• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Frullan, jag förstår. Faktiskt. Precis vad du känner eftersom jag har massor av liknande känslor själv där jag är med mina vindlande tankar och känslor.

Skam skuld straff oförmåga misslyckande svag förbrukad lurad fåfäng trögfattad patetisk

Tja, det går att skriva ner många många fler olika ord som i ett enda tsunamiliknande kaos trycker sig in inombords, fyller till alla breddar och hotar att spränga en inifrån.

Jag tror faktiskt inte det spelar så himla stor roll vilken typ av händelse, vilket trauma eller vilket skit man råkat ut för, utan när livet serverar mer än man tål just då, så kommer en reaktion och all sorg-oavsett vad den gäller-behöver både få sörjas och sedan bearbetas för att man ska ha en chans att komma vidare som en hel männiksa och klara att välja bort bitterhet och rädsla, så inte de två fula får chansen att styra resten av ens liv.

Kan vi inte bestämma tillsammans att vi försöker att åtminstone släppa stenarna om skuld och straff? *bonk* *bonk*
    Sedär-nu fick vi två lediga armar var att krama varandra med istället. #== ==#
    Jag vet att ett flertal andra gärna är med.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Page

Bästa Frullis! Du skulle må bra av att tillåta dig själv att få vara lite vidrig ibland. Totalt egocentrerad, Icke-PK och karmafri. Försök att vara så rak som du bara kan mot dig själv. De flesta av oss säger hemska saker som vi skäms för. Men oftast förtjänar vi åhörare och sympatier i alla fall.

Här är några av mina inte allt för veckra stunder:

(Till djuret som vägrade sluta skälla) Nu är du tyst annars så sätter jag spaden i huvudet på dig!
    (Till min cancesjuka man som jag var osams med) Jag hoppas att du döööör! Självklart i trappuppgången så att alla grannar hörde.
    (Till en totalt okänd människa) Vilken tur att du inte låg med honom!
    (Till en arbetskamrat som ifrågasatte hur jag klarar av tekniska prylar när maken inte är hemma) ja, då KN**LLAR jag till mig det!!
    (Återigen till maken som led av alla behandlingar och gnällde lite) Jag orkar inte med din sjukdom, kan du inte sluta stöna och frusta?
    (En gång smällde jag till min urguliga pest till kattunge)
    (Jag nöp en kompis unge i armen av ren irritation. OBS, jag var ganska ung då, men det skulle inte förvåna mig om jag skulle vara kapabel till nåt sånt i dag.)
    (Vid ett arbete jag hade fantiserade jag om att slå ihjäl min arbetsgivare. Jag föreställde mig hur jag tog hennes huvud och smällde det mot bordet. Inte tills hon slocknade, utan tills (Sjöng en liten sång i huvudet samtigigt. döda, döda, döda, dö, dö, dö). hon blev mosad och blodig!)
    Plus en massa annat som är så hemskt att jag inte vill säga det här. (!)

Dina förbjudna tankar angående könet var konstiga (för mig) men helt förståeliga för de flesta. Efter lite ältande tog du tag i det och sökte hjälp! Bättre än så kan vi inte göra!!

Avslutar med ord som låter tomma i skrift: jag beklagar förlusten. Förstärker det med en:

• passionsblomman

Page: "spade i huvudet" hahaha!

Undrar hur det kommer sig att när man tar del av någon annans svarta grejor så börjar man skratta? Är det det som är humor? För alla svenska humorprogram är ju egentligen ren och skär ångest. Iallafall ifall det vore man själv. Och kanske är det nästan man själv, och man skrattar åt igenkännandet? eller inte och så garvara man i ren lättnad över att det inte var man själv?

Min lista rymmer också dunkanden av huvuden tills blodigt-fler än en gång. (fast inte irl ännu så länge, får man väl tillägga så ingen ringer polisen)

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hattis

Ett plus är ju ett positivt tecken och ett sådant har jag just sett. Kan det bli ett friskt barn av detta? Försöker tänka att  nu finns ju möjligheten i alla fall. Ett kryptiskt meddelande till maken, jobba järnet, hämta ut trombyl och SEDAN försöka landa. Kram på er alla!

• _koko_

Aaaaaaaaaaaaaaaaaah hattis!!!!! Äntligen, nu JÄKLAR!!! *tillbaka till morgonbestyren*

• Liten med Mindre

Grattis Hattis! Hipp hurra för plus idag!

• Liten med Mindre

FruLlan - klart du har rätt att känna dig avis på andras graviditeter. Det är ju fler här inne som har gjort och vi har överlevt det med. Du är inget ufo i såna frågor! Page sätter ju huvudet på spiken i att vi alla har "förbjudna" tankar emellanåt. Man få ha dem, det kan vara lite osjysst att yttra dem kanske, i alla fall för den person vars huvud man slaskar till med spaden. Däremot är det inte ok att agera enligt alla sina förbjudna tankar.  KRAMISAR och en låda näsdukar till dig vid behov!

Page - vink vink! Tack för att du delar med dig och törs sätta ord på det "förbjudna".

Hattis igen - hurra!!!

Vickan - trevlig Trollfri helg!  

Nu behöver jag lite fler shoppingtips som inte berör väskor. Snygg varm jacka, typ dun, eftersökes. Blixtlåset i min gamla har gett sig och jag kan nog unna mig en ny. Har redan en knallröd o lila skidjacka i goretex o ytterst lite foder, så något för kallare väderlek som ser lite jobbmässigt ut eftersökes. (Vid -25 grader vill jag ha mer än skaljacka). Kände mig riktigt tjusig på t-banan imorse med lysade röd o lila jacka och avdankade lila täckbyxor med kjol över. Kan någon piffa till mig lite kanske...

Sen - lite mer tips på uppfettande mat för lilleman mottages tacksamt. Han klarade varken vikt eller längdkurvan på 10 mån kontrollen, eller att banka klossar. När man aldrig sitter på sin rumpa i leken så är det svårt att lära sig bankande... Läkaren vill nu börja kolla ev allergier. Märkligt då han äter sover och skiter som han ska tycker vi. Men better safe...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!