• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Snorkis: men jag hade känt fosterrörelser så det var inte så läskigt att titta på UL. Jag hade dock föreställt mig innan att jag skulle titta bort men sedan reagerade jag annorlunda just i den situationen.

Frullan: förstår att du reagerade med tanke på det som hänt. Och i efterhand kände jag som sagt att det lät okänsligt att skriva så. Jag lade dock ingen värdering i om det var en pojke el flicka. Hade du kunnat orsaka detta själv så hade du redan gjort det med Roffe eller hur?

• muggles

Vad skönt det var att åka till jobbet imorse! Kändes som att normaliteten tillfälligt har infunnit sig i livet (vi får väl se efter UL-kontrollen imorgon om det fortsätter så).

Jag fick tom en kram av chefen och DET är inte ofta!

• Liten med Mindre

Gott med positiva vibbar på jobbet mugglan.

• snaily
    Liten med Mindre skrev 2011-01-17 08:13:40 följande:
    Snaily - kan Yngla somna innan ni promenerar iväg tror du? Medan vagnen står stilla? Det kan ju kanske underlätta att sova vidare när ni promenerat klart, och ett litet uppvaknande blir inte så dramatiskt då allt är som det var när hon somnade.
    Vad är det för jobb maken söker?
    Hon brukar bli rätt arg efter påklädning av alla kläder, hon hinner väl bli lite för varm även om vi skyndar ut efter påklädning, så tror det är svårt att få henne somna i stillastående vagn i det läget, men vi kan ju prova.

Maken söker jobb inom nåt tekniskt/mekaniskt, han är egentligen civ.ingenjör i maskinteknik men vill inte gärna ha ett sånt jobb då han inte skulle klara av att sitta vid ett skrivbord hela dagarna, vill hellre jobba med händerna på något vis (ja, det borde han tänkt på innan han började utbildningen ).
  • snaily
    muggles skrev 2011-01-17 09:44:26 följande:
    Snaily: tricket är att vagnen ska stå still innan de somnar (så i så fall får man skippa promenaden). Man kan köra vagnen fram och tillbaka el skaka den litegrann tills hon lugnar sig (dvs slutar protestera). Men hon ska inte ha somnat. Så står man kvar och börjar hon protestera igen så börjar man köra vagnen igen.
    Idag är det aaalldeles för fint väder för att skippa promenaden! En liten stund kanske man kan stå ute på uppfarten och skaka vagn, men jag är tyvärr inte av den alltför tålmodiga sorten, dålig kombo med bebis!

Fast som sagt, det är ju mest på kvällarna hon har svårt att sova, jag kan leva med att hon inte gillar att sova ute i vagnen ensam på dagarna.

Vilken go' chef Mugglan!

Liten
    Fy vad vidrigt med magsjuka!
  • Parnassia

Muggles - vad roligt att höra att det är skönt att vara tillbaka på jobbet och att chefen verkar empatisk! Jag gläds med dig.

Här skiner solen också fö. Men Lilla har precis somnat inne och Stora och jag har gjort PlayDoh-deg som ligger på svalning. Så vi hoppas det finns en gnutta sol kvar i em också. Igår hade vi +4 och det blåser ganska mycket så jag tror att hälften av snön har försvunnit... Trist.

• Liten med Mindre

Snaily - det där med sova vagn är klurigt. Jag vet ju inte om det hjälper med stillastående. Ibland drar jag tills lilleman klipper med ögonen. Sen drar jag för skynket och låter honom somna stillastående.
    Fast det hjälper ju inte alltid ändå. Värst är när förändringen sker i gränsen för någon av sömncyklerna tror jag (5-20-45-90-120 min)

Vad gäller jobb så tror jag inte vi söker någon just nu. Annars tycker jag konstruktörerna i alla fall har lite variation här - även om det ju mest är skrivbord förstås.

Magsjuka - saker att inte äta innan du tänker bli magsjuk/matförgiftad: spaghetti, salta nötter.

• Parnassia

Liten - Usch! Blev ni dåliga hela bunten? Krya på dig/er!
    Kan bidra till din lista: youghurt, soppa som fortfarande är varm.

• fru AM

Snaily: kul ändå (tycker jag) attni funderar på att flytta till Stockholm. Har ingen aning om vad man KAN jobba med som civ ing i maskinteknik men med praktisk preferens - en sak som jag tror kanske kan passa är att bli en mycket framgångsrik fastighetsskötare för något större fastighetsbolag eller på ett företag som tillhandahåller såna tjänster (typ http://www.nca.se/Property+Services__.html ) ... Eller är det helt fel?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!