• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Soldemor
    Ore skrev 2011-01-25 14:23:32 följande:
    Hade allvarliga funderingar på en egen tvättmaskin (slänger jag ut skötbordet så finns det plats för det), men jag har ju väntat på att huset ska bli klart. (Evig väntan...)

AM: Himla tur att ni inte behöver dela tvättstuga med Y!!!
    Kan du inte ha skötbord ovanpå tvättmaskinen? Man kanske kan lägga ett sådant där uppblåsbart skötbord där?
  • MSW

Vinkar in! Fasen vad ni skrivit! (---) snorkis: förstår att du känner som du gör! Lycka till med RUL! (---) tinga/koko menar ni att 13kg är "i underkant"? A ligger nog på ca 15(lite drygt tror jag) och han kommer förmodligen hamna på 1-2 kurvor över "standardkurvan", är inte standard väldigt snävt då? Eller?

• MSW

I tvilling/syskon vagn diskutionen har jag inget att tillägga.. (---) ikväll ska jag på mitt livs första spinningpass.. Se om jag överlever...

• Tinga
    MSW skrev 2011-01-25 14:38:29 följande:
    Vinkar in! Fasen vad ni skrivit! (---) snorkis: förstår att du känner som du gör! Lycka till med RUL! (---) tinga/koko menar ni att 13kg är "i underkant"? A ligger nog på ca 15(lite drygt tror jag) och han kommer förmodligen hamna på 1-2 kurvor över "standardkurvan", är inte standard väldigt snävt då? Eller?
    Här kan du se viktkurvan för pojkar 2-5 år. För 2.5 år är normalvikten ca 14.5 kg och då låg mina killar på 11.2 respektive 12 kg.

http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/laengd-_och_viktkurvor/vikt_pojkar_2_-_5_aar/
  • Telis

Nu är jag hemma från vårdcentralen. Fick ta ett sånt där svalgprov och det visade utslag på streptokocker så alltså kunde jag få penicillin - wihiiii.

Men fy för den lede vad jag avskyr svalgprov, nu har jag haft turen att aldrig ha behövt någon sån där undersökning där dom stoppar upp en kamera i rumpan eller ner i halsen men tills dess så tycker jag att svalgproven är bland det obehagligaste man kan göra. Jag lägger hellre upp muffen för gynekologen varje dag i veckan tror jag.

• Telis

Tinga, det är ju helt fantastiskt att dina killar kan väga så pass bra ändå när dom ätit så dåligt hela livet!

• Soldemor
    Telis skrev 2011-01-25 14:47:38 följande:
    Nu är jag hemma från vårdcentralen. Fick ta ett sånt där svalgprov och det visade utslag på streptokocker så alltså kunde jag få penicillin - wihiiii.

Men fy för den lede vad jag avskyr svalgprov, nu har jag haft turen att aldrig ha behövt någon sån där undersökning där dom stoppar upp en kamera i rumpan eller ner i halsen men tills dess så tycker jag att svalgproven är bland det obehagligaste man kan göra. Jag lägger hellre upp muffen för gynekologen varje dag i veckan tror jag.
    Håller fullständigt med! Fick någon skum infektion när jag var i Turkiet för några år sedan och hamnade på infektionen när jag kom hem. De tog svalgprov och näsprov!  Hugaligen vad läskigt!
  • fru AM

Pillervågen för Telis! Nu blir du frisk i ett nafs ska du se!

Oh nej nu har Hektor fått tag i lasersvärdet som jag hade gömt ... Det är en meter långt och lite hårdhänt mot såväl inredning som människor ...

• passionsblomman

Hejom fejom!
    Jag är här men har inte alls läst ikapp. Jag håller på med en massa, allt från att vi försökte hinna städa lite i helgen mellan  skidor och handboll-det kostar tid att vara supporter -till att fixa hem all nyttig mat som ska finnas i kylen för att man ska kunna äta som vi ska, och så har det varit läkarbesök, kurator, provtagning och handbollsträning, skjutsa sambon pga bilbrist osv. Svisch svisch! Jag håller ju dessutom på att försöka få ordning på sömnen om en primär åtgärd för att komma på banan bättre, så jag har it evågat sätta mig på BT sent på kvällen när allt äntilgen är fixat. Då missar jag alla sovtåg.

Igår köpte jag en jacka och ett par allvädersvinterskor för sammanlagt 360 kr. Idag köpte jag två par jeans för sammanlagt 329 kr INKLUSIVE uppläggning på båda paren.
    Nu ska jag gå ut och gå en promenad i mina nya kläder innan det blir mörkt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • muggles
    fru AM skrev 2011-01-25 11:51:01 följande:
    Muggles: har du sett denna sajt: barnvagnsguiden.se/index.php/Alla-syskonvagna...
    Jadå men jag tycker det finns mer vettigt att hämta här: barnvagnsblogg.blogspot.com/search/label/Syskon%20och%20tvillingvagnar#uds-search-results

Tinga: vi jämförde mest hur krångligt det var att ta loss liggdelen på UJ resp BT - lika krångligt nästan Stor liggdel fanns inte i mitt huvud förrän du sa att man ändå inte tar loss dem... Jag har hittat en beg UJ på nätet med stor korg, får se om den finns kvar. Fast vågar vi köpa den redan nu????????????????? Tänk om man jinxar...
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!