• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Det här var intressant! :

http://www.svd.se/sport/ny-koststudie-gors-pa-elitidrottande-kvinnor_6480842.svd

Att man kan vara undernärd fast man är normalviktig och att man faktiskt lägger lite krut på att för en gångs skull forska på något som har med kvinnor och kvinnors nringsupptagsförmåga, kostvanor etc att göra. Låt vara att man själv inte elitidrottar, men något av värde för alla andra kvinnor kanske kommer fram i slutänden?
    Misstanken att så många som 20% av kvinnorna i västvärlden har det där LEA, är ju en rätt hög siffra...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • nennesjuttioåtta

Oms – OMG, jag hade 145 i ferritin som högst. Fast det var ju å andra sidan långt från det man ska ha det med. 

• nennesjuttioåtta

jag jobbar också hemma och hade helst legat under en sten och ätit chips så magen hade blivit alldeles smulig. Trött, proppmätt och så glömmer jag ju bort detta fantastiska med att jag är gravid igen. hur kan man glömma något sånt?!? 24,6% av graviditeten har passerat redan! <3 Tänk om det är sista gången, måste börja banka in i huvudet att det är på riktigt!

• Oms

Izzie - vad trist med opedagogisk läkare!! förstår om det känns jobbigt att ff inte veta när, var o hur. kram!

Lappis - stort grattis till maken, vad roligt att han kommit igång så bra och fått en sån mersmak av detta med löpning. och en bra tid hade han också!

AM - trdägård? you've lost me there som man säger, pratade inte vi om antalet krukväxter vi hade hemma och inte tror väl jag att du ledde över mina 2 blommor lycka till och vilken härlig utmaning ändå!!

Ore - stå på dig mot din chef och självklart ska du vara borta de dagar som är bäst för dig o din familj, barnen går först och ett arbete är bara ett arbete

• viktualia
    nennesjuttioåtta skrev 2011-09-19 13:29:49 följande:
    Viktualia, det hjälper ju om kaminen blir varm på utsidan för att kunna sprida värmen ut i rummet...
    ööööö hm....  du tänker så.. hm... inbyggd fläkt kanske påverkar värmen.... sånt där kaminskydd vill jag slippa...hmm....

/känner mig lagom korkad
  • Oms
    Sanrtis - hur är det med infektionen - läker snittet eller stökar det ff? mitt tog 11 veckor på sig att läka, jag hade omläggnign på VC var 3:e dag under denna period, var ju sådär att hela tiden ge sig iväg dit varje morgon men det gick ju När det väl läker är det bra att massera ärret iom att en infektion ökar risken för ökad ärrvävand och lits sammanväxningar i vukhinnan som skan ställa till det vid tränign av magmuskler sen o så behöver inte alls vara så men det föreligger en ökad risk helt klart!
  • fru AM

Oms: Jag upptäckte inte "trädgården" förrän igår ... Har framgångsrikt lyckats förtränga den i tio år - sen vi tog över huset. Nu får jag skärpa till mig helt klart! Ska dock inte satsa på okidéer i någon större skala. Men tror ni att det kan finnas någon tålig palmsort?

• fru AM

Vad bor jag i för växtzon? (Ni ser - börja från scratch var det ...)

• Liten med Mindre

Oms - jag sitter på jobbet och har mulat i mig kakor, te och choklad hela dagen. Tog med en burk i morse för då var reptilhjärnan inställd på kak-mutor eller dö. Nu känns det lite bättre. Fast jag kommer nog behöva gympa ikväll trots trötthet, för att råda bot på kommande kak-koma. Sockerjunkie utan dess like (nästan). 

• Oms

om 2h 'är det dags för ett nytt möte i skolan, lite uppföljnign såhär en månad in på terminen.

Det känns så trist men jag måste börja med at klaga över hur dåligt det fungerar md informationsöverföringen samt läxorna. Som vanligt har man lagt på min stora tjej att lämna ett meddelande till mig muntligen eller via papper och sen lite snabbt bett henne ordna -i deras ögon- en enkel läxa till nästa dag mend påföljden att hon självklart glömmer detta och då kan hon inte arbeta med det de andra gör på lektionen... Blir så sjukt trött!!!

Inga muntliga instruktioner ska någonsin ges henne om inte under en lektion där läraren är närvarande. inga papper ska hem med henne då de inte ens lämnar klassrummet hon är i för då har hon redan glömt bot dem! Inga meddelanden ska gå till mig via henne. Vi har mail och telefon att ta detta på - hur djävla svårt kan det va???

Varför är lärarna i hennes skolan immuna mot den inforamtion som rektor, bitr rektor, mentor samt spec lärare kontinuerligt delger de alla?? blir så trött på detta. hur många uppförsbackar ska det finnas?? tur att stora tjejen är så pass positiv och mitiverad att vi kan hatera dessa omedelbara motgångar - men hur länge är hon det?

så, nu har jag beklagat mig, nu ska här jobbas ngnt timme till innan det är dags att fundera på kläder till mötet.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!