• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Nä, nu måste jag ta mig i kragen och knyta på mig MBT-skorna- Mina promenader har verkligen blivit kortare och färre den senaste veckan, eftersom vi haft besök så pass många dagar och dessutom var tvugna att storstäda innan dess. Jag får vara ytterst tacksam att vågen bara visar 2 hg mer idag än i måndags, efter all god mat vi dessutom ätit.
    Egentligen är jag seg som sirap och håller kanske på att bli förkyld eller så? Det gör liksom sådär krypigt ont i kroppen. Men jag tar en lite lugn promenad, så är det säkert mest nyttigt. Hunden måste ju ändå få komma ut. Sedan är här två hungriga killar som tycker det vore fint med lite mat. Fläskpannkaka? Det går ju fort och lätt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Liten med Mindre

MSW - jag har inte kikat på de andras orkidétips, men vad jag har hört om många växter är att när de känner sig hotade till livet gör de en kraftinsats och blommar för att försöka få en sista chans att föröka sig. På miljövetenskapen i gymnasiet fick vi kika på granar som skickade nödskott (en kvist rakt upp ut grenen) och producerade mängder med kottar.

Orkidéer brukar ju också sanera sin bladmängd och många vill inte ha mer än 3-4 blad. Och nu när det mörknar ute så börjar blomstänglarna sticka fram (hos oss), kanske oavsett hälsostatus.

Dags att dra sig hemåt och inse att jag älskar familjen trots sömnbrist och utrivna hårtestar.

• Lapinette

Halloj girls,

Är det blomdiskussioner som gäller idag. Det jag kan bidra med är att jag köpte två fredskallor på Plantagen igår. Har varit jäkligt bra på att ta hand om mina blommor FÖRUT .. vet inte vad som hänt de senaste åren men nu får de väldigt lite vård och ömhet av mig (tror maken har tagit den delen från blommorna ). Orkidéer har jag haft två som blommat sen i maj.. nu börjar de dock tröttna lite.

Skulle absolut sitta och pula, gräva och fixa om jag hade en trädgård. Tycker det är skoj (har ju praktiserat på landet)!

• Ore
    Oms skrev 2011-09-19 13:42:18 följande:

Ore - stå på dig mot din chef och självklart ska du vara borta de dagar som är bäst för dig o din familj, barnen går först och ett arbete är bara ett arbete

Jo, hade tänkt ta upp frågan igen på fredag, när jag har ett möte inbokat med min chef och hans chef... Där vi faktiskt ska diskutera min arbetssituation. Och där jag nu kan sitta och småle, eftersom jag precis har suttit och lyssnat på en representant från HR-avdelningen som pratat om att företaget absoluuuut vill satsa på att underlätta kombinationen av arbete och föräldraskap. Även den kollega som jag beklagade mig för över lunchen hade lett litet i mjugg åt detta, och tänkt på mig...
  • nennesjuttioåtta

Liten – klart du gör! Pricken bet mig hårt av glädje i låret idag, jag skrek som en gris som kastreras. Hoppas Mindre hittar bättre sätt att uttrycka sig på. 

• Oms

PB- fast man kan ju knappast säga att jag ger ngt råd el tips utan jag bara gav ett exempel på hur illa det faktiskt kan vara. De som gillar växter true ofta att det inte kan vara så illa som det e i mitt fall t ex. Jag har mig fått göra ett o annat från de som tror sig veta, bl a min floristvänner:) Däremot tror jag att det är precis som du säger att många använder sig av växter som terapi, antingen att jobba med, pyssla om el dekorera med:) Men de flesta jag känner har ju ändå blommor hemma alt en tomt m blommor o växter som de har valt o underhåller, känner ingen som har en ren naturtomt alt helt blomtomt hemma.

• passionsblomman
    Oms skrev 2011-09-19 17:23:23 följande:
    PB- fast man kan ju knappast säga att jag ger ngt råd el tips utan jag bara gav ett exempel på hur illa det faktiskt kan vara. De som gillar växter true ofta att det inte kan vara så illa som det e i mitt fall t ex. Jag har mig fått göra ett o annat från de som tror sig veta, bl a min floristvänner:) Däremot tror jag att det är precis som du säger att många använder sig av växter som terapi, antingen att jobba med, pyssla om el dekorera med:) Men de flesta jag känner har ju ändå blommor hemma alt en tomt m blommor o växter som de har valt o underhåller, känner ingen som har en ren naturtomt alt helt blomtomt hemma.
    Nej det kan man inte säga, men det var ju inte det du skrev i den där meningen. Jag tyckte det var roligt, eftersom jag uppfattade den meningen som att du tänker vara osynlig i de ämnena-för att i nästa sekund ändå tycka något. Det skrattade jag åt, här där jag sitter. Men det kanske bara var jag som läste det så.

Jag tycker själv för övrigt att man deltar väl precis i de ämnen man vill, med eller utan tips och de man inte tycker är så inressanta eller har något att säga i, dem scrollar man. Eller, det gör jag i allafall. Jag är verkligen inte med i alla ämnen som avhandlas här, skummar ibland en diskussion för att jag lär mig något eller får ett intryck av något, annat lämnar jag helt oläst. Däremot uttrycker jag sällan hur ointressant jag tycker att somliga diskussioner är, för det gör mig ingenting att de pågår-alla dessa olika ämnen och vardagsliv, fest och vedermödor, specialintressen eller behov av tips i särskilda frågor, är ju de som sammantaget gör tråden.

Har du helt blomtomt och bor på en naturtomt förresten? Eller fattar jag helt trögt?

Jag tror att många med villatomt inte alls är intresserade-men de har tomten, och känner sig nödgade att som hastigast klippa lite på den där häcken som de delar med granne, eller åtminstone kapa gräsmattan några gånger på en sommar. Det bor gott om sådana runt om mig i den här byn, kan man lätt se när man går en runda med hunden.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hattis

En ovanlig stund har inträffat - K ligger och sover på annat ställe än på mig så jag har datatid! Borde väl stjälpa mig jag också, men en snabbis tänkte jag hinna med. Surfar bl.a. in på förskolesidor, hm, kanske  (förhoppningsvis) flyttar vi inom ett par år till något större och då är frågan vad som är bäst... Svåååårt att välja är det. Både förskola och om jag längtar till hus eller lgh. Efter att ha snabbscrollat trädgårdsdiskussionen så är jag alltmer övertygad om att jag är en lägenhetsmänniska - några gröna fingrar eller trädgårdsintresse finns inte ens att framtvinga. Men det vore ju onekligen smidigt att ha ett ställe att enkelt kunna släppa ut sitt barn till...

Har inte läst ikapp särskilt mycket men förstått att trådträffen var lyckad (såklart! )

Izzie - Vad skit att du fick ett sådant bemötande! Hoppas att allt ordnar sig till det bästa hur det än blir, kram!

Snartis - vad eländigt det låter med såret! Fick du någon rätsida på om det skulle vara VAB, sjukskrivning eller FP för er båda vid sjukhusbesöket? Jag måste säga att jag är imponerad över dig och er alla med tvåor (och treor ) som har ett (litet) storasyskon att hantera... Har nu varit på gynakuten pga infektion och fått antibiotika och tyckte att det var tillräckligt krångligt med bara en bebis OCH vuxet sällskap och skjuts. Huuuuur kan man då hantera två? När man är också faktiskt inte mår bra? Som sagt, imponerad är jag.

• Hattis

Hmmmm, är förvånad över mig själv att jag inte skrev DATORtid. JAg brukar emellertid försöka hjälpa dem som säger "datan" och försvara dem med att en dator skulle kunna betraktas som en "dataapparat" - bestämd form "dataapparaten" kortare -  "datan".

• Snartis

Hattis, jo det är lite meck med två barn, har inte riktigt koll på allt än Vi anmälde vab för kicken med maken, jag fick intyg från sjukhuset att jag varit där. Se om fk bråkar, gör de det så får väl maken ta ut en pappadag. Jag grejar inte riktigt att ha både grabbarna själv med nattning o sånt. Men man lär sig mer och mer varje dag

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!