• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Tackar även här för en trevlig tråddejt i lördags, det var så roligt att träffas

Jag är ingen trädgårdsmänniska heller, vilket kanske förklarar att vi är typ sist i kvarteret att fixa trädgården. Men lite grejer har jag tänkt ska finnas där i alla fall.

Ore, markduk och stenkross, hur funkar det? Låter ju smidigt . Lite växter i trädgården ska vi ha trots allt .

• Oupsie

Izzie, fy vad trist med ett sådant bemötande . Hoppas att hinnsvepningen gjorde nytta, eller att det kommer att lösa sig på annat sätt.

Hattis, oj förskoleplats, det ska börjas i tid . Radhus kanske kan vara något, med en liten liten gräsplätt. Fast trivs man i lägenhet så ska man väl bo så . Har Kepsen fått något namn än? 

• Oupsie
    Oms skrev 2011-09-19 13:58:16 följande:

Varför är lärarna i hennes skolan immuna mot den inforamtion som rektor, bitr rektor, mentor samt spec lärare kontinuerligt delger de alla?? blir så trött på detta. hur många uppförsbackar ska det finnas?? tur att stora tjejen är så pass positiv och mitiverad att vi kan hatera dessa omedelbara motgångar - men hur länge är hon det?

Men de är ju lärare, inte ska de behöva ändra på sina rutiner

Förlåt, alla lärare, men många av de lärare som jag har träffat har inte direkt varit särskilt flexibla, eller intresserade av att följa andras instruktioner.

Men alla är naturligtvis inte så kanske är bäst att tillägga så ingen tar illa upp. 
  • Oupsie

Snartis, fy vad jobbigt med såret. Hoppas att det läker snart.

Nu går ögonen i kors här, godnatt tråden! 

• passionsblomman
    Ore skrev 2011-09-19 21:36:55 följande:
    Trädgård: Jag har visserligen ungefär lika ogröna fingrar som Oms, eller möjligen något litet bättre. Jag brukar nog klara de flesta kruxväxter i närmare 3 veckor, minst Men jag vill ha en trädgård ändå. Här har trädgårdsarkitekten varit vääääldigt viktig. Vi har alltså en trädgård ritad där det ska gå en självgående gräsklippare. I den mån vi har häck, så ska den inte behöva klippas så ofta. Rabatterna görs så ogräsbefriade så möjligt, med markduk täckt med stenkross. Och/eller växter som breder ut sig rejält.
    Precis. Det är så jag uppfattar att väldigt många känner och det är väl därför det finns en marknad för att sälja färdiga trädgårdar så att säga? Om alla verkligen vore superintresserade, så skulle man kanske söka mer egen kunskap och dessutom gärna göra jobbet själv? Som min mamma, som verkligen njuter av att vara i trädgården och greja. Det var det som var min poäng-att jag inte tror att Oms är så värst ensam om att inte tycka att just trädgård är ett nöje eller intresse.

När jag gick min floristutbildning, var det inte alls många som hade trädgård som intresse. Förvånande kanske? Många hade istället mer intresse av just färg och form, hade likaväl kunnat bli make-up artister, dekoratörer etc. "Krukväxter och deras skötsel" tyckte de flesta var ap-tråkigt. Många florister köper enbart hem snittblommor-snitta, ställ i vas, kasta när de gjort sitt. enkelt och utan möda.

Hittills vet jag inte så många alls i vår tråd som är så värst intresserade av trädgård?
    Snorkis och Parnassia typ? Och jag. Det är nog fler som älskar resor, matlagning, shopping, träning och inredning inomhus, för att bara nämna några exempel.

Vore det inte en viss bredd på vad folk sysslar med på fritid, i jobbet osv, hade det nog blivit rätt trist härinne. Jag gillar våra olika liv. Jag gillar att se framför mig hur alla gör sina olika grejor på alla olika platser vi finns på. Och genom att läsa om vad ni andra gör, får jag liten del av det jag med.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Parnassia

Tittar in för att se om Izzie skrivit nåt nytt!? Hoppas hinnsvepningen gjorde susen!

Trädgård ja. Jag tycker att det är kul och skulle eventuellt kunna utveckla ett intresse som snuddar till nörderi, men för tillfället är vårt trädgårdsarbete mer "combat gardening". Vi bekämpar vegetation. Det är det vi hinner förutom ett antal krukor och växthuset. Roligt med stor tomt för barnen att leka på och så här års älskar jag fruktträden. Men det är mycket jobb om man ska ha det fint, så vi satsar på framkomligt och barnvänligt (=inte farligt och ömtåligt).

• Liten med Mindre

Trädgård - jag tyckte det var lite kul att skapa något eget när jag var  yngre och bodde hemma. Läste tidningar och bygde stenparti på landet. Men åren i lägenhet satte sina spår och det blev bara lite planteringslust på våren, som sen dog ut under sommaren i och med skötsel av balkonglådor.

Nu är det lite kul att påta igen, även om jag inte kan något. Jag tillhör de där som gillar att röja upp och göra fint, men vi får väl se hur det blir med underhållet sen. Skulle gärna läsa mer än jag hinner - och det gäller även många andra områden som skulle vara kul att kunna mer om.

Men kanske någon av trädgårdsfantasterna kan hjälpa mig med hur mycket /var jag ska kapa ner mina vinstockar nu på hösten? Har hittat lite luddiga beskrivningar på nätet, och alla pratar om att det finns utförliga teorier. Men var hittar jag dem??

Izzie - hur mås det?

Hattis - tror säkert ett litet radhus utan för mycket trädgård skulle passa er. Det verkar byggas en del såna nuförtiden. Fast kanske inte åt det håll ni vill?

Snartis - härligt att det löper på lätt med lillebrorsan. Är han en mild fläkt jämfört med kicken (som väl haft mycket spring i benen)?

Är det förresten någon som sett mitt sätt-igång? tappade det någonstans!

• Liten med Mindre

Jag leter förresten ett bra o lättanvänt budgetverktyg. Är det någon som provat någon fiffig mall eller verktyg på nätet och kan rekommendera eller avråda?

• nennesjuttioåtta

god morgon!

Undrar hur det gått för Izzie, hoppas hinnsvepningen gjorde susen i musen!

Sen undrar jag också om jag skulle vilja göra ett VUL, är det någon idé att ringa KK eller kommer de bara vifta bort en, så det är lika bra att ringa privata gyn direkt? Hoho, Mopedvin? 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!