• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet
    Snorkfröken77 skrev 2011-01-24 22:10:25 följande:
    Koko - Usch och fy Tur att det gick bra! *kram*

Muggles - När min GBS upptäcktes hade jag sådana där vrålsammandragningar, kunde inte ens prata för att jag hade så ont. Bra att de kollar upp UVI och ännu bättre att A & B mår bra

AM - Tack för tips om Stokke sängen, det är min absoluta favorit, tyvärr inte priset.

Tack alla andra för tipsen om spjälsäng med hjul, hittade faktiskt en modell (hade för mig att det fanns en sådan) en enkel med hjul på, en Troll-säng, modell Nicole, har skrivit upp till inköpslistan att ta tag i efter leverans. www.troll.lv/eng/product_catalogue/cots/nicol...

Snaily - *kram* Jag tänker inte ens försöka säga nåt tipsigt, men jag kan erbjuda en varm kram?

Kombiugn har vi en, micro och varmluft från Husqvarna, den är skitbra, kan ställa in mellan 100-1000W med 100mellan varje steg. Tokbra grej!

Vi har en extrabred häll med adaptiva plattor och vi älskar den båda, enkel att hålla ren och suverän när man lagar mat. Vi behövde bara göra oss av med ett fåtal kastruller och grytor. Vår häll piper om man ställer nåt på touchknapparna vilket jag bara tycker är bra så man inte sätter på något av misstag. Även det Husqvarna.

Tänkte också säga att jag kommer ligga väldigt lågt framöver med två stundande förlossningar i tråden, jag tycker det är skitjobbigt om jag ska vara ärlig (speciellt när jag vet att en är en flicka). Och jag vet hur dåligt jag kommer må och hur mycket jag kommer gråta så jag väljer att smygläsa ett tag framöver. Tänkte komma in igen när vi gjort vårt RUL och tala om hur det gick, förhoppningsvis har båda bebisarna fötts då. Men jag tänker på er och är med er ändå. Hjärta Stort lycka till till Smint och Oupsie inför förlossningarna och ett litet grattis i förskott {#emotions_dlg.flower}

*stora, tjocka Snorkiskramar*
    Å Snorkis!!!
    Gumman! Vi förstår! och självklart ska du göra det som känns bäst för dig i denna situationen. Vi finns ju här när och om du vill.
    Jag hoppas sååååå att RUL går fint för er och att du känner att du kan komma in i tråden närhelst du är redo. Jag måste säga att jag är så imponerad över din styrka, och jag är glad över att du överhuvudtaget orkat vara här och dela med dig till oss om dina känslor och tankar. Det är verkligen ett förtroende. Och jag hoppas du känner att vi är "värda dem". -p
    Sköt om er nu tills du tittar in igen!!!!!
  • sweetstreet

Nej nu har jag spammat tråden tillräckligt och måste lägga mig.
    GODNATT alla goingar!!!!  

• _koko_

Mogronstund har... Crap i mun, fy fan, ont i halsen, ont i huvudet, hostar och har barn som vaknar for tidigt. Well, well, jag överlever. /// sweet - Du skrev ingenting om dig själv, hur är det? Vi hade precis slängt halkmattan och skulle köpa ny eftersom den gamla torkat ukyi vcv b. B. C bc gbgbgvvvlchvhhl

• Liten med Mindre

Krya på dig koko! O Telis! Hoppas det blir lite bättre idag!

Halkmatta - ett måste har vi insett. Nästan så att vi får ha två för att täcka in hela badkaret när busfröna rumstrerar om

FruL - jag trodde alla sovmetoder går ut på att barnet lär sig sova själv? Tror dina kompisar missförstått något där. Sen involverar de föräldrarna i olika hög grad. 5 min metoden kräver en insats var 5:e minut om man följer instruktionen. AW kräver insats vid behov för att lugna. Andra metoder säkert motsvarande, allt enligt teori.

Snorkis - kram och på återseende - snart!

Skikar också lite kramar till PB och undrar var du är (har jag missat något)?

Cicci - vad mysigt ni verkar ha som kommer iväg till Junibacken med ungarna så ofta. Funderar på om inte Mindre är lagom stor nu, och har börjat greppa lite om Pippi o Karlsson.

Vickan - maken avstod från att kommentera utflykten mer än "det blev inte så bra - tur att vi har bra vänner".

Nu, dags att göra lite nytta.

• Liten med Mindre

Snaily - jag hade några såna där skrikkvällar med lilleman i början. När han var övertrött. Tack o lov inte varje dag! Lösningen varierade efter tid på kvällen.

Stoppa in honom i sjalen och låt honom skrika där - somnade oftast o fick en liten återhämtning för bättre aptit eller fortsatt skrikande. Sjalen är nog betydligt mer ombonad än att hänga i baby björnen.

Dra vagn, ( inne) eller ute. Givetvis skrek han ju så han kräktes några gånger (ej storkräk men större rap - för att inte oroa någon), med oftast somnade han efter det. (Eftersom han var magsovare var jag inte så oroligt över kräkandet. Mest knepigt att komma åt att byta örngottet bara.)

Lägga oss tillsammans i sängen och buffa på blöjbaken (med tanke på att han inte lugnade sig av att vara uppe så kunde vi lika gärna ligga i sängen o tampas. 

(Och med Mindre hände det några gånger att jag dumpade henne i spjälsängen i ett annat rum och gick därifrån o grät en stund när jag inte orkade mer av snuttande /skrikande/kräkande. Hellre det än bli ovarsam och hårdhänt.)

• muggles

Tinga: vi funderar mellan UJ (jag kommer ihåg att ni har den) och BabyTravel tvillingvagn. De är ganska lika i utförande. Enl BabyProffsens butiksbiträde är UJ såklart av ngt bättre kvalitet och ngt lättare att fälla ihop men å andra sidan typ dubbelt så dyr
    Jag tror det skiljer endast ett par cm i bredd mellan vagnarna, tror UJ är ngt smalare men längre än BT. En BT med två liggdelar får man för ca 8000 kr medan UJ går loss på ca 13000... Så antingen får det bli en ny BT el en beg UJ tror jag. Båda känns likvärdiga när det gäller svängradie och smidighet.
    Jag har funderat på det där med en stor liggdel men det jag tänker på som opraktiskt är när man tex ska in på BVC mm, att då kånka på en bautastor liggdel känns omöjligt, hellre en i varje hand...

Iaf, med Moa kände vi att redan from hon var 2,5 år hade vi gärna gått på en sulky och vi använder i stort sett bara en paraplyvagn när vi ska till stan. Dessutom går hon långa sträckor själv. Det var därför jag undrade hur länge man står ut med de här pansarfordonen...

• Lapinette

Känner att det är övermäktigt att läsa igen allt ni skrev igår. Vandrar över till restråden där det istället är tre inlägg.

• Lapinette

Ahhh... godmorgon förresten!

Jag fick precis ett arg mess från maken som undrade vad jag hade i mitt te imorse? Va??!! Jo, för jag hade visst tagit hans linser. Observera jag använder bara linserna när jag ska träna så de ligger så fint i träningsväskan medan maken använder sina dagligen och härmed måste öppna ett nytt paket. Ja ... något färgblind var jag imorse (för vi har ju olika färger på linsburkarna). Gäääääsp!

Och till alla sjuklingar (kokisen och Telis) - krya på er!

• smint

glider in, jissed vad ni skrev igår, läste lite inatt när jag inte kunde sova men hinner inte kommentera nu. 

Mugglan: Ni har inte funderat på en baby jogger city select?  en vagn som är på längden?  Har en kompis som skall ha tvillingar som beställt den och även andra med syskon tätt.  

Snorkis: Hjärta    tack, och hoppas du snart kommer in igen. 

Lappis: Ah vad jobbigt med linserna, lite trött kanske

Skall snart iväg till BM, hoppas hon kan skrämma ut den. Sedan blir det nog en lite shoppingtur på fältan, måste ha ett par sköna byxor att strosa omkring i här hemma sedan och sen skall jag köpa storasyster present till T..

ses senare.

Kram 

• Lapinette

smint - trött, glömde tända lampan i badrummet när jag tog dem .. och så tant på ingående. Tror det är meningen att jag ska gå hem och dra ett täcke över huvudet ikväll istället för att träna.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!