• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Blivande fru L
    Liten med Mindre skrev 2011-01-25 08:12:34 följande:
    FruL - jag trodde alla sovmetoder går ut på att barnet lär sig sova själv? Tror dina kompisar missförstått något där. Sen involverar de föräldrarna i olika hög grad. 5 min metoden kräver en insats var 5:e minut om man följer instruktionen. AW kräver insats vid behov för att lugna. Andra metoder säkert motsvarande, allt enligt teori.
    Ja, det är klart att barnet ska lära sig sova själv. Fem-minuters-Berndt skriver på sin hemsida att hans metod egentligen borde kallas "somna-själv-metoden" just för att det är det den går ut på, att barnet ska somna själv och inte med hjälp från föräldrarna. Själv har jag inte provat, så vad vet jag. Huvudsaken är väl att det funkar för barnet och föräldrarna.
  • Blivande fru L

Haha, Lappis, jag skrattade gott åt din linsfadäs! Hur gick det för maken utan dem, blev det brillor istället?

Cicci - Instämmer, inte mera snö nu! Det är verkligen en nackdel med att ha hus, det är ett jäkla skottande. Och inte gillar jag att skida heller, så jag har ingen nytta av eländet.

Idag ska vi på mammagruppträff. Jag måste ha världens trevligaste mammagrupp! Hur stor är sannolikheten att 12 tjejer i åldrarna 25-35 ska komma överens och fika hos varandra varje vecka?

• Lapinette

Blivande - maken vägrar glasögon och speciellt då han promenerar fram och tillbaka till jobet och idag snöar det. Han var inte alls glad över att behöva öppna nya linser. För mig gör det inte så mycket tills jag ska träna för jag kan inte peta in hans linser .. då kommer jag nog att bli snurrigare än vanligt.

Trevligt med mammagruppen!

Igår kändes det som vår och idag är det vinter igen!

Telis - trist att du är så sjuk. När jag fick pencillin så blev jag bra inom ett dygn. Inte för att jag gillar att knapra piller men ibland gör de susen.

• Liten med Mindre

FruL - jo, alla sovmetod-uppfinnare tycker ju att deras metod är den bästa o de marknadsför sig därefter.  (Och för dem metoden funkar fint för så var det ju den bästa metoden... )

Fast ska barnet lära sig somna helt själv - så får man väl göra som man känner för ibland - lämna ungen skrikande i sängen och gå därifrån utom hörhåll.

Hur många föräldrar gör det? Det är väl som att lämna körkortsaspiranten med en fin bil o säga "lär dig själv - försök undvika sånt som tar livet av dig eller någon annan".  Har man aldrig sett en bil skulle man nog yla efter instruktören att komma tillbaka...

nu var jag där igen med mina bild-jämförelser.

Ägna tid åt jobbet Liten!!!

• Telis

Åh, jag älskar piller! Jag är så dålig på att ha ont så jag tycker att värktabletter är världens bästa uppfinning, tiga och lida är inte min grej. Tack gode gud att man inte levde förr i tiden!

• Tinga
    FruCicci skrev 2011-01-25 10:21:25 följande:
    Du har rätt Koko, jag hade liggdelen på min tvillingvagn till Louise var 9 månader! Frullan bytte när Roffe var 4 månader! Så liggdelen är minimal på UJ.
    Fast jag tycker inte att man kan jämföra ålder när man pratar om när man byter, för det är ju så olika vad barn väger vid olika tidpunkter.

Dessutom är ju smalare liggkorgar ett pris man får betala för att få en smalare vagn. Det är därför jag tycker att man ska ha en tvillingkorg istället, för då blir det bättre plats för barnen.
  • FruCicci

Tinga, nähe, vad ska man jämföra med då?
    Vid 9 månader är man ganska stor och vid 4-5 månader ganska liten.
    En enkel liggdel kan man dessutom lättare sälja eller?

Men du är ju expert på området, bevisligen, så ja säger ingenting, jag kan bara säga att den vagnen har varit mycket bra för oss.

• Tinga
    muggles skrev 2011-01-25 10:51:36 följande:
    Tinga: aha köpte ni er UJ begagnad? Jag tittar lite på Blocket men har funderat över liggdelarna. Om man nu skulle vilja köpa två liggdelar så funderar jag på om alla årsmodeller passar till alla. Tex en vagn från 2009 och en liggdel från 2010, passar det ihop? De flesta säljer ju inte 2st liggdelar utan man får nog försöka plocka ihop en vagn från olika annonser. Intressant att du tyckte det var så krångligt att få med sig liggdelen, värt att tänka på.

När vi använde liggdel hade vi Brios hårdlift och den var ju bara att lyfta ur kombivagnen, hade tom handtag, så det var mkt enkelt att plocka med sig den.

Hade ngn gett mig en UJ så hade jag gärna tagit emot den

Men om man får en ny BT för priset av en begagnad UJ så vete fan... SVÅRT!
    Vi hade ju två liggdelar och köpte dem av någon som hade tvillingar och sålde två. De sålde korgarna innan hela vagnen, så den köpte vi på annat håll, av någon som använt den som syskonvagn. Liggkorgarna hinner ju ändå inte bli så slitna. Vi köpte begagnade liggkorgar för halva priset och sen sålde vi dem för hälften av vad vi betalat, så det blev ingen stor summa de kostade oss.

Jag tycker att du ska åka till en affär och testa att ta loss och sätta i två liggkorgar innan ni bestämmer er. Ångrar att vi inte gjorde det; tog bara för givet att det skulle funka smidigt. Det gick definitivt inte att ta loss dem med bebisar i, åtminstone. Dessutom blev det väldigt tungt att bära två liggkorgar med barn i.

Vår vagn är en 06:a och liggkorgarna var 08:or och det var inget problem att använda dem tillsammans åtminstone.
  • fru AM

Hej alla!

Vad bra Telis att du ska gå till doktorn och förmodligen få penicillin. Halsfluss är inte att leka med (vad var det jag sa )

Kul med lite barnvagnsprat - det var ett tag sedan - den där Babyjogger med barnen på längden verkar ju fiffig! Men varför kan de inte montera sittdelarna mittemot varandra så att barnen kan titta på varann? 

Vår BT-vagn är bra - otroligt lättkörd osv - men jag tycker ett mindre barn sitter ganska dåligt (tillbakalutad - i den. Finns inget riktigt upprätt läge. Det kanske det inte finns i UJ heller förresten, vad vet jag. De delade sufletterna på BT är kanon  och varukorgen rymmer en hel del även om den är ganska svår att packa i och ur. 
    Jag tycker dubbelkorg för tvillingar (som  Tinga föreslår för UJ) låter så himla gulligt - så får de ligga bredvid varandra som de är vana vid. Läste en artikel om de kungliga danska tvillingarna och där sades det att den lilla tvillingbrorsan kryper tätt intill sin tvillingsyster när de ligger i spjälsängen ... Naaaawh!  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!