• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Tack Nenne, och strålande bra med VUL.et. Jag tror mycket på sådanas lugnande verkan.

Har du använt Idomin på Pricken? Innehåller jordnötsolja nämligen och tål han det är han kanske inte jätteallergisk, men man ska väl ändå vara försiktig.

• fru AM

Nenne: jag har försökt låta bli att ge barnen nöter fram till de är tre år (H får alltså inga än om jag kan förhindra det) - inte så mycket pga allergirisk som för min paniska skräck att de ska sätta i halsen ... Nöttallergener (eller spår av nötter) konfronteras de nog med tidigare än så i och med bullar och kakor och andra saker de äter.

Minns fortfarande en sak från min första mammagrupp - vi hade säkerhetsförläsning och fick lära oss att ALDRIGALDRIGALDRIG skoja genom att kasta upp t ex popcorn, eller jordnötter i luften och sen försöka fånga i luften (det gamla kända partytricket). Barn gör ju som man gör och inte som man säger och det kan bli riktigt farligt om de härmar och råkar träffa ... 

• fru AM

Förr (10 år sedan) innehöll AD-dropparna jordnötsolja t o m. Hur det är nu med D-dropparna vet jag inte.

• nennesjuttioåtta

AM – tack för tipset, vad läskigt! popcorn är ju otäcka att få i halsen!

Tänkte mest om man gjorde jordnöttsås om man vågade låta honom äta. Men han har inte fått utslag av idomin, även om vi inte använt det så våldsamt mycket. 

3 år verkar vara en rimlig gräns, åtminstone på hela jordnötter. 

• nennesjuttioåtta

september – ja, VUL är lugnande åtminstone för stunden

• passionsblomman

Nenne, jag delar helt AM´s nötter-är-lagom-små-att-sätta-i-halsen-skräck. Huvva!
    I min sambos familj är detta dessutom påplussat med riktig nojja över apelsinklyftor. sambon satte nämligen en i halsen som barn och det blev visst riktigt dramatiskt där ett tag innan de fick upp den ur luftstrupen på det blånande barnet. Så, nu, när något barn äter apelsin, kan man se ALLA vuxna i samlingen spänt följa barnets ätande medan de allihop barskt uppmanar :"Tugga ordentligt!" Första gången det utspelade sig, blev sonen så förskräckt över utropen, att han höll på att just sätta i halsen bara i rena överraskningen.

Men det var ju inte det du tänkte såg jag sedan.
    Jag har inte väntat mednågot alls i nån vidare utsträckning, utan min son har fått smaka på allt egentligen. Mycket har ju petats ut igen med varierat minspel ,men han har ätit mycket som man kanske inte trodde innan också. Och allergier har vi sluppit helt. Han var rätt ordentligt hormonprickig i början, men annars inget alls.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

HJÄLP!

Nu håller jag på att nojja till det alldeles för mig.

På lördag ska vi gå ut och äta, jag och mina två väninnor som också de fyller 40 i år. Vi har följts åt länge, men inte setts alla tre på ettbra tag och jag bestäde tidigt att strunta i stor 40-årsbaluns och istället bjuda dem på middag för tre. Nu ska det bli av, och jag vill överraska dem, dvs inte hålla på och fråga ihjäl md olika alternativ på vart vi ska gå. MEN jag bir ju så nervös nu! Jag vill så gärna att det blir gott, bra service och sådär härligt minnesvärt som god mat blir i rätt miljö och trevligt sällskap. Jag ser på nätet och omdömen att bla en av sambons ochmina stamställen bytt ägare och så vidare. Nu vet jag ju inte vart jag ska boka!

Jag menar, dyrt finns det gott om, men inget säger ju att det är bra sefice och trevligt där för det. inte gott heller för den delen.

Har någon av er varit här? http://www.lerouge.se/#/se/brasserie-le-rouge

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • fru AM

Jag har inte varit på le rouge, PB - men se om du kan hitta sajter o menyer för Brasserie Bobonne och Teatergrillen. Det är två enligt mitt tycke riktigt bra restauranger!

• gosnosen

ett kort och snabbt inlägg från en numera smygläsare i aktuell diskussion. PB - detta ställe (SMAK) har jättebra mat, och det är ett trevligt sätt att äta mat på tillsammans några stycken:

www.restaurangentm.com

stort grattis också till alla nyblivna mammor! och stort grattis till nenne - en liten bebis igen, så roligt!

kram till övriga!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!