• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • nennesjuttioåtta

Ore – Han kallas ju inte för Trucken för intet, det kanske är lite för klent? Nåja, vi får se vad det blir. Det var ett bra alternativt om inte annat!

• passionsblomman

AM, vilket roligt projekt!

Du behöver ta hjälp såtillvida att det behövs bra koll på hur solen faller över de olika platserna över dagen, vad för jord som behövs till olika idéer och dränering etc. Dvs olika växters grundförutsättningar.
    En stekhet och torr plats måste planeras helt annorlunda, än en skuggig och sval.

Jag skulle också vilja plocka in tankar om hur man bygger en rumskänsla-och vill man det? är tex en liten pergola eller bara en båge med något som klättrar på intressant någonstans? Kan man få plats med att sitta där isåfall? Är det varmt och vore skönt med en skuggig sittplats, eller vill man lapa sol? Eller är det inte ett ställe att sitta på alls? Jag vill SE!!!

Dvärgvarianter finns att ordna med det mesta idag-det handlar när det gäller äpple och päron tex mest om att beskära i tidiga år, så formar man trädet så.

ÅH! Nu känner jag sådär igen-att jag vill utbilda mig vidare mot trädgård och göra sådant här på allvar. Jag måste nog ta och göra det.

Att hjälpa folk att få fram precis det "de inte visste att de ville ha" är ju vad man gör i en blomsteraffär också. Ta vara på vem kunden är, vad den vill ha för känsla, och så plocka fram förslag på helheter. Tror ni jag kan bli sådan där rädgårdstomte?Tomte

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snaily

Nenne
    Erbjudande just nu på Babyproffsen, kaminskydd (5 sektioner) för 1099. Vi letar på Blocket men har inte hittat något vettigt, får antagligen slå till på det från Babyproffsen. Men kanske skulle kolla Jula och några andra ställen först alltså som det låter.
    Yngla blir ju helt gaalen när vi eldar i kaminen och Ska Bara Fram!

Jag har trotsat vädret och gått en promenad i regnet. Mest för att få prova en jacka till Y som hon fick igår.

• Liten med Mindre

PB - som du låter så tror jag du blir en alldeles ypperlig trädgårdstomte.

Vill du starta lite smått så kan du få göra ett referens-projekt i vår leriga backe som är trädgårdens blickfång. Säg till när du är i stan.
    Fast jag har nog ingen budget för rådgivning förrän nästa år.

• fru AM

PB: jag kan ta en bild vid tillfälle och skicka till dig! Det är inga stora ytor vi pratar om men det var helt galet överväxt igår så jag panikklippte. Vi ska asfaltera om gården de närmsta veckoran och killarna måste kunna passera på gången ... Innan jag klippte var det en djungel. Men som sagt - jag mailar en bild osv och så får du gärna ta en titt om du får lust.

Jag  tog kort häromdagen på en växt jag gärna skulle vilja veta namnet på också. Få se om jag lyckas få över bidlerna från telefonen ... Hit eller till mail.

• viktualia

aaaaaa ojsan!! måste man ha skydd till kaminen ?!?!  finns det inte kaminer som inte blir varma på utsidan? hm... TUR att ni skrev om detta idag! vi ska välja kaminmodell i eftermiddag..

annars VAB, regnpromenad och halvtrött Troll..

Blir också nyfiken på AMs innergård!! Heja PB - bra frågor!

• nennesjuttioåtta

Viktualia, det hjälper ju om kaminen blir varm på utsidan för att kunna sprida värmen ut i rummet...

• Oms

Jobbar hemma idag, heeeeeelt omotiverad vilket inte är bra då jag nu har en nitisk chef osm granskar vad man gör o inte gör... men sorry, idag är det bara en sån dag som jag vill bädda ner mig, äta godig o göra ingenting )om än att jag inte gör det såklart)

har varit hos läkaren för svar på min blodprover. sen maj förra året då man upptäckte avvikande prover går jag nu var 3:e månad o kollar upp dessa. Jag är som vanligt i ngn slags gråzon om än att järnvärdet för första gången har höjt och jag ligger nu på 7 på P-järn (ska ligg apå 9-34) och Ferritin 10 (under 15 anses vara lågt för kvinnor)

JAg har allstå förbättrat mina värden ngt ortorligt hade ju faktist 2 samt 0 (el tvärtom) på dessa för ngt år sen. men det e ju ff lågt och man vet inte varför det är så.

Skölkörteln går ju som vanligtt upp o ned jag har pendlat från 3,7, 2,0 och div däremellan o nu är jag på 4.0 - dock har jag inga direkta symptom mer än trötthet, dålig hårkvalit'e koncentrationssvårigheter etc och allt det kan också förklaras av järnbristen samt den stress jag har varit o ff till viss del är utsat för - vad är hönan o vad är ägget är den stora frågan här! Så läng ejag ändå mår ok så följer vi bara upp detta utan att säta in mer undersökningar eller mediciner (järn tar jag redan 2 tabletter/Dag 365 dgr om året)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!