• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

snabbt inlägg bara: 
    Snaily – vår bvc-tant har sagt att -10 är något gammalt, de klara betydligt kallare än så. Det blir ju som en luftficka i vagnen och det är lä dessutom. Jag klippte till ett tjockt liggunderlag (eller egentligen är det markisolering, hahaha) och har det under madrassen. Pricken har varit med oss ute i -17 när vi skottat snö t ex. Men märker du att hon piper när hon andas kanske det är för kallt?!?! Annars blir det inte mycket utevistelse för norrlänningarna i allmänhet.

• Lapinette

Oj, vad gult det var här inne!

Hej nenne!!!!! Så du har varit i fjällen. Trist med feber men skönt att du fick skida lite iallafall.

• Parnassia

Nenne länken var underbar! Så roligt med lite glada nyheter, inte bara terror, klimathot och korruption. Jag delade med mig av den på FB, hoppas du inte misstycker!

Tråkigt att bli sjuk just de dagarna man är på semester! Hoppas du mår bättre nu och bra att de åken du fick var så bra

• snaily

Hej hopp!

Måste bara svara Muggles och Nenne lite snabbt apropå sova ute i vagnen - många dagar har vi på tok för kallt, som häromdagen när vi promenerade i 20 minusgrader. Men idag är det milt väder så efter promenaden tänkte jag prova lämna henne ute en stund - men det blev som jag misstänkte, hon vaknar ju så fort man stannar vagnen och somna om var inte att tänka på. Det kanske ger sig när hon blir äldre och inte omedelbums måste ha mat så fort hon vaknar. Sen sover hon ju bra inomhus på dagarna, det är sena eftermiddagar och kvällar hon har svårt att sova och då är det ju mörkt ute, tycker det tar emot att låta henne sova ute i mörkret?
    Annars kan jag bara konstatera att jag nog bäddat lite FÖR bra i vagnen, rejäl ligginsats med madrass, fårskinn och suuupervarm åkpåse, och "vindskydd" eller vad man kallar det ovanpå hela kalaset, oftast är hon på gränsen till för varm när vi kommer in.

Nenne
    Trist med förkylningen!

Izzie
    GRATTIS till plusset!

I vår familj är det också jag som packar gemensamma grejer (oftast) och planerar (alltid). Maken är något glömsk... Men ska sluta curla, vill inte att det ska bli så att det alltid är jag som ansvarar för Yngla och hennes grejer. Hundens grejer tänker jag nog fortsätta ta ansvaret för att packa, det är trots allt mest min hund och drabbar mest mig när det glöms grejer till honom.
    Inför vår första längre resa funderar jag på att knåpa ihop nån slags standard-packlista, som man kan återanvända varje gång man ska åka någonstans.

• snaily

Förresten letar vi jobb - framför allt åt maken. I eller i närheten av Stockholmstrakten... vi kryper till korset till slut. Nu när jag bara är mammaledig och inte "är" mitt jobb längre, så känns det rätt meningslöst att sitta här uppe. Egentligen vill vi inte bo i Stockholm, men både jag och maken vill i alla fall lite närmare familjerna. Blev väl extra tydligt nu när vi fått Yngla och våra mammor är sjuka.
    Så - är det någon som har ett jobb som ligger och skräpar i ett hörn, hojta gärna till!

• BrudSommar2006

Snigeln, oj, så ni funderar på att flytta nu i alla fall. Iris vaknade också sekunden man stannade vagnen, det blev aldrig bättre, hoppas att du har större tur. Med Astrid gick det bättre men med Astrid har allt gått bättre eftersom hon tar napp vilket Iris aldrig gjorde.

• snaily

BS
    Vi har också en nappvägrare här - hon ser helt förfärad ut och nästan kräks när hon får in nappen i munnen.

• nennesjuttioåtta

lappis – hejjjjj!!!  
    Snigel – ah, så hon vaknar om vagnen står still alltså. Tricky. Pricken somnar hur lätt som helst, hur som helst och kors och tvärs dagtid. Bara lägga ned och antingen har han redan somnat och skulle inte vakna ens om ett gruvlok brakade genom rummet, eller också pratar han lite med sig själv och kvittrar innan han somnar. På kvällen är det däremot inte lätt. Men bara han somnat så sover han jättebra, så vi har inte varit så noga med någon metod utan ibland har han fått vara vaken med oss och somnat sent i soffan bredvid, typ. Ibland går det jättebra att bara lägga ned honom efter bokläsning och nattvisa och amning och ev komma in igen och stoppa om honom, vända på sidan, peta in nappen eller lägga en hand på bröstet så somnar han. Igår var en fars. Men nu är han ju sjuk också så det är klart han är lite ledsen när han vaknar av att han hostar så han fick till slut komma ut till oss i soffan och somnade djupt så fort han kom i min famn. Men jag förstår inte heller varför det ska vara sån skillnad att somna på kvällen som på dagen. (Jag skulle inte heller vilja ha honom sovandes ute i mörkret) 

Så ni funderar på flytt nu alltså. Visst ville du köpa vårt hus i så fall (fast det lligger ju inte i Stockholm..)? Vi går i lite såna tankar *ssssssssshhhhhhh säg det inte till någon!* 

• snaily

Nenne
    Vaaa?! Men vart ska NI ta vägen då?!?

• nennesjuttioåtta

parnassia – hahahah ja visst var den? Störtskönt dalmål på den gojan! Va gjooorde du? Prutta? 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!