• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily
    fru AM skrev 2011-09-20 14:43:34 följande:
    Ett "tips" då till alla "trädgårdsintresserade" - gör som jag och asfaltera ca 80 % av ytan så blir det mindre växtlighet att oja sig över!
    Ja, vi skulle behöva fixa nån slags parkering/carportslösning på sikt, då kommer vi ju "bli av med" en bit trädgård.
  • passionsblomman
    fru AM skrev 2011-09-20 14:43:34 följande:
    Ett "tips" då till alla "trädgårdsintresserade" - gör som jag och asfaltera ca 80 % av ytan så blir det mindre växtlighet att oja sig över!
    fru AM skrev 2011-09-20 14:43:54 följande:
    Antar att det hjälper mot paddproblemet också.
    Javisst! Och så upphöjda rabatter i den mån man har några, så är det lätt att rensa, få sniglar och paddor och dessutom lätta att komma åt att lukta på de blommor man trots allt valt ut att ha.

Förresten; en av dina rabatter kanske skulle bli en ätbar rabatt? Dvs där kan du ha en rabarb, ingefära, en vinbärsbuske, sparris,smultron, kryddväxter, lite blandsallad och annat du kan ha glädje av när du lagar dina menyer?
    Eller så blandar man in ätbart i bland de andra växterna i alla rabatter. Det är hett och trendigt rätt nu.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM
    snaily skrev 2011-09-20 14:47:29 följande:
    Ja, vi skulle behöva fixa nån slags parkering/carportslösning på sikt, då kommer vi ju "bli av med" en bit trädgård.
    Jag kan tipsa om Binab - de verkar vara flinka på att asfaltera (fast jag kanske ska vänta med att tipsa tills arbetet är klart ...)

På min önskelista för gården:
    Svartvinbärsbuske
    Ätkastanj (i dvärgstorlek?)
    Dvärgkörsbär 
  • nennesjuttioåtta

AM – ååh det som finns så mycket fina stenar att sätta! 

Snigel – vet du, det känns jä jäkla skönt! Igår kände jag mig så liten och mådde apa och kunde inte ta på vad det var. Men så bestämde vi i morse att jag bokar en tid och nu känns det så himla bra, som att det här kommer att gå vägen. Fast så kommer jag på mig själv att anledningen till att jag mest vill titta är att jag inte tror det är något där... Nåja, det är drygt en vecka dit bara, sen vet vi. Bra eller anus! 

• passionsblomman

Svartvinbärsbuskar finns att köpa uppstammade-det vore snyggt på en innergård! Med andra växter under. Kanske tre "vinbärsträd i en rad", med smultron och sallad och kryddor under. Lökväxter såklart för vårblomning, och så kan man slänga dit Ringblomsfrön och Krasse som sätter färg på hösten.

• nennesjuttioåtta

eftersom jag har lite klen matlust behöver jag hjälp med veckans matlista. Bring it on! 
    Vi brukar äta ett veggo, en fisk, en kyckling och en kött och sen är det ju helg och rajtantajtan-mat (freestyla!)

hjälp! 

• nennesjuttioåtta

åh, jag måste ju tipsa om vildvin också! Jag planterade vid vårt röda plank en planta (tänkte fylla på med fler vad det lider, får se hur den sprider sig först) och den blev grön och fin och nu är den alldeles lysande röd och alldeles galet vacker! 

• nennesjuttioåtta

är det någon som har bra recept på kakor med jordnötssmör i? Blev så himla sugen på kakor (hey, LITEN kanske vet?!?! HOHOOOOO???) och har jordnötssmör som jag suktat på ett par månader men inte velat öppna av rädsla för att det ska förfaras...

• passionsblomman

Nenne

Västerbottenspaj med broccoli och tomater

Fläskpannkaka med riktigt sidfläsk och gärna lite äpple också i. Rårörda lingon blandade med finstrimlad vitkål

Rödspättafiléer rullade med en klick pepparrotsost, potatis och palsternacksmos till

Pesto-och fetaostfyllda kycklingfiléer lindade med bacon eller lufttorkad skinka, pestopasta med soltorkade tomater till

Kalops (bra pris på högrev opå ica denna veckan)

• passionsblomman
    nennesjuttioåtta skrev 2011-09-20 15:07:07 följande:
    åh, jag måste ju tipsa om vildvin också! Jag planterade vid vårt röda plank en planta (tänkte fylla på med fler vad det lider, får se hur den sprider sig först) och den blev grön och fin och nu är den alldeles lysande röd och alldeles galet vacker! 
    PRECIS vad jag ska ha vid vårt framtida plank också! Med varannan klätterros på de olika sektionerna, så är det lysande vackert jättelänge!

Jättefint att klippa slingor och enstaka blad att pynta bordet med inne också, när man ska äta sin helgmiddag. Eller vilken middag man vill.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!