• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Sitter och inser att jag borde gå hem från jobbet, gör ju inget nyttigt ändå

Passade på att googla litet om smakportioner, för att se om lillasyster var helt ute och cyklade. Jag blev (onödigt) provocerad över att hon ger sitt barn massa i mina ögon 'konstiga' smakportioner. Nu var det tofu som skulle provas... (Och jag tror ju att de själva äter tofu ungefär 0 gånger om året...). Hon får ju göra som hon vill, jag har bara ett tag irriterat mig på att hon konstant antyder att gröt är ungefär det värsta man kan ge sitt barn... Fast säger det inte rent ut, eftersom hon vet att vår lillkille fick två portioner gröt om dagen från 4,5 månads ålder.

Och när jag ändå är inne på avdelning irriterande syskon så har jag lagt ner en hel del tid på att kolla efter någon vagn som skulle kunna funka åt min andra syster (och alltså kan ta tre barn). Men ve och fasa, så fanns det ju ingen vagn där man kunde ha alla tre barnen mot sig! (Kraven var dessutom att den inte skulle vara alltför dyr, och kunna inhandlas i eller beställas genom någon närliggande butik...)

Jag tror ju inte att det störer barnet kommer få dåndimpen av alla oändliga intryck som den kommer få genom att ev. vara framåtvänd hela den knappa kilometern längs med lugna villakvarter som är till vårdcentralen och mataffären. Kanske att man inte ger sig ut på så mycket längre bravader än så? Med tanke på att hon typ never ever tagit med sig den minstingen hon har nu utanför kommungränsen på egen hand? *muttrar litet över otacksamhet*.

Hur gör man för att sluta bry sig så mycket? Jag måste bli mer hårdhudad. Det är mitt nyårslöfte för det här året, jag vet bara inte hur det ska gå till rent praktiskt...

• fru AM

Jag anses ju vara HÖST kom jag just på ... så då funkar ju inga av de där klänningarna ... Eller så är jag en mix av vinter & höst?

• passionsblomman
    fru AM skrev 2011-01-13 17:01:13 följande:
    Jag anses ju vara HÖST kom jag just på ... så då funkar ju inga av de där klänningarna ... Eller så är jag en mix av vinter & höst?
    Då, min sköna, är det ju klart att du ska lyssna på rösten som viskar "Grööööön klänning med stenar...."

Den första klänningen i den färg den har på bilden kan mycket väl funka också, för flera grå toner finns i höstskalan. Lila kan du kompromissa med ifall den lila drar mer åt rött än blått.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

Av ren nyfikenhet, kan ni som vet allt tala om vilken årstid man är om man är gråblek i ansiktet och har råttbrunt hår? Så slipper jag googla menar jag. Jag tänker mest ha svart på mig i alla fall så ni behöver ju inte anstränga ihjäl er...

• Fossing77

Ore: Allvarligt? Tofu?? Inte för att lägga mig i, men är det viktigt att lägga in som smakportion? Här smaskar lillfröken gladeligen gröt och även alla möjliga fin-fina färdiggjorda matburkar i åldrarna 4-6 månader (hon blir snart 5 månader). Majskrokar och smörgåsrån går oxå ner. Tristan som nu är 1½ började sin matkarriär med att hoppa över allt vad löjliga smakisar heter och gnagde glatt på vad än vi åt. Han älskar stark thaimat ;) Äter inte alla vid bordet samma mat, kan man lika gärna skita i det är hans resonemang.

Satt en dag på öppna förskolan när han var liten och lyssnade på mammorna som diskuterade hur i all världen man får den hemmagjorda fina purén att bli grön och inte bara brun eller orange som verkar vara det man har att välja på. Insåg snabbt att det var förstagångsmammornas hörna jag hamnat i. De såg förskräckta ut när Tristan gladeligen slafsade i sig sin fina lasagne från ett välbekant barnmatsföretag på bordshörnet. ;) Hi hi!

Vagnar för 3 bakåtvända? Det låter specialbeställning det. Tror dock jag såg nån variant när jag googlade syskonvagnar för att köpa vår Phil and Ted inline som vi har nu. Nån tysk sida om jag inte minns fel. Tyskland/Holland är överlägset billigast på vagnar och de levererar på ca 3 dagar. :) Min störste åkte framåtvänd från födseln för sådan var hans vagn, han verkar inte tagit nämnvärd skada. Ska man begränsa nåt ska man nog sätta restriktioner på typ tv och sånt istället. ;)

• BrudSommar2006

Det där med tofu var ju så bisarrt att det var kul!

• passionsblomman
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-13 18:29:45 följande:
    Av ren nyfikenhet, kan ni som vet allt tala om vilken årstid man är om man är gråblek i ansiktet och har råttbrunt hår? Så slipper jag googla menar jag. Jag tänker mest ha svart på mig i alla fall så ni behöver ju inte anstränga ihjäl er...
      Sköna BS!

Skit i årstiderna och ha på dig vad du vill du! Annars ska man sitta framför en spegel med en massa olika tygskynken som hålls framför en. Då ser man själv hur ögonen liksom ändras,och hela man själv får mer lyster så att säga. Det kan vara förvånande ibland, vem som är vad. Viktigast i kråksången är att man sälv får syn på skillnaden. Det är ju man själv som ska ut och klara shoppingen sedan...

...om man inte har en tråd av kvinnor att sam-shoppa med förstås. Äpple här har du ett äpple!

(Gråblek är väl lite av definitionen på vintersvensk hud, är det inte? )
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • kängu

Håller på och läser ikapp:

Snygga väskor! Gillade den som start sept. länkade till- jag har en liknande själv. Jag kan inte heller med kopior men köper däremot ofta skinnväskor begagnat från USA (en liten last jag har ). Nu senast en superfin liten svart sak med långt axelband.  Jag är också ständigt på jakt efter en Mulberry Alexa på rea eller i fint beg. skick. Mulberry gör verkligen väskor precis i min smak, så jag är rätt så avis på dig Snorkis

• kängu

Snorkis, usch vilka jobbiga tankar!! KRAM!!!!!!!!!!!!

• kängu

Frullan, fy satan vad fruktansvärt för dig och mannen Stora stora kramar!!!!!!!!!!!!  Du är så välkommen att dela med dig här vet du väl, vi saknar dig!! Är så ledsen för er skull

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!