• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman
    fru AM skrev 2011-09-19 13:55:06 följande:
    Vad bor jag i för växtzon? (Ni ser - börja från scratch var det ...)
    Du bor i zon II

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Men eftersom det här gäller en innergård-vilket innebär att läget förmodligen är ganska skyddat?, så kan det mycket väl vara zon I just där du ska plantera. Man kan bygga sig fram till lägre zoner där mer känsliga växter klarar sig, om man verkligen vill.

Mycket tidigt vårblommande som Magnolia är ju tjusigt och väldigt fint ihop med lökväxter, för att sedan låt andra växter ta över. Tänkt lite på vad du gillar för färgskala. Det hhandlar mycket om att bygga en fin och stabil bas av bladväxter som genom bladens färg, form, textur och struktur skapar kontraster och harmonier. Det som sedan ska blomma, kommer att vara utropstecknen i det hela.

Olika gröna nyanser, silvrigt, lime, rödbladigt?

Vill man ha en skiftande färgdynamik över året? karamelligt starka färger på våren, pastelligt och ljuvt på sommaren och eldigt på hösten? eller vill man ha en färgskala som är samma lika över hela säsongen? Som de som bara och endast vill ha vita blommor jämt tex.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MSW

Izzie: Fy så trist med det dåliga mötet! Hoppas så att det iaf blir bra i slutändan ändå!

Oms: Skumt med värderna.. Järnet måste juh försvinna av ngn anledning kan man tycka...?

Spännande med trädgårdstankar AM! Vill gärna se före och efter bilder så småningom..

Grejade lite i vår trädgård i helgen, bland annat grävde jag upp en del höstastrar(?) då jag tyckte det räckte att ha de på de andra tre-fyra ställerna det växer på i trädgården.. Och sen vill jag få en del av vårt tydligen 27m2 stora land ledigt så vi kan så lite typ morötter och sallad och sånt till nästa vår..
    Och när vi ändå är inne på blommor så kan jag inte förstå vad som är fel med några av våra orkideér, för det kommer blomstänglar (och en har till och med "skjutit ut" en stängel som det kommer blad/stickling? på), SAMTIDIGT som det bara blir fler och fler gulnande/vissnande blad på plantan.... TYcker att om den orkar med att blomma, så borde bladen också hålla sig gröna och fina väl?

• Oms

JAg förvånas över att alla verkar älska detta med trädgårdar!

Tänk att jag aldrig gilla detta med trädgårdar eller blommor, jag tycker det e sååå tråkigt! tror också att en av anledningarna att jag inte gillar trädgårdskötsel är att jag inte tycker om insekter, bli blöt el smutsig om händerna etc och sånt får man ju ngnstans på köpet med en trädgård. dessutom bli man bunden vid hemmet på ngt sätt tycker , det ska rensas ogräs, beskäras, planteras om, förnyas, flyttas och skyddas i tid o oitd och det tycker jag gör att man känner dig bunden vid ett hem, lite som att han en hund, man MÅSTE ju se till hunden hela tiden när man planerar ngt. (dumt exempel, jag gillar hundar men har inte tid att ha ngn pga heltidsarbete.)

JAg är ju uppväxt i hus och vi hade stenpartier, trädgårdsland, bärbuskar, fruktträd, barrväxter, avskärmande träd o buskar och lite finar säsongsväxter här o där osv osv. mamma o pappa älskade detta med trädgårdar och jag var ofta med och handlade nya växter på den lokala plantshoppen ( där jag också hade en praktik när jag gick i skolan, ehlt galet hur det kom till stånd, haha) Jag rensade ogräs, gödslade, byggde stenpartier, sådde nya växter, beskar träd o buskar etc men aldrig ngnsin tyckte jag detta var roligt, inte ens de gånger man såg ett fint resultat relativt snabbt.

Nä, detta är helt enkelt inte för mig och av alla engagerade inlägg ang detta att döma under åren så är jag nog helt ensam om dessa tankar vill jag tro... är jag konstig tycker ni eller känner ngn ngn som är som mig? jag känner inte många själv, har 2 väldigt nära väninnor som är florister och driver eget med framgång då det är deras kall och de flesta brukar kunna förlika sig med dem och inte med mig...

jaja, mer ointressant inlägg får man leta efter, jag ville nog bara säga att jag itne kommer att lägg amgi några trdägårds/blom/ frukt/ svamp diskussioner här inne

• Oms
    passionsblomman skrev 2011-09-19 14:28:16 följande:

MSW, här kan du felsöka lite:

www.myorchids.se/problem.htm

Jag skulle tro att din orkidé har fått antingen för mycket eller för lite vatten och /eller näring.

Jagmåste få lägga in en helt annan tes där...

Alla har inte grönafingrar och jag tror att de där rackarns blommorna känner på sig sånt. Vi gjorde ett test på jobbet. Vi var 3 st som sitter i fil och har lika varmt/kallt/soligt på rummet som vid samma tillfälle fick nya orkidéer från samma blomsterbud. Vi vattnade de på samma sätt en gång i veckan, kruakn var genomskinlig och de fick stå i vatten under en natt i vgeckan typ, allt enl floristen. Mina rumsgrannars orkidéer blommar nu för 3:e gången och de är gigantiska! min blomma dog efter 6 månader.

Ingen förstår detta, framförallt inte mina rumsgrannar men för mig är det ingen chock, jag brukar helt enkelt inte lyckas klara ngn blomma längre än ngn månad eller så, biland bara ngn vecka eller två.

• nennesjuttioåtta

Oms – så hysteriskt roligt är det ju inte, tycker jag. Det ska vara växter som man inte behöver pyssla om (perenner!) mer än lite ogräsrensning på våren/försommaren och som man knappt behöver vattna mer än någon kväll då det varit riktigt hett ett par dagar. Den här j*vla kullerstenen är vacker men fantastisk för ogräset att trivas i. Maken gillar iofs att gå omkring och spruta ättika eller bränna dem till döds, haha! 

• Snartis

Oms, varit på sös idag för imorse öppnade ett tredje hål sig med var. Allt såg bra ut enligt dom så det är bara fortsätta lägga om det största såret. Ska låta de två mindre vara öppna så det luftar. Har även fått med mig spec bandagd som inte fastnar i såret som VC kompresser gör. Nu kan jag lägga om det hemma och gå 1 gång i veckan till VC. Känns bra för att ränna upp dit vela tiden är inte skoj.
    Var helt galet att komma dit och gynakuten var helt tom, all personal hjälpte mig. Två läkare tittade på såret och två sköterskor bråkade om vem som kunde få passa lillebror haha aldrig inträffat förrut...
    Tack för tipset om massera ärret, ska börja med det nu så gott det går

• passionsblomman
    Oms skrev 2011-09-19 14:45:19 följande:

Jagmåste få lägga in en helt annan tes där...

Alla har inte grönafingrar och jag tror att de där rackarns blommorna känner på sig sånt. Vi gjorde ett test på jobbet. Vi var 3 st som sitter i fil och har lika varmt/kallt/soligt på rummet som vid samma tillfälle fick nya orkidéer från samma blomsterbud. Vi vattnade de på samma sätt en gång i veckan, kruakn var genomskinlig och de fick stå i vatten under en natt i vgeckan typ, allt enl floristen. Mina rumsgrannars orkidéer blommar nu för 3:e gången och de är gigantiska! min blomma dog efter 6 månader.

Ingen förstår detta, framförallt inte mina rumsgrannar men för mig är det ingen chock, jag brukar helt enkelt inte lyckas klara ngn blomma längre än ngn månad eller så, biland bara ngn vecka eller två.

Haha, jag hoppas du inser hur hysteriskt roligt det här inlägget blir som det första du säger precis efter den här meningen:
    Oms skrev 2011-09-19 14:40:25 följande:

jag ville nog bara säga att jag itne kommer att lägg amgi några trdägårds/blom/ frukt/ svamp diskussioner här inne

Roligt och roligt..
    Jag tror det väldigt ånga är intresserade av är att ha det fint, och att trädgården blivit en del av hemmet på ett annat vis än förr. det ska inredas överallt. man vill HA det fint. Inte nödvändigtvis ÄGNA sig åt att hålla på med det hela.

Jag ser inte att det är så värst många som är så himla intresserade? Jag tror faktiskt det är fler som äger en trädgård och liksom tycker att det vore kul om det såg lite fint ut, utan att man behöver göra så himla mycket. Visst säljer man en del blommor till folk som verkligen älskar allt sm har med växter att göra, men merparten säger nog ändå "för jag vet verklgien ingenting om blommor"
    Jag tror verkligen inte du är speciellt ensam.

Men, många har ett stort intresse och älskar att pyssla, påta och se om sin plätt i livet. Där ligger flera faktorer-sådana man erkänt och medvetet använder bla i rehab och arbetet med att få tillbaka människor på banan. Växandets långsamhet-men synliga cykel, alla sinnens delaktighet, utomhuslivets hälsobringande egenskaper osv är några exempel.

Själv älskar jag färg och form. Jag tycker också väldigt mycket om att TITTA på blommor. Planera och drömma ihop underbara rum och blickfång i trädgården är också roligt.Men rensa och så? Nä, det tycker jag inte är något vidare nöje. Men jag känner mig nöjd efteråt. Precis som när jag äntligen tar mig för att putsa fönstren och det ändrar hela väderleken när man tittar ut.
  • nennesjuttioåtta

Igår sov Pricken 17.00-07.30 med ett kort uppehåll för att äta en flaska mjölk kl 23. Måste varit en slutkörd Prick!  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!