• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Soldemor
    Ore skrev 2011-01-25 12:15:46 följande:
    Det diskuterades ju tvättstuga för ett tag sedan här, och jag skrattade litet för mig själv angående det praktiska i tvättstuga. Man missar det TOTALT om man har tvättstugemarodören from hell, som granne. Typ...

Denna månaden har jag iaf märkt att det är någon som räknar hur många gånger vi tvättar? Vet inte varför, men skulle det vara vaktmästaren som gör det för att grannkärringen tycker att jag tvättar för mycket så har jag invändningen att de tvättar lika mycket som jag... Fast hon och hennes vuxne son (?) skriver upp tider var för sig... Nu i helgen hade de t.ex. bokat varsin dag. Morr. Nåja, jag hämnades genom att boka lördagen innan hon hann göra det. Hon tycker att hon ska ha förtur till lördagar för att det passar så bra med hennes jobb att tvätta då.
    Tvättstugor är alltid ett fascinerande kapitel!
  • FruCicci
    Tinga skrev 2011-01-25 12:24:15 följande:
    Jag menar att Roffe kanske vägde vid 4 månaders ålder vad Louise vägde vid 9, och att det kanske var därför FruLlan fick byta tidigare. Det är ju vid en viss vikt man behöver byta; inte vid en viss ålder (om det inte var som på 70-talet när liggkorgarna var gigantiska och man bytte för att barnet blivit så pass gammalt att det inte längre ville ligga ner i vagnen). Därför tyckte jag att jämförelsen haltade lite. Hade FruLlan haft din vagn hade hon kanske behövt byta till sittdel tidigare än du gjorde för att Roffe var större.

Jag säger absolut inte att jag är någon expert, men utfallet av hur en vagn fungerar och hur man använder den skiljer sig lite åt om man har den som tvillingvagn eller syskonvagn, iallafall under den tiden man använder liggdel.
    Roffe var mindre än Louise!
    UJ har en skitkass liggdel, så är det. BT har mycket längre!
    Vikten har ju inget med ungarna att göra, det är snarare längden.
  • Ore

Jag har bott i hyreshus där måååånga lägenheter delat på ett antal tvättstugor, och det har aldrig varit några problem. Här har det varit STORA problem, och då är det bara fyra lägenheter som delar på tvättstugan! Helt obegripligt för mig... Särskilt som de som bor i de två övriga lägenheterna tvättar typ två gånger i månaden, var. Och alltid på vardagar. Då är det två lägenheter kvar, som gärna tvättar på helger. Hur svårt kan det vara, man tar en dag var. Och det tycker jag att vi gång på gång kommit överens om... Och att hon gärna vill ha lördagar. Fine, säger jag, men jag behöver tvätta någon dag under helgen. DÅ SKA DE INTE BOKA SÖNDAGEN OCKSÅ!

När jag senast gick bananas (det var några månader sedan nu...) så hade hon även SNOTT min tid. Efter att hon tvättat både onsdag, torsdag (fast då skrev hon inte upp någon tid), fredag och lördag så ska man fasen inte gå och sno MIN tid bara sådär... Visst, det hade gått mer än en halvtimme efter utsatt tvätt-tid (vilket är hela dagen), men jag höll på att söva lillkillen och hann inte gå ner just det klockslaget jag skrivit upp. Dessutom finns det ingen regel kring att tvätttiden går över efter en viss tid här...) Gaaaahh, minns fortfarande hur arg jag var! (Det var dessutom mycket fläckiga kläder i tvätten, jag hade försökt tvätta bajsiga kläder redan på torsdagen men det var ju upptaget då, så jag var stoisk men irriterad och väntade på MIN bokade tid)

• FruCicci

Tinga, man kanske ska ha lite mer på fötterna ibland

Tror nog att alla hittar det som de söker i slutändan och det är ju bra att man kan få lite input av alla som nyligen har haft tvillingvagn eller enkelvagn.
    Vi fick höra av babyprofsen att de har kopierat UJ vagnen och försökt göra BT vagnen bättre än den bara, vilket jag tycker de har lyckats med.
    Tror dock att på östermalm där jag bor, så är UJ mycket trendigare, liksom Bugaboon
    (som jag tycker är.... nja inget för mig iaf)

• FruCicci

Ore, jag har faktiskt samma uppfattning. Herregud vad irriterande - söndagen med!

Vi har aldrig några problem!
    Tror det flesta i vår BRF har maskin inne i resp lägenhet/Våning, det är ju bra för oss, för det är alltid ledigt. Vi bor dessutom på nedrebotten och det är bara att ta trappan ner, så jag brukar tänka att det är lika jobbigt som att gå ner på undervåningen från övervåningen i en villa

• Soldemor

Än så länge funkar det mesta i vår tvättstuga, utom städningen. Men av någon underlig, förmodligen elektrisk, anledning, fungerar inte belysningen i tvättstugan särskilt ofta. I lördags (efter x antal felanmälnngar) hade jag ljus fram t kl 19, sedan la den av igen. Vågar snart inte göra någon felanmälan, de slutar kanske ta mig på allvar!

• fru AM

Tur att vi inte har ngn tvättstuga ... hur skulle det gå att samsas med mr Y?

• Tinga
    FruCicci skrev 2011-01-25 12:56:51 följande:
    Tinga, man kanske ska ha lite mer på fötterna ibland
    Jag lägger ner den här diskussionen med dig nu, Cicci.
  • Ore

Hade allvarliga funderingar på en egen tvättmaskin (slänger jag ut skötbordet så finns det plats för det), men jag har ju väntat på att huset ska bli klart. (Evig väntan...)

AM: Himla tur att ni inte behöver dela tvättstuga med Y!!!

• Ore

Min rationelle son sitter och leker med sin "klossbox". Rationell eftersom han redan insett att det är MYCKET lättare att få i klossarna om man lyfter på locket...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!