• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Klockarbol
    Snorkfröken77 skrev 2011-01-12 19:36:34 följande:

Klockis - Jag leker gärna med dig! Kan vi inte leka "inte-nudda-golvet" hemma hos oss med hjälp av utslängda soffkuddar, sen när vi lekt och skrattat så vi knappt får luft så gör vi en stor sats chokladbollssmet och äter smeten direkt ur bunken!

Snartis - Min mage är pinsamt stor redan, jag försöker dölja det med stora koftor, men det fungerar sådär just nu. Kappan är på sista gnällen att jag får igen nu över magen. Jag tror anledningen att ingen frågat mig rätt ut än är att de inte törs, vilket jag tycker är skönt.

Dagens bästa: Ada och Beda lever! Maken blev uppringd av sitt framtida jobb (hoppas jag!) där de bad om referenser, sista steget!

Dagens sämsta: Jag har fått foglossning igen måste stå still en stund innan jag kan gå iväg när jag rest mig och det smärtar när jag reser mig. Det hjälper ju inte till när jag försöker dölja den här graviditeten..

Jaaa! Precis min melodi! Jag kan även tänka mig chokladbollsmet i tallrik med lite kall mjölk på 
    Och när vi blir trötta i benen av allt soffkuddshoppande kan vi sätta oss på en lagom stor matta och leka skeppsbrutna! Då kan vi sitta där och meta och se vem som får mest fisk

Å fy för foglossning igen... Föreslår att du pratar med BM om bälte redan nu, jag fick höra av sjukgymnasten att det var bra att börja stöda så tidigt som möjligt.

Tänker intensivt att din make ska få nya jobbet, att gå kvar på en arbetsplats man är besviken på kostar så mycket onödig energi.

Och av hela mitt hjärta hoppas jag att ångesten släpper sitt järngrepp lite grand om ditt hjärta så du får vila i natt och att din BM kan lätta dina bördor i morgon.
    Jag vet också att det är svårt att höra hjärtljud i början, det beror så mycket på var barnet har bosatt sig lägesmässigt i magen, och jag förstår BM's synpunkt. Men känner ändå att ett vaginalt UL ska de väl kunna prestera utan allt för stora besvär?
    Om inte kanske du kan höra med din gyn om du har nån sån utöver Mvc?

Jag gjorde alla undersökningar med bägge barnen hos min privata gyn. Jag är extremt petig med vem som rotar var och jag tillhör kategorin som absolut inte kan tänka mig en kvinnlig gyn - de få jag  har råkat ut för har varit så förtvivlat hårdhänta och när den senaste (sista) i raden av kvinnliga läkare klämde runt så pass att jag tjoade rakt ut av smärta och jag blev bemött med ett "Tramsa inte, det vet väl jag hur det känns och sååå farligt är det då inte" så bestämde jag mig för att det var min sista kvinnliga gynekolog. Basta.

Och lite flyt i livet har jag faktiskt haft - idel ädel manliga BM'ar och manlig förlossningsläkare när äldsta föddes. Tom nakosläkaren som la epidural var manlig har jag fått berättat för mig
    Yngsta är född med planerat snitt och den läkaren var kvinna men hon rotade ju på annat håll så det var helt ok!

Kram på dig sötaste Snorkis, i natt ska jag drömma om soffkuddar på golvet och en bunke med chokladbollssmet med 2 skedar i. Jag har gått om skedar att ta med om det finns fler som vill dela bunke!

Många tankar och tumhållningar till Mugglanfamiljen.

En axel att snora på till Frullan om du vill, du får så gärna dela min tår- och snytrulle av allra mjukaste Lambipapper.

En stilla förhoppning att Blommans bihålor ska vara snälla (har du ringt doktorn?)

Och avslutningsvis en önskan om en god natt till alla trådisar och ett varmt tack för att ni finns och för att jag får vara med och leka, skratta, gråta, sörja och hoppas med er!
  • _koko_

God morgon i tråden! Tack för ert stöd, har inte varit med om det här förut, tack och lov. // frullan allra finaste frullan, vad skönt att du varit här. Tusen kramar, tror jag sagt det mesta redan. // Herregud vad sorgligt med det andra paret, men jag tänker ändå säga vilken tur att det inte var familjen Muggles! // klockarbol - Vet inte om jag har smakat det där förut, men jag tar gärna en sked. // snorkis - Fattar inte, du ska behandlas med de mjukaste bomullshandskar av sjukvården nu! Hoppas din bm skärper till sig idag om inte din ångest har släppt över natten förstås. Kram!

• Ore

Fortfarande så himla GLAD att det gått bra för Mugglan Men ryyyys vad otäckt med de andra tvillingarna som dog.

Och STOOOOOR KRAM till Frullan! Usch, vad jobbigt... Förstår att det är ett helvete för dig, otroligt jobbigt.

Klockarbol: Hade karln inte fattat att han behövde göra en rejäl skärpning? Snacka om huvudet i sanden...? Oavsett hur ni väljer att gå vidare, så hoppas jag att allt känns mycket bättre för dig - och det snart, helst. Och under tiden äter jag gärna litet chokladbollssmet med dig och Snorkis - mumsigt!!!

Snorkis: Jobbigt med foglossning, men jag har också hört mycket positivt om bältet så försök att skaffa ett sådant BUMS! Och se till att få ett VUL eller hjärtljud eller någonting också, när du ändå är i farten. Klart att du ska ha hjälp nu när du är orolig! Kan inte din BM hjälpa dig så BYT!

Tinga: Nej, men vad tråkigt att din morfar inte kommer ihåg och blir så ledsen gång på gång...

Snaily: Min man påminde mig häromdagen om något som funkade bra på vår lillkille när han kvällsskrek (hur kunde jag ha glömt det?)... Vi höll honom med hans mage mot vår underarm. Huvudet vid vårt armbågsveck, och handen under blöjan. Praktiskt och bra grepp, såg litet lustigt ut men han verkade tycka att det var skönt med tryck mot magen när det gjorde ont...

Tack för länkar om dataväskor, ska kolla litet närmare men jag hittade en som verkade vara lagom flashig och i 'mina' färger Jag har inte datorväska så ofta, men när jag har en så får den gärna vara litet rolig. Och synas! (Jag kommer undan med det i mitt jobb, behöver inte ha en proper och stilren väska...)

• start september

Kram till Frullan, det är en stor sorg du varit med om och det finns ingen mening med det. Vad skönt att det var bra att få se.  Jag misslyckades med att få se i v 14. Jag har minnet från ett UL veckan innan kvar.  

• BrudSommar2006

God morgon, skickar kramar dit det behövs. Idag ska Astrid på 12-månaders kontroll, vad ingår där tro? Vaccinering är det i alla fall, ser inte fram emot nålar i lilla gulletrollets små lår, usch.

Aaaaa, igår lekt Iris med en kompis i en snöhög innan vi gick hem från dagis och jag stod och pratade med mamman, idag skulle vi ha fickat men nu är båda två magsjuka. Aaaahhh. Undrar om vi kanske möjligen kan klara oss med tanke på att vi bara sågs utomhus. Snälla, säg att det är så!!! Jag mår illa bara vid tanken på att det nu kanske bara är en tidsfråga, åh, jag vill inte.

• Liten med Mindre

FruLlan - massor med kramar till dig. Hopplöst sorgligt att även ni skulle få sälla er till skaran som får genomlida sorgen av ett förlorat barn.

Tinga - beklagar sorg o saknad av mormor. O stackars morfarn då.

Väskor - inte min starka sida. Hittar en som funkar och den får överleva så länge det går. Datorn är ju mest släpbar så den får stanna där den är på kontoret. Och några större pengar har jag nog aldrig lagt på väska, utom typ turryggsäck o liknande.

Skickar även stora grattis- och tårtkramar till dagen 1-åring!

• Liten med Mindre

Snorkis - hoppas du får bli positivt lugnad idag!

• fru AM

BS: Jag tror och hoppas att du klarar dig undan magsjuka! Som sagt sågs ni bara utomhus. (Men hade flickan varit på dagis tillsammans med Iris innan? = inte så bra)

Angående 12-månaderskontroll så minns jag inte, så jag googlade (nähä?). Gjorde ni 10-månaderskontroll utan anmärkningar så är det nog  bara vikt och längd och småprat som gäller. Hon går väl nu också, eller hur var det? (Vi d 12 månader ska de gärna gå med stöd i alla fall. Hektor var inte upplyst om det så han kunde inte det )

I mitt googlande hittade jag BVC-personalens manual för 18-månaderskontroll vilket i alla fall jag tyckte var intressant läsning: http://www.webbhotell.sll.se/Global/Bhv/Dokument/Metodbok/Manual_18man.pdf 

• fru AM

Tinga. ja, vad sorgligt för morfar: att få dödsbud flera gånger om dagen (eller , han vet ju inte att det är flera gånger om dagen egentligen ... eller? Eller kommer han ihåg det när han får ett nytt dödsbud?). Att hans hjärta ska bli krossat om och om igen måste ju vara fruktansvärt för den som kommer med dödsbudet också

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!