• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Piggelin1

Mugglan, vad gott med kramen från chefen! Sånt värmer!

• Liten med Mindre

Snaily - Mindre brukade vara som Yngla känns det. Sov 30 min, låg vaken o ylade 30 min (för givetvis var vi alltid längst hemifrån när hon vaknade), sov ett tag till. Och alltid vakna när vi rullade in någonstans typ affären eller porten hemma. Lilleman var mer tyst o tillfreds av sig, och har ju sovit som en gud (relativt storasyster) på mage sen 2 månader ungefär.

Men givetvis känner man sig knäckt när det inte funkar, för "alla andra" lyckas ju. Tur i oturen att ingen räknar alla de gånger barnet inte sover eller äter som man tänkt sig. (men jag minns fortfarande att Mindre som ett lysande undantag sov över 3 timmar i vagnen när jag var på jobbet på ett viktigt styrelsemöte och ville överbevisa dåvarande vd om att jag visst kunde vara med trots barn... )

September - skoj med hjärtat!

• Parnassia

September - Åh vad skönt att UL gick bra! Tumhållning fortsätter.

Liten - det var första gången vi gjorde den här playdoh-degen och den verkar bra. Vi har precis "degat" med den och den verkar smidig. Inget kladdig. Jag har receptet om du är intresserad.

• Liten med Mindre

Parnassia - avvaktar  nog egen deg. Jobbigt nog som det är med all den köpta smuliga leran hemma. Fast någon tycker ju det är kul (att blanda). känner mig så tråkig som är på henne om att inte kladda ihop allt hela tiden. Men kanske är det bara föräldrar som tycker brungrågrön lera inte ser lika skoj ut??

• Parnassia

Jag är också på Stora att hon inte ska blanda. Är leran ny kanske jag bara ger henne två färger åt gången. Men jag försöker låta henne hållas, för vad spelar det för roll egentligen? Den torkar ju ihop innan hon blivit stor nog att uppskatta separata färger som jag gör. Det blir ju inte heller något att spara av degandet, går det förresten att torka playdoh?
    Och jag hatar också smulorna! Den hemgjorda degen verkar dock lovande, inga smulor idag. Vi får se hur den blir nästa gång vi tar fram den, man kunde spara den i kylskåp.

Nu ska vi ut och samla ihop allt som igår stod prydligt i snön, men som nu blåser om kring på framsidan. Pulkor, skidor, skyfflar, stavar, stjärtlappar mm.

• Liten med Mindre

Parnassia - tror det stod att det skulle torka på typ 2 dagar (för inte var det väl timmar?). (Vet i alla fall att dotterns glitterlim INTE torkar på utsatta 30 min med den tjocklek hon kladdar på.)

• muggles
    start september skrev 2011-01-17 12:50:51 följande:
    Tillbaka efter VUL, tack för alla tummar. Ett litet hjärta syntes, men det är ju tidigt, bara 6+2 idag. Ett steg på vägen. Försöker att inte tänka för mycket på att jag två ggr sett detta, men då det sedan gått åt h-e.

Gyn räknade och sade lite förvånanat - men det är ju din åttonde graviditet!. Jo tack, jag vet.
    JIPPPPIIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEE!!!

(vad skönt att få jubla åt ngn annan också...)
  • muggles

Men Snaily: en gång är ingen gång! Man brukar få hålla på ett tag för att de ska fatta grejen. Men jag tror inte jag ska tjata mer om detta för jag tror du gillar dina promenader och om hon då sover så är det ju ok! En annan sak du kan testa på kvällen när hon ska sova inne är buffning (se www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-tillrattalaggande-buffning-solfjader). Tror ev hon ska vara lite större för att det ska funka.

Men i stort sett så sover alla barn bättre medan ngt rör sig. Min egen teori är att de vaggas till sömns i magen redan när mamman är uppe och går. För ofta är det ju så att det är först när man lägger/sätter sig ner som aktiviteten i magen börjar, så det är som att de vaknar till när allt blir stilla. Och det funkar ju ofta att gå omkring med barnet och liksom "vagga" det. El köra vagnen över en tröskel. Alla dessa tips är ju bara varianter på att ngt ska röra sig (därmed funkar även buffning på vissa barn).

Sedan tror jag man får prova olika saker; ingen "metod" funkar på alla barn. För oss funkade vagning men det var ju efter en tids inlärningsperiod för både mig/maken och Moa. Det tog inte första gången om man säger så

• BrudSommar2006

AM, tack för hjälpen, det finns alltså gott om sådan där skålar till micron och borde dessutom ha funntis på Cervera. Ska kolla igen.

Månlampa verkar lite knepigare men detlutar kanske åt att vi tar den där taklampan i alla fall, eller frågar Iris om det går bra att den står i fönstret.

Annars funderar vi, mest jag, fram och tillbaka hur vi ska göra med skidskola åt Iris i mars. Först tänkte vi att vi struntar i det för hennes del i år och går själva bara och så får mina föräldrar ha barnen på förmiddagarna men sedan tänker jag att hon kanske faktiskt kommer att tycka att det är roligt tillsammans med alla andra barn. Måste ta reda på om samlingsplatsen är densamma för både barn och vuxna för annars kan vi ju inte gå samtidigt. Sedan är ju dilemmat om hon ramlar och tröttnar efter en kvart och de ringer på oss att vi måste komma och hämta henne. Det vore ju verkligen trist. Mamma kan ju inte heller stå med Astrid och vänta i två timmar utan Astrid har det ju bäst hemma.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!