• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Hej Telis! Om bussen tar 45 minuter så tänker jag att man måste gå hemifrån en kvart innan kanske för att ta sig till busshållplatsen beroende på och så vill man ha lite marginal och vart stannar bussen sedan, Valhallavägen? Då ska man ner i tunnelbanan eller byta till annan buss förmodligen och så har man lagt ytterligare en kvart, tjugo minuter på sin resa kanske. För oss tar det en timme dörr till dörr kommunalt om man räknar med det där men bor man i Vaxholm känns det som att man snabbt är uppe i mycket mer?

• BrudSommar2006

Ja, det är lite blandade känslor här just nu, som vanligt kanske men mycket sorg och nervös väntan blandat är det.

• Telis

BS, det beror ju så mycket på förstås men när jag bodde i Vaxholm hade jag en timme från dörr till dörr. Men då bodde jag nära busshållplatsen och jobbade på Gärdet så jag kunde gå från Tekniska Högskolan.

Det var faktiskt väldigt skönt att åka den där bussen på morgonen, dom släckte alltid ner och det var tyst och mörkt så man kunde sitta och småslumra. Den skramliga och ljusa tunnelbanan som jag åker med nu är inte alls lika mysig och nu har jag 45 min från dörr till dörr så det är ju inte sån himla stor skillnad egentligen.

Pendlingen är faktiskt det minsta problemet med att bo i Vaxholm.

• passionsblomman

-Trallalllaaaa

jag SER så bra!

*går omkring och ser skarp(t) ut genom brillorna*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

Telis, varför frågade jag inte dig när vi letade hus!!! Jag verkligen älskar ju Vaxholm.

• sweetstreet

Å Hattis!! GRATTIS!!!
    Vad glad jag blev när jag läste om plusset!!

Mugglan,
    underbart att allt ser och känns bra nu även om det finns risk för framtida komplikationer. jag tror man får ta det lite i taget för annars blir man ju galen...?  
    Att du/ni har skuldkänslor för det andra paret kan jag i och för sig förstå även om jag tycker attt ni absolut inte borde ha det. men jag vet hur man fungerar och det är lätt att känna skuld över att saker gått bra för en själv när andra om man "delat öde med" får sorgliga nyheter. Hörde en överlevare från Estoniaolykcna som pratade om just detta för flera år sedan. Att det jobbigaste var att hon kände sig skyldig för att hon överlevt.  

Telis,
    gumman! Efter att du klargjort det hela för mig tidigare så kunde även en så korkad person som jag förstå vad du menade!
    och där kan jag hålla med dig. Som jag skrev senare så skulle jag i en ideal värld jobba färre timmar i veckan jag med. Men tyvärr går inte det...

PB,
    härligt med nya brillor!!!!!!!!

Ang jämställdhestdiskussionen så har vi det hyfsat jämställt MEN jag kan nog bli mer irriterad över de där "småsakerna" som jag oftare gör än maken. Han "ser" de nog inte eller har högre toleransnivå än mig....  Men å andra sidan så fungerar det himla bra med det mesta så jag ska inte klaga. Och det ska tilläggas att han är den enda i hemmet som verkligen har koll på det tekniska. Datorer etc... När det krånglar med sådant kan han ibland få sitta uppe långt in på nätterna för att fixa....

• sweetstreet

BS,
    letar ni nytt hus???
    har jag missat något? 

• porchez

Kul med nya glasögon! Jag borde också, har bara linser nu, vore skönt att ha glasögon ibland. Och säkert bra för ögonen, får bli någon annan gång just nu kör jag min ekonomi i botten med shopping! ------------------- Hjälp vilken lägenhet!! samtidigt tycker jag det är kul med sånt som är inrett med personlighet, att man vågar gå fullt ut och struntar i att vara förståndig och borde köra på vitt vitt vitt för det tjänar man på vid en försäljning. ------/------------ Huset däremot! Vilken dröm!!!! -------------------- det jag kommer ihåg just nu av dagens ikapp läsning. --------------------- Ikväll har jag varit och kollat på hockey, eller killarna som spelar hockey har alltid gillat fotbollskillar bättre, men kanske håller på och ändrar mig...

• Klockarbol

Porchez - Baserat på erfarenhet tidigare i livet så vill jag påstå att hockeyspelare leder stort i kategorin fina rumpor

Blomman - Yays för andningsbar näsa och att se skarp ut

Även här står nya brillor på "borde ha skaffat för länge sedan"-listan. Jag är numer som det så klämmigt heter ålderssynt... behöver alltså dubbelslipat och det kostar skjortan.

När jag vid närsynta 10-års ålder välsignades med mitt första par glasögon så sa den förfaskade ögonläkaren att jag skulle vara glad eftersom det betydde att jag inte skulle behöva några glasögon när jag blev gammal...

A. 10-åringar som just har förärats ett par snorfula tjockbågade stora och JÄTTEBLÅ glasögon skiter högaktningsfullt i huruvida de behöver glasögon när de blir gamla...
    B. Hon ljög...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!