• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

MSW, hittade de ingen bimjälte alltså?

• muggles

BS: det går att rädda barn födda i v25 men jag tror att de ofta kan få men. Lungorna utvecklas sent och ju tidigare födda barnen är desto sämre är de på att syresätta sig vilket kan skapa syrebrist i hjärnan och därmed skador. Dessutom är det så att ett tillväxthormon (har glömt namnet) som barnet behöver för att utveckla hjärnan och synen bla tillverkas av moderns kropp (moderkakan?) fram till v28-30, sedan tar barnet över. Får barnet för lite tillväxthormon kan det tex orsaka blindhet el i värsta fall hjärnskador. De ska göra en studie Lund där de injicerar det hormonet på för tidigt födda barn men det är bara på forskningsstadiet än så länge.

Enl vår läkare (min hjälte Sverker) är det "lugnt" om de föds i v30. Men före v28 är inte alls bra. Det kan gå bra såklart men det är så mkt mer osäkert. Och om du ser vilka upp- och nergångar det varit för Tinga och Heloise (båda födda i v28/29) så kan du ju tänka dig hur det blir om de föds i v25.

Jag hade hört att det tidigaste de klarat var barn födda i v24 men då vet jag inget om ev bestående skador/men.

• BrudSommar2006

Klockarbol, vad underbart med massage!

Skotta har jag inte gjort en enda gång hittills tack och lov, ser jobbigt ut, dammsuga brukar maken få göra också, och så får man stå ut med att det inte blir så välgjort.

• muggles

MSW: tråkigt! Eller?

BS: går det bättre med maken och Iris nu?

Här är det pappa som är favoriten. Han ska lägga Moa "för han är roligast", hon vill helst sitta i hans knä mm. Lite sårad blir man men men...

Moas kommentar förresten när vi klev in genom dörren hemma: "mår bebisarna bra nu?". Tänk vad hon fattar mycket! Iofs har jag förklarat att mamma och pappa ska till sjukhuset och träffa doktorn för bebisarna mår inte bra men ändå...

• BrudSommar2006

Muggles, då håller vi tummarna och hoppas allt vi kan på vecka 30 nu då.

Jag kan förstå tanken att det mest rättvisa hade varit att ni fått behålla ett barn var. Men man kanske också kan tänka att det enbart varit mest rättvist mot er föräldrar, för barnen kanske det är mest rättvist att ett par som varit menat som tvillingar också får chansen att växa upp så? Skönt att man inte kan fatta beslut om vad som är rättvist och inte och handla därefter själva här i livet.

• muggles

Radtjuven var framme...

Klockarbol: tack

• muggles

BS: jag har för länge sedan försökt förlika mig med att det inte finns någon rättvisa. En del går genom livet utan så mkt som en skråma och allt flyter på, på den där räkmackan. Andra får ett gäng helveten att tampas med. Det är bara att stå ut och försöka ta sig igenom och hoppas på att man har ngn som står vid ens sida när det blåser (det har jag tack och lov!).

• muggles

Piggelin: blev det din mormors flicknamn till slut el?

• muggles

Nu har jag gjort ett duktigt jobb med att slöa idag. Har: ätit frukost, druckit kaffe med mor min innan hon åkte hem (hon var här och tog hand om Moa sedan i onsdags), läst ikapp tråden, ätit lunch, skrivit i tråden. Allt i nattlinne och morgonrock

Känner mig fantastiskt ofräsch och snart väntas make och Moa hem från förskola, så bäst vi tre hoppar in i duschen!

• Heloise

Tassar in och läsar med stor glädje Mugglans inlägg. Åh vad glad jag är att allt har gått bra.
    Torkar en tår när jag läser om din positiva bild. Jag kan se det framför mig, fast jag itne vet hur du ser ut
    Jag hade en bild i huvudet när det var som jävligast, att Panzer och jag skulle ligga i sängen med Elise mellan oss, och bara njuta av att ha henne hos oss, den metala bilden hjälpte mig igenom det värsta och nu när vi faktiskt kan ha henne mellan oss, så är det balsam på pws såret.

De räddar barn ifrån v23 ungefär( den tidigaste i världen i v21) vi hade en liten flicka på samma sal som Elise som föddes i v23+3. Hon hade stora problem i början men är nu en pigg och go 40v bebis. Tyvärr är det långt ifrån alla små bebisar födda så tidigt som överlever, lilla I på vår sal hade tur.

Tassar ut igen

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!