• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Hattis, radhus? Med bara liten plätt att ha en grill (för DET verkar ju vara en vedertagen sanning i vårt land? Man älskar att grilla och äta utomhus. Hela tiden.) och så en tusenskönamatta istf gräs, och ett par smultronland för små fingrar att plocka söta bär.
    Sandlåda och gungor brukar ju finnas på den gemensamma innergård som gör radhusområden till ett socialt ställe att bo på, för dem som är hemma med barn. Bara att släpp ut nybytta, nyätna barn och inte behöva alls sköta mycken grönska eller gå iväg långt för utelek.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Snartis

Izzie, att mötas av en sån dålig läkare hoppas hinnsvepning lyckas, stor kram till dig

• passionsblomman

Snartis, tycker det är självklart att maken ska antingen vabba för ena eller ha föräldraledigt.
    Reglerna är ju så, att man inte får varas jukskriven själv samtidigt som man har hand om sitt/sina barn. Detta skulle jag tro är den regel i vårt system som följs absolut sämst, då man knappast stannar hemma hela familjen om tex mamam plus ett barn är magsjukt-då lär pappa gå och jobba inte sant? Och hemma hankar man sig fram bäst det går, med film, tv osv.

Det enda felet hade alltså varit om du vore sjukskriven, och ändå hade med dig ett eller båda barnen till sjukhuset.
    Logiskt i detm perspektivet att man jämställer föräldraledighet med aarbete-jättefint och ett slag för jämställdhet och att värdera jobbet att ta hand om sina barn lika högt som att arbeta utanför hemmmet. men knappast något folk följer i förkylningstider och så. Då är det ju dessutom bättre att vabba rakt av, eftersom det inte är karens på det.

Men, jag hade alltså inte kunnat vara hemma sjukskriven för min sköldkörtelinfalammation om min son vore liten. då skulle min sambo varit tvungen att ta ut föräldraledighet för honom isåfall.

Nu tycker ju jag, att med de där såren du har, vore det helt rätt och riktigt om du vore sjukskriven-och då fick din make vabba för Kicken, ingen behöver då ta dagar för lillebror, utan ni kunde få rå varandra hemma allihop om ni så ville. Eller så skulle maken ta dagar för lillebror, och du vara sjukskriven, medan Kicken är på dagis så mycket han tycker är roligt och får.

Jag tror inte att fk kommer att ha synpunkter på er lösning.

• Snartis

Pb: tack för inputen, fk är verkligen ett gissel vad de tycker är ok och inte. Imorgon ska vi se om jag lyckats ha båda grabbarna själv hela dagen. Kicken har fortfarande feber och kan inte gå till fsk. Hmm få se om maken ev får jobba väldigt kort dag eller tom vara hemma. Vi får se
    Lillebror är verkligen helt ljuvlig, första leendena kom idag maken var så nöjd över att han var hemma just idag
    annars är han verkligen en enkel liten kille, vill gå och sova runt 19-20 i mörkt rum. Hur toppen är inte det?? Vi nattar båda grabbarna sen är kvällen fri känns lite overkligt faktiskt enda som är litet problem är att hans mage strular lite, provat sempers droppar men de hjälpte inte så nu har jag köpt minifom och hoppas på dessa. Han har inte ont hela tiden utan det kommer nån timme per dygn som han är ledsen och väldigt pruttig.

• passionsblomman

Snartis, sjukskriv dig själv och så vabbar maken. Det är helt lagligt och jag menar, hade du gått och jobbat med de där såren? Det tycker jag inte att du skulle ha gjort iallafall.

Det är Kicken och så du själv som behöver lite ompyssling tycker jag det verkar som. Då ska ni ha det också. Och de där lillebrorsan, han låter ju för bra för att vara på riktigt nästan. Fast pruttar gör ont, medan de bubblar därinne. Stackars liten.

• kängu

Liten, känner igen mig i din beskrivning av Mindre. Ru är helt omöjlig just nu, är det ngt i luften??

Gällande trädgårdar har jag ingen input- har ingen själv och är rätt ointresserad av växter mer än att jag gillar att köpa vackra snittblommor.

• kängu

Snartis, härligt med bebis som går och lägger sig i tid

• Ore

Hattis: Förskolekö? K är ju precis född! (Måste för övrigt kolla vad K står för...) Fast jag har förstått att det är hård konkurrens om plats på de bästa (?) förskolorna i huvudstaden För övrigt så tar det ett litet tag innan man kommer in i det där med att hantera ett barn, sedan skakar man litet förundrat på huvudet åt andra nyblivna förstagångsföräldrar som gör det mesta sååå komplicerat (Eller är det bara jag som tycker så? Fast jag vet att jag var likadan. Man vänjer sig dock)

Snartis: Skönt att kunna natta båda så pass snabbt Hoppas att såret läker, låter otäckt med massa återbesök...

Trädgård: Jag har visserligen ungefär lika ogröna fingrar som Oms, eller möjligen något litet bättre. Jag brukar nog klara de flesta kruxväxter i närmare 3 veckor, minst Men jag vill ha en trädgård ändå. Här har trädgårdsarkitekten varit vääääldigt viktig. Vi har alltså en trädgård ritad där det ska gå en självgående gräsklippare. I den mån vi har häck, så ska den inte behöva klippas så ofta. Rabatterna görs så ogräsbefriade så möjligt, med markduk täckt med stenkross. Och/eller växter som breder ut sig rejält.

• Oms

Skönt att se att det finns andra som i vårt fall tänker i min riktning om än att jag vet att jag är lite speciell m mitt icke-intresse för trädgårs. PB- gud Nej, inget hus här inte! Jag vill absolut inte bo i hus utan jag älskar lägenheter. Jag gillar förvisso närheten till naturen och bör gärna m träd i min närhet men inte långt från citykärnan. Nu är jag bara 36 o kanske jag ändrar mig när jag blir äldre men jag har svårt att tro det. Men sim sagt det är en skön blandning av olika människor här inne o minst lika bra att man får ha åsikter om det mesta:)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!