• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Parnassia - jag ska kolla odla-sidan sen. Tack!

BS - vi har både hästkastanj och ät-kastanj i parken utanför oss. Och i en trädgård uppför gatan finns ett gigantiskt valnötsträd. Jag visste inte att de blev så stora, och tappade lite lusten att sätta valnötterna vi plockade.

Nenne - hoppas att ni blir lugnade efter VUL!

PB - härligt med kramiga barn även när det kommer upp i åldrarna!

• nennesjuttioåtta

Nej, det hade jag nog inte gjort. Jag har inte såna aggressioner mot paddor egentligen, har bara sett två i hela mitt liv, hahah!

• passionsblomman

Nenne, två??? Är det för kallt för paddor på den breddgraden? Där vi bodde förut var det FULLT av både grodor och paddor. Det blev hemskt på hösten när de gav sig utocgh skulle över vägarna- Jätteslafsigt. Kräks Och eftersom många av dem är hotade arter, så var det ju sorgligt också. Rynkar på näsan

Liten, på sonens förra skola hade de valnötsträd som jag tog nötter ifrån, men jag vet inte riktigt vart det kan få växa ett här, så jag har inte sttt någon nöt alls ännu.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • nennesjuttioåtta

PB – i Sverige finns den i hela landet, dock bara fläckvis i västra delen av Svealand ochNorrland
    Så eftersom jag såg den ena i västra svealand och den andra i Norrland (nåja, sööööööödra norrland) så var det ändå rätt bra kämpat.

• nennesjuttioåtta

hittade från wikipedia, så det är ju pålitligt.

• Liten med Mindre

PB - inge skoj med mosade paddor. Så många har vi inte här. Fast vår trädgård är full med sniglar med skal, och det krasar otrevligt när man går emellanåt.

Minnen från när jag var på Kuba - de har någon sorts krabba som ger sig ut i buskarna från stranden, för nattliga partyn eller rajtantajtan kanske, och sen ska alla tillbaka i havet. Detta oavsett vägar och hus som står i vägen. Där kan vi snacka om att det krasade under hjulen på bilen/bussen. Urk!

• Snartis

Skulle jättegärna ta in trädgårdsarkitekt men pengarna får gå till viktigare saker. Har mest rensat och kastat massa från trädgården så vi får en bra grund att kunna göra fina saker på. Förra ägaren har inte tagit hand om alla buskar, rabatter mm så har fått rensa bort allt och börja från början. Så trist att behöva göra det men men. I somras gjorde maken en helt ny rabatt och jag planterade perenner i den. Spännande att se hur det ser ut nästa sommar satte sånt som sköter sig själv och sprider sig.
    Svåraste tycker jag är att hitta rätt växter, kan se massa fina blommor hos grannarna men sen att få reda på vad de heter är problematiskt.

• Snartis

Hahah jag slipper alla djur. Grannen däremot får alla, padda, ormar tom en grävling

• Snartis

Bs, vi kommer ha overall till kicken på dagis. Sen har vi ett tvådelat sett med som extra. Blir det en vinter som det varit 2 sista året så funkar inte tvådelat på kicken, han fullkomligt "badar" i snön hahha då skulle han ha snö överallt innanför..

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!