• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

AM, min sambo frågade igår särskilt och mycket intresserat:"Du, hur gick det med den där snubben som tycker han ska läsa tidningen i 45 minuter innan han duschar en halvtimme? "
    Om jag säger så här: Du har hans fulla och helhjärtade stöd. Ochhan tyckte att du skulle införliva ett plötsligt behov av att springa eller så på morgonen "bye bye sweet family, nu drar jag". Jag-som aldrig skulle komma på tanken att springa just på morgonen (helst inte alls) lutar mer åt att "mamma har frukostmöte-med sig själv, adjö"
    Fast det tenderar förstås att bli en väldans dyr metod, varför istället låsa kontorsdörren och plugga in hörlurar är mer rimlig-ifall springandet går bort så att säga.

Sur? Tja, det är du ju redan själv på den helknäppa fördelningen, så det är väl inte frågan om hur man ska lägga upp snacket så inte han blir sur, utan hur han ska få dig nöjd och glad? Eller? Om han nu vill ha några presenter och lattjolajban i övrigt framgent.

Slutligen så är det precis just exakt det här, med hur fördelningen av det totala ansvaret med hem, planering, roddning och hela den given, som verkligen uppenbart fortfarande är det som haltar mest för de flesta i våra i övrigt någorlunda jämställda familjer tycker jag det känns som. Om man fet-generaliserar menar jag. Som BS och Fossing och andra sagt: när man väl börja jobba åda två, jaha, då kvarstod visst markserviceansvaret för henne, medan han varit duktig färdigt när han var hemma och sedan JOBBAR han ju. Det där han säger om att han ju har ett viktigt jobb AM, det sätter full fyr i huvudet på mig...

Därför, nu när jag är arbetslös/sjukskriven, så har jag helt konsekvent vägrat bli hemmafrufixaren från himmelriket som ör allt och curlar hela familjen. Jag har inte råd med det för framtida energiåtgång. RUT har vi inte heller råd med, så resultatet i vår familj är att jag påpekar att vi måste städa, sedan skäller jag när ingen gör det och när vi gör det förfäras jag över hur dammsugaren kan vara uppenbart trasig när han dammsuger men funka när jag gör, han blir arg och så valsar vi några varv till i vår vardagsdans...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fossing77

Ja hur kommer det sig att HANS jobb alltid är viktigast? Det har jag undrat länge. Och att när det passar så anses det att markservicen faktiskt är ett "jobb" för mig, dvs min del jag bidrar med, när han bidrar med att jobba heltid... Den har jag aldrig fått ihop riktigt.. Krasst kan jag ju säga att ta hand om barnen är mitt jobb, då jag är mammaledig och får pengar för det, men vilka arbetstider har jag då? ;) Inte dygnet runt skulle jag tro, med den taskiga lönen. He he...

Så skulle jag sätta mig och vilja göra ett schema över vem som ska göra vad, så kan jag ge mig på att det slutar med att vi sitter och räknar ut på minuten vem som gör vad redan nu och hur lång tid det tar. Min käre sambo är ingenjör ut i fingerspetsarna, allt går att lösa med ett tekniskt tänk... Tror han. ;) Jag ligger ju gott back då när han börjar räkna med restid till jobbet 45 min enkel väg, sedan hela jobbdagen... Medan jag får räkna gå ner till tvättstugan 32 sekunder, byta maskiner 2 min, sedan tvättar ju dom jävlarna på egen hand.. ;D Gud vad det låter tragiskt när man skriver ner det så här... Wah!! Får nog sparka på honom känner jag ;)

• Ore

HÄRLIGA nyheter att Mugglan tillsammans med maken samt Ada & Beda får lämna sjukhuset. Håller tummarna stenhårt för att de nu får stanna i magen och må gott ett bra tag till...

Angående vardagspussel så håller jag på dig AM! *och tycker det är liiiitet skönt att det inte bara är jag som har en man som har svårt att vara så jämställd i praktiken som han tror sig vara i teorin*. Min man anser också att hans jobb är viktigare än mitt. Och att om vi har svårt att få ihop vårt vardagspussel så kanske jag skulle lägga mindre tid på jobbet, och mer hemma. Jag var inte så förtjust i idén och får nog försöka fortsätta diskussionen idag, när klockan inte är riktigt lika mycket på dagen som den var igår...

• fru AM

Ni har många bra poänger, PB & Fossing!
    Jag kanske ändå var lite väl hård mot honom när jag påstod att han läser tidningen 45 minuter ... frukosten tar ca 45 minuter. Jag brukar hinna bläddra igenom förstadelen och sedan brukar det bli något gnöl hos något av barnen så jag snabbt avslutar frukosten och går iväg och fixar. Medan han gärna sitter kvar tills jag ibland måste påpeka hur mycket klockan är ... Han läser oftast alla delarna samt Dagens Industri - med eller utan barn i knät ...

Nåväl.

Roligare grejor! Nu har jag fått inbjudan till festligheterna i slutet av februari. Tyvärr har Silvia dragit sig ut evenemanget och isätllet ska prinseesan Magnusson närvara ... tror jag skiter i dagsaktiviteten och går direkt på jubileumsbanketten på kvällen. Klädsel: högtidsdräkt. Så uniform eller frack för tidningsläsaren och galaklänning för mig ... Hmmm, undrar vilken jag ska plocka ur garderoben ... Nämen, jag har ju ingen! Surprise. Så nu ska jag leta aftonklänning till 1,84 meters amazonkvinna.

• passionsblomman

AM, jajaj, föralldl, men 30 min i duschen är också länge! Min sambo fick helt runda ögon och sa"men det GÅR inte at duscha i 30 min. Vad gör man då?" Sedan började han flina och såg ut att tänka fula tankar...

Jaja, vad är väl en bal på slottet...

..när man ska gå på galakväll i högtidstass! Åh vad kul! Du kommer att bli snyggast av alla oavsett vad du väljer för klänning.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

Bergans fina fina jacka inköpt!  Tack AM! Dyr men jag är nöjd. Hoppas jag, lite storleksvojne kvar men jag funderar och byter till den större i så fall.

Det är för tidigt för cravings, men McDonalds med pommes - är det verkligen normalt? Två dagar denna vecka, jag stinker stekflott, men mår bättre. Lång tung mättnad. Märkligt.

Var så förra gången också, men senare. Annars hade jag inte förstått suget.

• fru AM
    passionsblomman skrev 2011-01-13 13:24:51 följande:
    AM, jajaj, föralldl, men 30 min i duschen är också länge! Min sambo fick helt runda ögon och sa"men det GÅR inte at duscha i 30 min. Vad gör man då?" Sedan började han flina och såg ut att tänka fula tankar...
    I badrummet finns även en toalett - jag misstänker att det är därför det tar så lång tid.  

Angående klänning så känner jag att jag inte ORKAR börja jaga runt som en bridezilla ... Det blir Bridal Outlet i Ropsten till att börja med. Att hyra är ett alternativ men helst inte. Kul med aftonklänningsbestyr - det var länge sedan!

Start sept: grattis till jacka! JAg velade också ang storlek (men valde den större), NU kanske den är lite väl stor. Men skön. Man kan ju alltid dra år skärpet. Det viktigaste är väl hur den sitter över axlarna. 
  • BrudSommar2006

Skräp, jag klarar uppenbarligen inte av att skriva på en laptop, jag fifflar bort mina egna inlägg innan jag hinner posta hela tiden.

Jaja, vi blev godkända på bvc och nu har stackarn fått en spruta i var ben så får vi se hur det blir nu efter det.

• BrudSommar2006

Smint, åker ni tåg till dagis?

Hoppas att tvillingarna inte tittar ut alltför snabbt, det är ju ännu knepigare än vad det annars varit att ligga på neo när man har ett större barn att ta hänsyn till också.

• fru AM

BS: jag tror bara din laptop behöver en ny väska, sen kommer den uppföra sig igen.

Vad tror ni om denna - fast i mörklila, navy eller mörkcerise?: 
    Scarlet

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!