• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Parnassia - än så länge bara jag. Hoppas det förblir så, för då måste det varit nötterna. (Det enda jag åt men inte maken.)

Play-dohn ni gör - är den lik den man köper på burk? (Vet att mamma gjorde något sånt när jag var liten, men det var inte som orginalet. Eller så gjorde hon play-doh och jag ville ha slajm - så kan det har varit.)

• fru AM

BS: vilka trixiga uppgifter man fick! JAg gick nog bet på månlampan ... men här är vad jag hittade:

Månlampa: http://www.littlefairies.se/lampa-mane/672-0  (fast bordsmodell – för fönsterbrädan?)

Taklampa - månliknande: http://www.houseofhedda.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=103&artnr=globMOONVitr&visa=1-9999&Sort=Beskr&Visn=Std (vit)

lite mer månfärg: http://www.houseofhedda.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=103&artnr=globMOONLatte&visa=1-9999&Sort=Beskr&Visn=Std

Ångkokningsskål: Tupperware: http://tupperware.se/xchg/nordics/hs.xsl/1147.html

Finns även en skål av märket Dafra: http://www.dafra.se/sitespecific/dafra/files/daf_angkok_1001.pdf som bör finnas på något av följande ställen:  http://www.dafra.se/aterforsaljare/

Ytterligare en ångkokarinsats för mikron: http://www.bagarenochkocken.se/shop/

• start september

Tillbaka efter VUL, tack för alla tummar. Ett litet hjärta syntes, men det är ju tidigt, bara 6+2 idag. Ett steg på vägen. Försöker att inte tänka för mycket på att jag två ggr sett detta, men då det sedan gått åt h-e.

Gyn räknade och sade lite förvånanat - men det är ju din åttonde graviditet!. Jo tack, jag vet.

• snaily

Barnvagnsrapport:
    Provade ovan nämnda metoder/tips, men det funkade inte alls (beror förstås inte på att det är något fel på metoderna, snarare fel på Yngla och mig).
    Stå still/dra vagnen lite grann funkade inte alls. När vi till slut gick iväg somnade hon inte förrän efter 10 minuter (ligger tyst och stirrar) och sen vaknade hon igen efter ca 20 min och var vaken sista biten av promenaden, och tänkte inte somna om igen vare sig ute eller inne när vi kom hem.
    Vet att jag sa att det inte spelar så stor roll om hon kan sova i vagnen eller ej, men nu känner jag mig ändå misslyckad och besviken på både henne och mig själv för att det inte funkar. Bara för att jag jämför oss med andra, som det uppenbarligen fungerar för. Jösses vad jag är mentalt stabil, jag borde nog ringa den där psykopaten ändå...

AM
    Intressant tips! Jag vet faktiskt inte riktigt vad han tänker sig men tror inte han funderat i de banorna förut. Han har mest jobbat som mekaniker/montör. (just nu på tryckeri dock, lite annorlunda)

• snaily

September
    Hurra för lyckat VUL!! Jo, det är ju lång väg kvar men det är ju ett steg i rätt riktning i alla fall! *andas ut lite grann*

• start september

Snaily, vår tjej lärde sig detta först efter typ 3 månader. Innan dess blev hon bara arg av att ligga i vagn. Så de ändrar preferenser - ge inte upp!

• fru AM

Grattis September till pickande hjärta på VUL! Håller tummarna såklart!

Grattis Izzie till plus! Håller tummarna även här!

Snaily - har inte riktigt hängt med i uppdateringen vad gäller Ynglas färdigheter, men misstänker att hon inte riktigt vill samarbeta med vagnssovning ...  Är det så att hon vaknar när vagnen står stilla? Jobbigt ju! En sak som jag ångrar att jag aldrig testat på något av mina barn är vyssan lull-tassar till spjälsängen - såna "fötter" som får sängen att röra sig lite med hjälp av barnets egna rörelser - kanske kan vara en läsning på sikt i alla fall för sängsovning.

Vaknar hon när vagnen stannar oavsett om hon sovit 5, 20 eller 45 minuter? 

Kan tillägga att min Storson VÄGRADE att ligga i vagnen över huvudtaget de första tre månaderna och jag var lite mesig och harig och oerfaren och lät honom hållas och bar honom runt i sele istället. Tills jag fick nog och gick ut i Lill-Jansskogen och tränade honom. Där kunde ingen höra honom skrika ... Utom ett hunddagis som blev helt skrämda från vetttet ...

• Piggelin1

Grattis Izzie till plusset! Måtte det gå bra hela vägen denna gång!

...och grattis till lyckat VUL, Sept. Vad SKÖNT, även om jag förstår att du är luttrad, typ sett det förut, men ändå har det gått åt skogen. Håller tummarna, dennan gången SKA det gå vägen för er, så det så!

Har haft en jättebra helg! Hade lite födelsedagskalas i fredags kväll med mina föräldrar, brorsan med familj samt svärmor. Döm min förvåning då det ringde på dörren ytterligare en gång i fredags kväll, & så stod min syster (som bor i Sthlm) där med sin familj De har inte träffat lilleman innan (de var här när jag gått några dgr över tiden & fick bara se en stor mage...), så det var verkligen superkul att de kom & överraskade, bara sådär, fyllde ju inte ens jämnt! Mannen visste om det & hade lyckats få mig att fixa extra mkt mat utan att jag reflekterade över det, den lurifaxen , så att det räckte till dem med!

Som om inte detta var en överraskning nog, så började det poppa in sms i lördags morse, a´la "Har ni hämtat in tidningen ännu", "Har ni sett förstasidan i GP?" osv. Jag satt & ammade & mannen skottade snö, så innan den kom in, så hann även syrran ringa & fråga samma sak på tfn. Det visade sig att det låg ett brev till mannen & mig i brevlådan (de hade lagt det där kvällen innan), där rubriken var "Välkomna på 2011 års Möhipp-Svensexa den 15 januari 2011!" Fick info om att vi skulle bli upphämtade kl elva & att deras tre barn skulle passa Amanda hela dagen (& lilleman följa med oss). Så vid elva dök de upp & hade med sig skumpa & vaniljhjärtan (kakan, ni vet), & sen var det var det bara att följa med
    Hade en helt underbar dag tillsammans, vi fyra (plus Eric - som skötte sig exemplariskt & sov nästan hela tiden). Underbart att bara umgås, prata till punkt, ha vuxentid tillsammans osv. Så otroligt omtänksamt av syrran & svågern, hade inga som helst tankar på att de skulle göra ngt sådant, speciellt som de bor i hufvudstaden!

Ni som sett att jag skrivit lite om det på FB - jag var lite kryptisk & skrev ingenstans att det var möhippa/svensexa, eftersom det inte är så många som vet om att vi ska kombinera dop & vigsel. Så ligg gärna lågt på fejjan om detta 

Oj, nu måste jag rusa, ska hämta Amanda om tjugo minuter.

• Lapinette

september - skönt att allt såg bra ut!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!