• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Alltså de där Gooh-rätterna, varför försöker man äta sådan smörja? När man läser vad det står på dem - typ "Med smak av Operakällaren och råvaror från Lantmännen" (jag minns inte riktigt vad det står) inser man ju att det förmodligen är hönsfoder. Fast sedan ser man Iris och Astrid framför sig kastandes potatismos bland kristallkronorna så att Catenacci sliter sitt hår över matskymfen och slänger ut oss och så tänker man att man kanske ska prova ändå, det här är väl så nära vi någonsin kommer att komma... Gott är det då inte och så tänker man aldrig mer men sedan går man ändå på det igen ett halvår senare. Är inte det konstigt?

• Fossing77
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-14 12:19:27 följande:
    Alltså de där Gooh-rätterna, varför försöker man äta sådan smörja? När man läser vad det står på dem - typ "Med smak av Operakällaren och råvaror från Lantmännen" (jag minns inte riktigt vad det står) inser man ju att det förmodligen är hönsfoder. Fast sedan ser man Iris och Astrid framför sig kastandes potatismos bland kristallkronorna så att Catenacci sliter sitt hår över matskymfen och slänger ut oss och så tänker man att man kanske ska prova ändå, det här är väl så nära vi någonsin kommer att komma... Gott är det då inte och så tänker man aldrig mer men sedan går man ändå på det igen ett halvår senare. Är inte det konstigt?
    Gooh-rätter?? VAD är det?
  • Liten med Mindre

BS - har inte prövat gooh. Men av vad jag hört så slår du huvudet på spiken.   Kanske slänger man i sig maten så fort att inget beståede intryck blir kvar...

• fru AM

BS: jag tror jag har ätit några ok varianter faktiskt av Gooh - men det är ju inte så att man går och längtar och det vattnar sig i munnen direkt ...

Har storfyndat ute på stan - det är SÅ mycket bra reor nu. Zara Drottninggatna t ex har hur mycket som helst i barnklädsväg (det var det jag tittade efter). BS: du måste åka dit och kolla - såg mängder av koftor (minns jag att tjejerna behövde, fast kanske inte längre). Fina kappor, byxor, kjolar, tuffa tröjor. ALLT. Hittde dessutom en klassisk herrpyjamas till Hektor på rea (Lindex) och även 10 pastatallrikar (stora, vita, djupa) till det facila priset av 177 kr (för alla alltså). Samt en mycket bra (och bytbar) födelsedagspresent till helgens lille kalasvärd.

• Fossing77

smint: aaahhh! inget man hittar här på landet ;)

• muggles
    fru AM skrev 2011-01-11 11:10:08 följande:
    Tack för all slags input i mitt lilla dilemma! Jag vet att Cicci gör på ett väldigt smart sätt och jag planerar att ta efter men jag glömmer bort det hela tiden (sömnbrist?). Dela upp middagsätandet. Barnen först (gårdagens goda rester av föräldramiddagen) och sedan lagar man vuxenmaten och spar restena till barnens middag dagen därpå. Hur begåvat som helst! Måste börja!

Vi sparar alla rester som blir över från middagar (vi försöker laga lite extra så att det verkligen blir över) i frysen. Ibland räcker det till 2,5 port (dvs en till mig, en till maken och en till Moa), ibland blir det en mormorport (min mamma är liten i maten) och ibland en Moa-port. Så vi har en jäkla massa burkar i frysen som vi kan plocka i från.

Detta räddar oss många gånger då tex middagen blir lite senare och Moa är superhungrig - då plockar vi fram en Moa-port ur frysen till henne. Så är vi inte så bundna att servera middagen exakt en viss tid.

Andra gånger kommer de väl till pass på helgen när man behöver fixa en snabb lunch innan man ska iväg på ett ärende el ut på stan och inte har lust att ställa sig och laga ngt - plocka fram en 2,5 port-burk ur frysen

Det gäller ju att man lagar lite extra och har en stor frys dock...

Andra gånger blir det snabbmakaroner och microvärmda köttbullar som räddar middagskrisen (framförallt Moas...).

Tror jag har sagt det tidigare men vi har delat upp det så att vi lämnar varannan dag. Den som inte lämnar sticker tidigare till jobbet (för att kunna hämta i tid) och då har självklart den som lämnar ansvar för Moa. Den som hämtar har ansvar för middagslagningen så att den är färdig tills den andre kommer hem. Och den som har lagat middagen slipper ta disken, för då har man liksom redan gjort sitt. Jag tycker det funkar utmärkt, det blir ganska lika - ingen känner sig utnyttjad och vi har samma ansvar.

Jag menar inte att ni alla måste göra som oss men man kan ju dela upp det mer jämlikt utan att köra karbonkopia. Tex kan din make AM ta hela morgonracet själv medan du hämtar och lagar middagen. Sedan är disken hans ansvar...

Jag tycker man ska tänka till lite vad man sänder för signaler till sina barn också om man som mamma tar allt ansvar och låter ens make "free-basea" hela tiden. Då lär man ju upp barnen till att det är en kvinnas ansvar att ta hand om barnen, laga middag, packa hela familjens resväskor mm. Medan männen kan egotrippa hur de vill... Om vi ska få ännu mer jämlikhet till nästa generation så är det jätteviktigt tror jag att lära barnen att pappa visst kan lämna på dagis/laga middag/packa bebisens grejer osv.

• fru AM

Otroligt fint hus Lappis länkade till förresten. Cicci: åk och köp! Skarpö är jättefint, många som bor där permanent. Så "slipper" man ha sommarstuga. Och sen kan ni anmäla er på www.homeexchange.com och såunda få fantastiska "gratissemestrar" för det huset är guld värt även i husbytarsammanhang. Min FB-kompis Molle gör så med sitt hus och de firar semester på de mest vidunderligt grandiosa ställen.

• smint

jag har ätit någon god gooh rätt, tror det var pasta med tomat och mozarella sås.. mkt smak av tomaterna minns jag..

ja minns inte att jag hade svårt att lägga dottern ju senare det blev, men hon har varit ett väldigt sömnigt barn från dag 1, men kanske inte just nu då  Men när hon var upp till 1 så hade vi väldig tur inser jag.. skall bli väldigt intressant att se vad lillebebisen är för typ.

sitter och skriver förlossningsplan nu, nu vet man ju hur man inte vill ha det iaf från föregående gång.. och har packat bb väskan så gott det går.. och skickat ut barnvaktslistan till de berörda.. Så nu känner jag mig lite lugnare..

AM: Härligt med rea, hade jag haft ork hade jag nog kunnat fynda massa barnkläder men orkar inte ge mig in till stan.  

Mugglan: Härligt att ni får gå på koll varje vecka nu, men finns det risk att det kan bli samma sak igen?  eller är det lugnare nu?  Hoppas du får vila idag och i helgen..  

• fru AM

Muggles: håller med dig helt och hållet. "Arvet" till nästa generation är superviktigt. Det löjliga är dock att min man anser att han är otroligt jämlik - han ser inte riktigt situationen klart för sig. Visst är han mycket med barnen på helger och så (vi är i princip tillsammans hela tiden alla 4 (ibland 5= Storsonen) men ansvaret och planerandet ligger på mig. JAg vill ändra på det. Vet samtidigt att jag i såna fall måste ta en frustrationsperiod medan han LÄR sig hur man packar skötväska, resväska, hur man förutser vilka kläder barnen behöver om en månad (innan det är slut i handeln), hur man lagar middag SNABBT en vardagkväll ...
    Giv mig styrka!  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!