• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Nenne - jag kanske också tänkte på de mindre gnistskydden. Visste inte att det fanns större grejor, som även vi skulle kunna ha nytta av.
    Svärmor ställer för en gammal sänggavel, men det är ju inte så snyggt kanske. Å andra sidan är vi inte där så ofta.

• fru AM

Kors itaket! AM ska bli trädgårdsentusiast! Insåg igår att vi visst har en lite plätt på gården i stort behov av omvårdnad och tillfixning. ca 50 kvm samamnräknat - fördelat på två (8-10 meter långa) breda (minst 1,5 meter) stenkantade rabatter med en stenlagd gång i mitten. I änden på gången står en pelare med en stor järnurna med någon växtlighetsmöjlighet i. Bakom rabatterna är en mur till höger respektive husvägg (med fönster) till vänster. vad ska man satsa på? Engelsk, romantisk frodighet? Stram asiatisk elegans (tror inte det?), svensk äng-växtlighet-mini-äppelträd (om sånt finns). PB och ni andra: Hjälp!!!

Jag är inne på att ta hit hjälp och låta rensa bort ALLT som finns i rabatterna idag och liksom börja om från scratch ...? 

• nennesjuttioåtta

AM – trädgårdsarkitekt låter som en bra idé! Hade jag gärna tagit in här för att få en röd tråd och lite ordning på glömda hörn. Tror det kan gå på runt 5-6000.

• Ore

Svenskt är väl trevligt?

Jag skulle också velat börja från scratch. Och så försöka få till fina färgklickar. Vet hur glad jag blir av rosenbuskarna som är längs med väggen in till soprummet vid vår lägenhet. Fast jag skulle gärna haft färgklickar hela året om, så ta till experthjälp från någon som vet vad som blommar när, och ser fint ut. (PB eller någon annan). Så att något i rabatterna blommar och gör en glad från tidig vår till sen höst...

• fru AM

Nenen: hade inte tänkt trädgårdsarkitekt utan mer hyra in någon som kommer och skövlar innan JAG dyker upp och improviserar

Har du fööresten sett denna barnbok. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172994894

Ore: ja, jag är sugen på svenskt tema - kan man få till en liten miniäng som en del av växtligheten så vore det sött men jag antar att den skulle vilja sprida sig ... Och så några små fruktträd (dvärgkörsbär? Finns det?)

PB??? 

• fru AM

Fast är en trädgårdsarkitekt så pass "billig" så kan det ju vara värt det - sålänge jag får som jag vill . det är ju en engångskostnad som försvinenr in i husets kostnader. ska diskutera det med styrelsen (min bror och jag)

• Ore

Den trädgårdsarkitekten jag anlitade kunde man ta in för litet konsultation, vet jag. Dvs att man gick runt i trädgården och diskuterade vad man gillade och inte gillade, och tog det utifrån det. Eftersom vi skulle ha en helt ny trädgård valde vi dock att få ett färdiguppritat förslag, men i AM:s fall kanske en konsultation skulle funka lika bra?

Nenne: Kan man kanske använda en sån här (eller flera?)  http://www.jula.se/kompostbehallare-450-l-709063Kanske inte är riktigt lika stabilt, men det borde ju kunna förhindra många olyckor)

• Ore

Ja, jag är rätt så säker på att det finns dvärgkörsbär Minns inte om bären var ätliga, men har för mig att en sådan var med på växtlistan till vår drädgård. Kan ha varit dvärgbigarrå också...

• nennesjuttioåtta

AM – jag planterade ett minikörsbärsträd nu i somras. Det ska vara ympat på Gisela, då blir det pytteträd. Det är sötkörsbär men det tar väl ett tag innan det blir några men det ska hur som helst inte bli så stort. Och en tr.arkitekt borde väl vara lyhörd som vilken annan konsult och utgå från dina önskemål? Den jag pratat med här i stan kunde även åta sig t ex enbart ett litet område, eller en rabatt. 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!