• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet

Vad spännande Hattis!!!!!

Hoppas hopas hoppas!!!!!!!!

• sweetstreet

Am
    jag måste ha missat vad du ska på för party som letar sådana snygga klänningar!!!
    Eller kasnke ör det bara din vanliga hemmastil!  

• sweetstreet

Har ngn hört från Mugglan? De har åkt hem idah väl??

• _koko_

snorkis - Åh, vad skönt med lugnande besked!!! Och det borde vara olagligt att bemöta er på något annat sätt, så det så!

ore - Kan inte låta bli att tänka att det måste ligga något djupare bakom din irritation...? Vad har du för relation till dina systrar? Känns som att du kan ha berättat om det förut men jag har glömt... Förlåt isf. Jag tror inte man kan bli mer hårdhudad, eller jag tycker inte att det är något att sträva efter iaf. Däremot kan man försöka sätta sig in i den andres situation och acceptera att man är olika. Det är väl inget fel på att ge tofu om man har tanken att vänja barnet vid många olika smaker? Och det är ju inget fel i att ge gröt heller! Eller välling. Eller industriproducerad barnmat, eller hemgjord barnmat (förstod faktiskt inte alls din kommentar om förstagångsmammor, Fossing?). En sak som är säker är iaf att det finns väldigt många fördomar om hur man är som person beroende på hur man "hanterar" sina barn, och det provocerar mig!

Jag har gett mina barn både hemlagad och köpt barnmat, och INGET av det åt de... De började inte äta förrän de kunde äta själva...
    Och tro mig, jag tror inte att jag är något undantag, nejdå, även jag är full av fördomar, och det kanske är det som provocerar mig allra mest.

Men, för att gå tillbaka till ore. Frågan är om ni är för lika, och att det är därför ni frontalkrockar, eller om de andra två helt enkelt är energitjuvar? Om de är det är det nog dags för dig att börja säga nej...

Oj, där gick jag visst igång ordentligt, menar inte att trampa på några tår, så säg till om jag gjorde det så ska jag be om ursäkt.

Nu ska jag leta efter msws inlägg, måste ha missat det...

• Fossing77

Koko: Nä, nu när jag läser vad jag skrev så inser jag att jag inte fick fram något med det alls ;) Skyller på amningshjärna och vanlig förvirring. Det var inte på nåt sätt menat som en gliring åt mammor som gör egen puré, det var en rolig kontrast jag stötte på just den gången. Man måste nog hört hela diskussionen de hade för att förstå varför jag tyckte de var lite underhållande, för det var det jag tyckte var skoj. Jag har ju själv kokat puréer, men när barnen blir både två och tre stycken så har jag ju blivit hyfsat bekväm av mig och köper en del burkmat och det e ju okej tycker jag. De gjorde ju inget fel, men de tänkte så mycket runt det här med mat så det blev lite kul. :) Självklart gör ju alla som de vill, det gör ju jag med ;) Har ju dock turen att ha ungar som äter allt, men helst det som resten av familjen äter :)

• _koko_

Hej sweet!!

Nu hittade jag msws inlägg. Jag har också haft en liten livskris, när jag precis började jobba igen i höstas (man kan väl säga att den var motsatt telis och litens reaktion...). Kloka frullan hjälpte mig ur den genom att säga att det är ok att känna som jag gjorde (fast först trodde hon att jag hade varit otrogen, hahaha!). Och sen gick det över och nu mår jag kalas. Det kan man säkert applicera på dig också, msw, utan att jag vet vad det handlar om.

hattis - Wiiiiiiiii, nu är det lite för spännande, och [här behövs nenne OCH muggles] om det visar sig att du är SKENgravid...

• _koko_

Fossing - Då förstår jag bättre. Det finns helt klart humor kring småbarnsföräldrar (alla sorter)! Och apropå det börjar solsidan på söndag, hurra!!!

*byter bort svärdet och spiran mot inspelade big bang theory*

Och blir lite nervös av helikoptern som verkar passera precis över vårt hustak, det finns en baksida med att bo nästgårds med nationella insatsstyrkan...  

• BrudSommar2006

PB, åh, tackar för äpplet!

Snorkis, det där lät ju fantastiskt bra! Jag hade också moderkakan i framvägg, båda gångerna, och kände av båda barnen sent. Fast för mig var det ju inget konstigt med det, jag hade ju inget att jämföra med.

Jag tänkte på det där med att skola in småbarn för tidigt så får man ju i alla fall inte dagisplats när man vill här, det är augusti eller inget som gäller. Så Iris som är född i juni var ju yngre när hon började än Astrid som är född i januari kommer att vara. Sedan kan man ju försöka hålla nere tiden i början om man har möjlighet till det i och för sig.

• fru AM

Testar att göra ett inlägg på familjepaddan (iPad - jag skäms). Snorkis: (blir Snirkla på iPad) Jag är så glad för er lilla levande Arab och att du träffade precis rätt BM idag! Vi adopterar henne i tråden tycker jag! Gud vad långsam jag är på det här! Jag sätter mig och dricker en liten wirrepinne istället. Tidningsläsaren är borta på kick-off och då dansar AM på soffbordet

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!