• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • smint

AM: Här kommer receptet  

Apelsinkladdkaka med amerikanska blåbär

3 dl Strösocker

2 tsk Vaniljsocker

1 krm Salt 

0,5 dl Kakao

1,5 dl Vetemjöl

150g smält Smör 

Apelsinchokladtryffel

1 dl Vispgrädde

finrivet skal från en stor, halv Apelsin

200g finhackad Mjölkchoklad 

Gör så här

Rör ihop ägg med socker. Sikta ned vaniljsocker, salt, kakao och vetemjöl. Tillsätt smöret och rör smeten slät och fin med hjälp av en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad bakform och grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 30 min. Koka upp grädden till tryffeln tillsammans med apelsinskalet. Rör ned mjölkchokladen och rör tryffeln slät. Häll ut apelsinchokladtryffeln över kladdkakan och låt kakan stelna i kylen över natten. 

Strö en ask blåbär över kakan innan servering. Grädde eller vaniljglass är otroligt smarrigt att ha till!

• smint

fast det där med grädde eller glass till vet jag inte om det behövs.. den var rätt mäktig tyckte jag.. strödde både färska vinbär och blåbär över..

• viktualia

hm... läste ikapp på bussen hem men glömde att anteckna.  Så jag vinkar till er alla!!

Ego - förvirringen på mitt jobb pga att min chef drar har tagit några ytterligare kliv. För att slippa avslöja för mycket kan jag säga att kontentan är att läget inför min deltidsledighet inte är bättre direkt. Dvs jag kommer att saknas extra mycket. Försökte i min frustration prata med maken. Där var förståelsen noll och ingen. Anledningen var nog mest att han varit en sväng på sitt jobb idag och hamnat i samma typ av känsla.... Jag fattar att jag MÅSTE släppa detta och försöka gå vidare. Men gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa vilken USEL människa jag är när det kommer till att vara föräldraledig. Jag blir så frustrerad på mig själv...  Så ni som behöver lite jobbentusiasm och längta hem lite mindre - SNÄLLA skicka över en dos!! Jag är i desperat behov. Pust.

• planeringsdax

Hej hej tänkte höra om man får hoppa in här?

Jag är iafen tjej på 28 snart 29 år hmm skostorlek...... jag du 39-40 jag älskar all choklad men min riktiga favorit är lindt med havssalt bor lite utanför gbg men skall snart flytta till lite större vi (jag och min sambo blivande make 24 sep) har 3 barn 9½, 6 och 3½ ja det var väl lite om mig...

Är det något annat nu vill veta är det bara att hojta till

• MSW

Åh, Vickan spännande! Har mina gissningar på vad du menar.. (----) september: härligt med tickande hjärta! Det är juh ändå ett bra steg på vägen!! (----) hej planeringsdax!(----) har läst ikapp lite under dagen, men mer än detta minns jag inte nu! Snart dax att sova, vaknade 5.15 idag... Kramar till alla!

• viktualia

MSW- spännande i negativ mening ja... suckar HÖGLJUTT!!

planeringsdax - vinkar!!
    §
    xcvsdgjutgykl

- Trollet hälsar!

• nennesjuttioåtta

god kväll
    idrottsgalan på fjerrsyn!  

• BrudSommar2006

Hej alla, har haft Iris hemma idag, visserligen var hon lite snuvig så det var ingen nackdel att hon var hemma men själv ville hon inte gå för någon som heter Alex och hans kompis slår henne när hon är ute och leker i snön på gården påstår hon. Nu har jag tagit reda på att Alex är en kille som är lika gammal som Iris men som går på andra avdelningen och hans kompis får man anta är hans tvillingbror, de är nya på dagis. Jaja, lyckas vi få iväg henne imorgon får vi ju prata med fröknarna, även om det inte är fröknarna på Iris avdelning som ansvarar för den där Alex.

• BrudSommar2006

Igår blev jag så besviken för jag har sett fram emot att få se första avsnittet av Solsidan hur länge som helst men precis när det börjar skrek Astrid som en besatt och det bara gick inte. Fast maken var snäll och tankade hem det så att jag kunde se det nu ikväll istället och som en extra bonus fanns de två första avsnitten så nu har jag sett andra avsnittet också så kan Astrid skrika bäst hon vill nästa söndag!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!