• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

vafan NU såg jag att jag hade något i inboxen, det var ju jättetydligt... Bah!

Ore –vilken sötnöt!!! Tack! 

• muggles

heeeeeeeeeeeeeeeeej nenne! jag är här!

• muggles

Klockarbol: det finns varm glögg under deppmanteln om du vill ha? El är den årstiden förbi kanske? Varm choklad med Baileys? Kram!

Izzie: grattis till plusset! Vilken plusvåg! Vi har fått ett gäng BF-datum (och inga kommer att stämma ): 28/5, 31/5, 2/6, 3/6 - det är bara att välja! Men om de tänker komma redan i v28 så kan det ju lika gärna bli 3/3...
    Och ja, jag är helt slut mentalt. Försöker landa i att det gick bra men oron för ytterligare komplikationer är svår att bekämpa.

Igår fick jag höra av en av mina bästa vänner som har en barndomsvän som jobbar inom hjärtmedicin (tex med hjärtoperationer av små barn) att utgången oftast är bra om en operation gått bra från början. Det kändes hoppfullt att höra.

Vänner: jag hittade tråden som jag läste förra veckan om min - förmodade - medsyster. Men har inte sökt vidare och hittat ivf:er. Men jag kan tänka mig det då de sa att de hade en 4-åring hemma (då tänkte jag att de nog försökt ett tag på syskon...). Hon var dock en del yngre än mig så ivf slog mig inte i första taget.

Vilken plusvåg vi har!!! Måtte nu EA få joina...

• muggles

Snorkis: vilken människa. Kram till dig.

Koko: tungt med cancer inom familjen

• muggles

Vänner: HA vilken historia med blöjan på BB!!! Men han är ju kreativ, inget snack om saken

I mitt fall är det nog snarare jag som skulle ha glömt blöjan och min make. Mitt minne är som ett såll. Maken är mkt bättre på att komma ihåg allt som ska med. Jag håller med Nenne lite; bara de löser problemen som uppstår så är det väl ingen fara (så länge det inte drabbar ngn annan).

Sedan kan man ju dela upp saker på ett annat sätt. Om man nu är en "pack-fascist" ( ) så kan man ta den biten och så får han göra ngt annat som han är bättre på. Millimeterrättvisa tror jag inte på, men ingen ska behöva känna sig utnyttjad.

(Igår när vi var på bio för första gången med Moa och alla reste sig upp för att gå sa maken "är det nu jag ska ställa mig och titta på när du klär på Moa?" )

• nennesjuttioåtta

hej mugglan!!!!!!! *hoppistuds*
    jag kanske skrev det lite hårt. Jag är också den som glömmer linser, hårborste eller annat man kan behöva. Men det drabbar ju bara mig själv . Och millimeterrättvisa kommer aldrig bli här heller. Maken hatar att tvätta medan jag tycker det kan vara helt ok så då gör jag det. Han tycker bäst om att snygga till i köket med putsad diskho, disken bortplockad och så, vilket jag gärna slipper.  

• nennesjuttioåtta

nej, nu måste jag leta reda på nezeril till pricken, nu har han börjat blåsa bubblor med näsan

• start september

Är här, men ligger lite lågt pga illamående. Känns lite tryggt iallafall.  Laddar inför VUL imorgon. 23 h kvar.

Det är svårt det här med hur man fördelar. Vår sitiuation är kanske annorlunda, men ändå stör jag mig på vissa saker. Han med. Min make är i grunden mer ordningssam än vad jag är och mycket mer strukturerad. Om han gör saker tar det lång tid och blir jättebra, med ett superorganiserat system. Sen ska jag vara effektiv och sabbar systemet, typ. Då blir han arg. Sen blir jag arg för att han blir arg och är orealistisk.  Då väljer han att ta andra bitar för att slippa bli arg för att dotterns klädlådor är vad han tycker kaos. Jag hittar jättebra dock. Vem tror ni packar därför?

Han prioriterar dottern högst och vår egentid högre än mycket hushållspraktiskt och tycker att RUT kan göra mycket. Vi har råd och tar därför mycket hjälp. Vi renoverar mycket och han råddar allt det och utför mycket av det. Varför renoverar inte jag? Jag vet inte - jag är faktiskt inte intresserad.  Så jag ser det som att jag åker snålskjuts, även om jag gör mycket hushållsarbete/barnrådd på helgerna om han renoverar.  Det finns nog frustration från båda håll hos oss. Vi ska försöka lägga varannan kväll nu, vi har långa läggningar och sedan ett halvår har jag lagt bara om han inte varit hemma, eftersom dottern krävt honom. Nu ska vi ändra på det så han får den timme på kvällen ibland som jag haft att göra vad jag ville på.

Snöskottning är en stor grej just nu. Eftersom vi är så rädda om denna graviditet gör jag inget av den alls. Vilket just nu medför att jag egentligen gör mindre än 50%. 

Det är svårt att säga att ett sätt att fördela är rätt tycker jag. Men det är tråkigt att se att så¨många känner sig missnöjda. Mindfulness tror jag är grejen för mig och sen att långsiktigt känna att barn mår bra och att föräldrar mår bra (både enskilt och tillsammans). Sen kan fördelning ta sig olika uttryck.  

Nu  middagsplanering och sova en stund (fick några timmar själv eftersom jag mådde öken idag).

Ikväll är det Solsidan!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!