! .-p 
  • sweetstreet
    Telis skrev 2011-01-25 14:47:38 följande:
    Nu är jag hemma från vårdcentralen. Fick ta ett sånt där svalgprov och det visade utslag på streptokocker så alltså kunde jag få penicillin - wihiiii.

Men fy för den lede vad jag avskyr svalgprov, nu har jag haft turen att aldrig ha behövt någon sån där undersökning där dom stoppar upp en kamera i rumpan eller ner i halsen men tills dess så tycker jag att svalgproven är bland det obehagligaste man kan göra. Jag lägger hellre upp muffen för gynekologen varje dag i veckan tror jag.
    Iiih Telis jag HATAR också svalgprov!!
    Varje gång tror jag att jag ska kräka ner sköterskan.....!
    Jag tycker faktiskt synd om dem för det kan inte vara roligt för dem heller. Att sticka ner spatar i halsen på folk o röra om och se hur de liksom ulkhulkar och nästan spyr....!

Men skönt att du fick hjälp!
    Hoppas nu att du snart är frisk igen!!
  • sweetstreet
    _koko_ skrev 2011-01-25 06:51:37 följande:
    Mogronstund har... Crap i mun, fy fan, ont i halsen, ont i huvudet, hostar och har barn som vaknar for tidigt. Well, well, jag överlever. /// sweet - Du skrev ingenting om dig själv, hur är det? Vi hade precis slängt halkmattan och skulle köpa ny eftersom den gamla torkat ukyi vcv b. B. C bc gbgbgvvvlchvhhl
    Tack Koko!!! .-p
    Jodå det är okej med mig och oss. lilltjejen har värsta snoret nu och är lite ledsen och känslig på griund av det. Vi sak dessutom ut på middag med makens jobb ivkäll och har fixat så att grannarna ska hämta lilltjejen från dagis och när vi berättade det i morse blev hon helt förstörd. FY vad det gör ont!!!! Hon grät hela vägen till dagis..... 
    Men jag tänker åka hem direkt efter middagen ikväll så jag hinner lägga henne själv iallafall för middagen är tidig. Maken går nog ut och tar ett par cocktails med kollegorna men jag känner inte alls för det.

Sedan har vi hittat 2 advokater som gör FREE consultations!!!! .-)
    Sp vi har bokat tid för konsultaion imorgon med båda. En per telefon och en som vi ska åka och träffa i downtown Manhattan. Det känns jättebra!!! Vi får väl se hur vi känner efter att ha pratat med dem..
    Hoppas de tycker att vårt fall är ok och inte hopplöst....
    Och så hoppas jag såklart att det ska gå att betala för olika "delmoment" för det kanske ev kan bli ngt billigare då.... Men men vi får se. Känns iallafall bra att jag tagit tag i det hela nu.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!