• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    MSW skrev 2011-01-16 13:54:37 följande:
    Förresten, funderar lite på att försöka dra igång någon barngympa här i vår by.. För barn i A's ålder typ.. (kanske 2-6 år eller så) men var hittar man information/inspiration på vad man kan hitta övningar och sådant, any ideas? hittade någon bok på bibblan som jag tänkte låna..
    Friskis och svettis har barngympaprogram som vi kör på förskolan. De heter Mini-Röris och Röris beroende lite på vilken ålder man riktar sig åt. :) De är jättebra!
  • nennesjuttioåtta
    snaily skrev 2011-01-16 14:24:08 följande:
    Nenne
    Har en kanin med samma tänkta funktion som er nalle, men hittills skiter hon i den. (inte bokstavligen talat dock! )
    Doh, jag som ville komma med bästa tipset! Men hörru, det kanske just skita i den som hon vill, har du provat? Nej, nu har jag slut på idéer.
  • Parnassia

Men Nenne - vart ska ni ta vägen!? Har du sagt A får du väl säga B! Jag blir också supernyfiken!

MSW - Här i byn körs barngympa för barn 4-6 år. Spontant känns det som att det kanske är svårt att hitta aktiviteter som både en 2åring och en 6åring gillar? I vilket fall körs det genom gymnastikförbundet här, kanske har du ett sådant hos dig som kan hjälpa? Heja på!

Idag laddar vi för julgransplundring på torget. Maken ska fyra av det avslutande fyrverkeriet och svågern ska komma som tomte på sin fyrhjuling och dela ut godispåsar till barnen. Korv, glögg och dans blir det också. Trevligt värre. Dags att börja fundera på påklädning.

• Parnassia

En helt annan fråga.

Vårt "byalag" har fått ta över en lokal från kommunen som vi nu ska driva i egen regi. Vi funderar bla på pubkvällar. Finns det någon här som kan nåt om hur man får tillstånd? Man kan ju få tillstånd till "Slutna sällskap"... Och så länge man ser till att alla som kommer är eller blir medlemmar i "byalaget" så borde man väl vara "home  safe"?

• nennesjuttioåtta

parnassia – tids nog får du veta, vi vill nog fundera klart själva först annars känns det som att jag pratar om det och så poff så händer det inget och så blir det bara pinsamt för att vi inte fick tummen ur. Igen.

• Snorkfröken77

Hej Nenne! *vinkar* Trist med feber, skönt att du fick åka lite iaf.

Klockis - Jag rekommenderar starkt en formatering av hårddisken för din egen skull! Annars kommer du må för j-t varje gång du hittar något nytt (och det kommer du). Kom ihåg att säkerhetskopiera det du vill ha kvar först bara och kontrollera att du har OS:et tillgängligt, helst på skiva.

Muggles - Glömde skriva förut, vad stark du var som orkade titta på UL! Jag tittar aldrig på skärmen förrän de säger att de ser hjärtat och att den lever. Jag tror inte jag skulle må bättre för att jag inte sett den om den skulle vara död, men jag pallar bara inte, för mycket minnen med S. Många tror säkert att det värsta med det som hände oss var att få föda ut sitt döda barn, visst det var inte roligt, men UL:et och att få beskedet, det var det allra värsta. De går på repeat i mitt huvud, vet precis vad alla sa och gjorde, tonfall, allt.
    Jag är iaf otroligt glad att allt gick bra med Ada och Beda, jag hade uppdatering för maken hela tiden ni var inne. 
    Kram!!!

Snigel - Jag tycker ni ska flytta hit  

• viktualia

Nenne - spännande med planer på förändring! Heja!

Snaily - välkommen söderut!

Klockarbol - *kämpa på-kramar*

Parnassia - man kan söka tillfälliga alkoholtillstånd för slutna sällskap. Kolla med kommunen, tror att det är miljö- och hälsofolket som brukar kolla sånt.

Ego - har en supertrött son efter en intensiv söndag. har varit i kyrko- och familjesnurren och haft oss. Pust! Dagens lunch intogs i sällskap av 17 vuxna, fem barn, en hund och en katt. Pust igen. Lokal - vanlig villa.

• Lapinette

Sitter här lite yr i mössan efter en prosecco i väntan på att pizzan skulle bli färdig och sedan rött vin här hemma medan vi slängde i oss pizza.

Klockarbol - låter verkligen supertungt men vad skönt att ni kan prata sansat med varandra.

Va, funderar både nenne och snaily på att flytta? Vi kanske skulle fundera på detsamma om det inte vore så att vi blir fast här (i Sverige) så länge vi står i adoptionskön. Maken är verkligen urtrött på sitt jobb och hittar inget här i Sverige. Trist men sant .. vi får se vad som händer men som sagt vi känner oss lite bakbundna i o m adoptionen. Kan varken bli av med jobb eller flytta längre bort.

• nennesjuttioåtta

oh almighty trådgäng, jag behöver er hjälp prontooooo
    maken glömde en kastrull med nappar på spisen. Jävlar i helvete vad illa det luktar i hela huset, säkert inte så hälsosamt heller . Hur får man bort lukten? Vi vädrar (tur det är plusgrader) och han har skurat kökstaket med ättika. Men det luktar ändå kondomhaveri.

snorki  

• Lapinette

Mysigt nenne!
    Som du förstår så har jag inga tips på hur man får bort kondomdoft. Använder inga !

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!