• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

AM - helt ok, själv lånade jag den av maken.

• Fossing77

Typiskt! Ubuntu gillar inte youtube... får byta OS och kolla senare :)

• fru AM

Tack för utförlig info Mugglan! Jag tittade precis i galleriet och tänkte att det var precis som du sa - att det var utrinblåsan man såg. Härligt att läget är perfekt - det tycker jag det ska förbli! JAg håller nu tummarna för att de ska hålla sig inne så länge som möjligt! (När är det BF nu igen? Början av juni?)

• Piggelin1
    muggles skrev 2011-01-14 14:33:14 följande:

Det kan låta känslokallt men jag blir sådär i krissituationer - jag blir iskall och så kommer känslorna sedan.

Mugglan - tänkte just på det då när du ringde i förra veckan, efter ni varit på Östra - chocktillstånd & just precis "iskall" som du beskrev här ovanför. Sakligt liksom, innan känslorna kom ikapp.

Smint - hualigen, vilken lägenhet du länkade till

Hmmm vad kan jag mer tänkas kommentera?
  • muggles
    Snorkfröken77 skrev 2011-01-13 19:18:48 följande:
    Hej hej,

den "lilla" ångesten jag kände igår kväll eskalerade på ett oroväckande vis och i morse tvingade maken mig att kontakat spec mvc för att få ett UL då jag lyckats göra honom orolig också. Tog en chansning och ringde på ett nummer där man egentligen bara bokar om tider, lyckades få fram vad jag ville och bröt sedan ihop, den stackars sekreteraren sprang och hämtade en BM som jag fick prata med, fick hulkande ur mig hur jag kände och hon fick veta hela historien, hon sa att jag kan nästan lova dig att allt är ok men kom hit på en gång så gör vi ett UL så du blir lugn. Så jag kontaktade maken och sen åkte vi direkt. Väl där var det bara att gå rakt in, vi behövde inte ens sätta oss ner i väntrummet. Vi pratade lite mer och jag förklarade att jag inte känt ett smack och att jag gjort det med S vid den här tiden. Hon tittade och där var ett levande foster! Den hade växt och såg ut att må bra, låg på knä med benen i kors Gud vilken lättnad det var, så jag grät ännu mer, undrar hur många tårar jag kommer fälla den här graviditeten. Hon konstaterade även att moderkakan var i framvägg (!) det var därför jag inte känt något än, hon gisssade att jag skulle få vänta tre veckor till innan jag kände något. Hon kollade så noggrant hon kunde och berättade även att om de sett att fostret sett fint ut på KUB så var det extremt ovanligt att något hände mellan v 12 och 24. Nu vet man ju med facit i hand att även de ovanliga fallen inträffar så sånt lugnar mig inte längre. Hon tog även två kort som hon skrev ut åt oss och gav oss utan att ta betalt. Hon klappade om mig och sa att hoppades att jag kunde vara lugn till RUL nu. Sen gick vi ut och hon fixade en tid till det direkt. Tack gode gud för omtänksamma människor! Och Araben lever nu ska jag försöka vara lugn till RUL.
    Gud vad bra Snorkis! Vilken BM, all heder åt henne!!!
    Araben!! Här i Götet kunde man - när jag var yngre - höra uttrycket "att få araben" (typ att få ett utbrott). Inte så PK, kanske därför det försvunnit...
  • Lapinette

mugglan - men det är ju helt fantastiskt! Låter så otroligt vad man kan göra och vad häftigt att så snart kunna se skillnader på fostervatten, urinblåsa etc.

• fru AM

Men nu blir det Snorkissons som "får araben" !

• Ore

Låter ju jättebra, och lovande att det återhämtade sig så snabbt!

Kan de göra om proceduren om det utvecklas nya, stora förbindelser? Eller vad gör man då?

*Nyfiken i en strut* Svara bara om du vill

• Piggelin1

Här har annars lilleman vuxit ytterligare, på vägningen i tisdags vägde han 6,7 kg (2 mån nästan exakt).

Dagarna går i en rasande fart, speciellt de dgr som jag har båda barnen hemma. Lilleman vill bli buren rätt mkt, stackars A blir aningen frustererad mellan varven. Men denna veckan har vi träffat lite kompisar som också är hemma med andra barnet, så har "de stora" kunnat leka lite med varandra & jag fått mig lite vuxenprat till livs.
    Var en snabb vända på stan igår & såg två tjejer runt 30 som i godan ro gick runt med sina liggvagnar, medans jag själv stressade runt med lilleman som en gnu för att sen hinna hem, slänga i mig lunch & hinna hämta A vid halv två... Lite deja vu-känsla  a´ la "Det var tider det"
    Har kommit på mig själv med att när jag säger "jag åker iväg själv", så menar jag att det är jag & lilleman Det går sååå himla mkt enklare & snabbare. Bara att dra på kläderna & packa in lilleman i bilen, så är man iväg liksom! Fast det tyckte jag ju inte alls när vi bara hade Amanda i början, då var det ju ett stort projekt det, i början, för då var ju det nytt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!