• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Efter att ha kollat den där smalingssidan för tvillingvagnar så tyckte jag Phil & Teds e3 Twin verkade himla bra - någon som vet något om den?

• Ore

Koko: Tuuuur att det gick bra! Läskigt...

Telis: Gillar också piller! Hoppas du kryar på dig snart...

Snorkis: KRAM! Och hoppas att du orkar komma tillbaka till oss snart...

Barnsömn: (För att följa diskussionen i största allmänhet, inget annat...) Lillkillen försökte vi nog inte ens att lägga ner och få honom att somna själv, skulle inte funkat... Kom inte ens på tanken förrän han var typ 9 veckor och vi hade återträff med föräldragruppen och en annan mamma sa att de gjort så. Då var jag tvungen att prova, och det gick Åtminstonde på kvällen, inte dagtid.

Sedan gick det bra att göra så, ända tills han kunde ställa sig upp i spjälsängen. Nu går det bara inte, lägger vi ner en trött men inte sovande lillkille i sängen så ställer han sig upp pronto, och har ingen som helst lust att somna. Och vi har faktiskt låtit det vara så, det är ganska trevligt att kvällsmysa med honom, och han har ändå inga problem att somna om själv i sin säng om han vaknar till litet under natten... Så jag hoppas att han inte är 'förstörd' för all framtid

Och apropå sömn...

Hoppas, hoppas att det vänder med Lillas sömn för Parnassia...

VAB-dag idag, men lillkillen verkar vara frisk så jag hoppas att han ska kunna gå till dagis imorgon... Är litet lappsjuk här hemma, och det är även lillkillen. Han är van vid att få komma ut något under dagen. Slutar det snöa ska jag nog ta ut honom på promenad i em iaf...

Bröllopsmusik: Vi hade Birkalåten av Idenstam som utgångsmusik. Ingångsmusiken minns jag inte. (Dessa bestämdes fem dagar innan vigseln, då vi träffade kantorn...). Psalm hade vi "En vänlig grönskas", och en av de nyare psalmerna som var "bröllopspsalm"...

Lappis: Vilket linsmissöde... Ska nog vara glad att maken inte har linser, skulle annars lika gärna kunna vara jag som gjorde så

Fru Muffins: Trevligt att föräldragruppen är så bra! I min grupp är det några som fallit ifrån, men vi är rätt många som träffats varannan vecka och vi ska försöka träffas även i fortsättningen. Men nu börjar det bli hög tid att styra in träffarna till utanför arbetstid, så då återstår det att se hur pass högt prioriterat det blir för övriga...

Tvillingvagn: Har jag ju också spanat litet på, eftersom min syster är totalt google-inkompetent. Den här verkar vara den absolut smalaste, men jag vet inte om den kommit ut på marknaden än? barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/10/mountain-buggy-duet.html

• _koko_

Tinga - Som jag förstod det var det på längden roffe växte ur den, men tvillingar är ju ofta mindre än enlingar förstås. Och nu sa AM nåt som jag hade glömt! Vi fick låna grannens BT ett tag eftersom de inte använde den längre och Conny hatade att sitta i den just för att det inte fanns något helt upprätt läge. Tror det är som allt annat, svårt att hitta det perfekta, man får kompromissa helt enkelt.

• _koko_

Hej cicci! Åh, ville skriva mer, men nu är det dags att hämta lillebror som vaknat!

• Ore

Det diskuterades ju tvättstuga för ett tag sedan här, och jag skrattade litet för mig själv angående det praktiska i tvättstuga. Man missar det TOTALT om man har tvättstugemarodören from hell, som granne. Typ...

Denna månaden har jag iaf märkt att det är någon som räknar hur många gånger vi tvättar? Vet inte varför, men skulle det vara vaktmästaren som gör det för att grannkärringen tycker att jag tvättar för mycket så har jag invändningen att de tvättar lika mycket som jag... Fast hon och hennes vuxne son (?) skriver upp tider var för sig... Nu i helgen hade de t.ex. bokat varsin dag. Morr. Nåja, jag hämnades genom att boka lördagen innan hon hann göra det. Hon tycker att hon ska ha förtur till lördagar för att det passar så bra med hennes jobb att tvätta då.

• Tinga
    FruCicci skrev 2011-01-25 11:41:48 följande:
    Tinga, nähe, vad ska man jämföra med då?
    Vid 9 månader är man ganska stor och vid 4-5 månader ganska liten.
    En enkel liggdel kan man dessutom lättare sälja eller?

Men du är ju expert på området, bevisligen, så ja säger ingenting, jag kan bara säga att den vagnen har varit mycket bra för oss.
    Jag menar att Roffe kanske vägde vid 4 månaders ålder vad Louise vägde vid 9, och att det kanske var därför FruLlan fick byta tidigare. Det är ju vid en viss vikt man behöver byta; inte vid en viss ålder (om det inte var som på 70-talet när liggkorgarna var gigantiska och man bytte för att barnet blivit så pass gammalt att det inte längre ville ligga ner i vagnen). Därför tyckte jag att jämförelsen haltade lite. Hade FruLlan haft din vagn hade hon kanske behövt byta till sittdel tidigare än du gjorde för att Roffe var större.

Jag säger absolut inte att jag är någon expert, men utfallet av hur en vagn fungerar och hur man använder den skiljer sig lite åt om man har den som tvillingvagn eller syskonvagn, iallafall under den tiden man använder liggdel.
  • Tinga
    _koko_ skrev 2011-01-25 12:12:01 följande:
    Tinga - Som jag förstod det var det på längden roffe växte ur den, men tvillingar är ju ofta mindre än enlingar förstås. Och nu sa AM nåt som jag hade glömt! Vi fick låna grannens BT ett tag eftersom de inte använde den längre och Conny hatade att sitta i den just för att det inte fanns något helt upprätt läge. Tror det är som allt annat, svårt att hitta det perfekta, man får kompromissa helt enkelt.
    Aha! Kanske BT har längre liggkorgar; inte vet jag. Eller så hade han vuxit ur den också.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!