• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

har precis läst ikapp... men aaaa vad det luktar... Trollet behöver saneras...

kort: Heja Oupsie - vila så att du orkar och hoppas Daisy kommer snart!

Mugglan - anti-nojjnings-kram!!

Snorkis - kraaaaaaaaaaaam!

• muggles

AM: jag försökte googla den där e3 twin men jag hittade varken pris el vikt. Tror jag hittade bredden 78cm, vilket är lite mkt i så fall.

Det blir för mkt fostervatten därför att det ena barnet får för mkt blod och då bildar för mkt fostervatten. Normalt ska barnet bilda fostervatten och en del gör barnet sedan åt genom att svälja, en del byts ut av kroppen. Men när det blir "patologiskt" mkt fostervatten så gör inte barnet åt tillräckligt mkt varför mängden hela tiden växer.

Jo visst finns det risk för att jag mätt fel och att mäta omkretsen är nog inget vetenskapligt. Det är bara slående hur stor skillnad det blev helt plötsligt. Eg ska man väl mäta SF-måttet men det känner jag inte att jag klarar av själv.

Imorgon ska jag till BM första(!) gången, jag får höra med henne. Men iom att hon mäter SF-måttet för första ggn går det väl inte att säga så mkt heller. Suck. Måste nog gå och gräva ner mig nu.

• sweetstreet
    muggles skrev 2011-01-25 18:54:25 följande:
    Oupsie: låter lovande med tappen.

Själv har jag precis gått in i noj-stadiet igen. Har i 2v tid mätt magens omkrets (för att hålla koll så det inte sticker iväg) och det har stadigt varit 92 cm. Nu igår var det plötsligt 93 cm. Och idag tycker jag att magen spänner så där som den gjorde då vid nyår och nu var magen 94 cm

Iofs har jag inte gjort nr 2 idag pga järntabletterna men ändå...

Och så var vi på kontroll igår och då såg ju allt fint ut. Om jag skulle kräva en undersökning nu skulle jag nog bara verkar hysterisk... Vågar inte ens säga ngt till maken så han blir orolig. Gah!

Lika bra att hon med UJ-vagnen inte svarar för det blir väl inget behov av den ändå. Aldrig får man vara glad längre stunder
    Å Mugglan!
    Jag förstår att du oroar dig och nojar! Måste säga att jag tycker du verkat otroligt stark och lugn med tanke på allt som skett. har verkligen tänkt på det att "Oj, vad Mugglan tar det hela BRA!".
    Själv känns det som om jag varit mer eller mindre hsipig hela tiden och typ satt tt måttband konstant på magen 24 timmar om dyget.... fast självklart till ingen nytta alls....

Jag tror att din mage säkert kan spänna av olika anledningar. Om det är som du säger att du inte gjort nr 2 så kan sådant påverka. ibland är ju även icke-gravidmagar alldeles spärrballongsaktiga av diverse saker i magen som inte alls har med bebisar att göra....
    Så den där extra cm kanske är en gas-cem???????? Eller något sådant?

Sedan gissar jag att även din mage SKA växa den med. Även om det kanske inte ska ske såpass fort som du upptäckte i slutet av december. Men växa ska den väl???

Men som sagt, du har all min sympati och förståelse för din oro.
    Jag hoppas bara att du oroar dig i onödan!!!

• sweetstreet

Fasen jag gör så mkt typos att man kunde tro att jag var full!!!!!

• sweetstreet

Men det är jag tyvärr inte....

• fru AM

Mugglan: Phil & Teds ska enligt min googling vara 73 bred.

Lycka till hos BM imorgon! Kram! 

• sweetstreet

Hattis,
    ja det ska bli intressant att se vad de olika adokaterna kommer att säga. Vi är nog mest rädda för att de ska säga att vi antingen är ett hopplöst fall... eller att det är såpass svårt med vår ansökan att de kommer krävas en enomr insats från dem och därmed kosta hur många tusentals dollasch som helst...

En annan farhåga är naturligtvis att man iten känner förtroende utan får vibbar av att de bara vill anända en som "cash cow" och mjölka pengar... 
    men vi får se som sagt.

• sweetstreet

AM,
    jobbigt med Hektor!!!
    Hoppas han mår bättre snart den lille.

Här är det snuvigt. Lilltjejen hade så mycket snuva i natt att hennes öga kloggat igen lite i morse.
    Det gjorde det alltid när on var bebis men det var länge sedan nu. Då sa de att det var när barn är supertäppta för då kan snoret liksom komma ut genom tårkanalen istället! Äckligt!!!
    Men jag hoppas att hon snart ska bli lite bättre.

• Telis

Åh, mugglan, jag förstår verkligen att du får hjärtat i halsgropen när sifforna helt plötsligt ändrar på sig. Men gravidmagar ska ju växa och om den inte har gjort det på flera veckor så var det nog dags för den att växa lite igen? Och det är nog lätt att mäta fel på någon cm hit och dit. Stora kramar, hoppas att du oroar dig helt i onödan!

• sweetstreet

Kände mig hemsk i morse också när vi berättade för henne att hon skulle bli hämtad av kompisens mamma. Hu! Hon blev såååååå ledsen. Helt förstörd.
    Sedan när jag återberättade det hela för några kollegor på jobbet sa de mest: "Men hon måste ju LÄÄÄÄÄRA sig!!!" och "It´s only blackmailing by brying!!!" 

Och det är sant, men det är svårt att förklara för personer som inte har barn (ursäkta nu OM jag trampar på en massa ömma tår!!!!!!!! DET är inte meningen men så kan jag känna ibland ) att även om man förstår detta med HUVUDET så KÄNNS det inte bra i MAGEN....
    Även jag inser att ens barn inte kan vara lyckligt jämnt och att det ibland måste göra saker som det inte vill. Rätt ofta faktiskt..
    Men just sådana här saker tycker jag ändå känns jobbiga. Vår tjej har enomr separationsångest och även om jag vet att det hela kommer gå bra i slutänden så känns det så jobbigt när hon blir sådär förtvivlad. jaja, jag kände mest att kollegorna försökate peppa och muntra upp mig, men de fick mig mer at känna mig som en överbeskyddad hönsmamma som absoluuuuut inte borde känna som jag gjorde.... gulligt tänk, men jag ahde nog hellre hört ett "vi förstår hur det känns men det kommer bli bra...."

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!