• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Parnassia

Liten - ska inte vinstockar skäras vid nyår ungefär? Så har jag fått lära mig. Men å andra sidan är det kanske viktigast att man inte skär senare än så för då kan de blöda ihjäl.

Jag letar också bra dataprogram, vill ha ett bokföringsprogram till föreningen där jag är kassör. Den bokföringen har blivit mer komplicerad den sista tiden och excel räcker inte till tycker jag. Några tips på den fronten? Billigt? Helst gratis!

• Ore

Oupsie: Vi har inte hunnit riktigt så långt i trädgårdsarbetet än, men vad jag minns så lägger man markduk på rabatten, skär upp små kryss där man sätter ner växterna och sedan täcker man duken med stenkross. Fast riktigt alla växter trivdes inte med att sitta så, vad jag har förstått.

Den trädgårdsdesigner som vi anlitade tycker jag var väl värd pengarna (utan att veta hur mycket pengar det var, men någonstans 5-10 000 kr - vi fick det i bröllopspresent). Vi hade ALDRIG kommit på de lösningarna som hon föreslog. Och hade jag inte fått det uppritat, så hade jag nog struntat helt i rabatter, för att jag inte ens skulle orkat fundera på vad jag skulle fylla dem med...

• Liten med Mindre

Parnassia - nyår kanske är rätt. Jag har läst på någon sida och då stod det sen höst. Förmodligen när löven vissnat. Men jag vet inte riktigt hur mycket jag ska ta, och om jag ska försöka forma/spaljera på något speciellt sätt. En stock är etablerad i grova grenar  (huller om buller) på väggen, men en har fått börja om och är en lång ranka med sidoskott.

Vet du någon bra bok eller sajt som är detaljerad i frågan?

• Oms

På väg till jobbet m en skitförkylning som av ngn anledning vill hänga på...
    Ang köande till dagisplats så är det så att i vissa kommuner måste börja köa så fort som barnet e fött om man vill ha chans på sitt favoritdagis. När barnet sen är aktuellt för att börja så kollar man vem av de aim önskar börja samma tid har stått i kö längst

• nennesjuttioåtta

Pricken har också stått i kö länge, sen han var knappt en månad tror jag. Vi har ännu inte hört något om en plats men hoppas få en nära, det finns ju ändå 4 stycken inom 1 km avstånd. 

• passionsblomman

Parnassia, "Combat Gardening" Hihi! Jaså är det DET vi håller på med här? För det är verkligen inte många som skulle gissa att det bor någon som älskar blommor här. Mest har jag hittills plockat sniglar, sågat ner, kapat av och försökt rensa ur. Absolut ingenting ser alls ännu ut som det gör inne i mina drömmars bilder i huvudet. Men långsamt börjar det åtminstone bli lite fason på ett par av de mindre fruktträden.

Jag kan vara lite kluvet avundsjuk också, på de som har råd att göra den där stora helhetslösningen då man rakt av gräver om, fyller upp, planterar och skapar en hel rabatt med en enda gång och som redan är full och färdig att bara hålla efter.  Eller som köper redan stora träd och så vidare. Det vore så himla roligt att liksom bara måla med breda penseldrag och skapa något så radikalt och omedelbart.

Men samtidigt tycker jag att en stor del av charmen och glädjen med just trädgård är att det INTE går så snabbt-det mesta annat i livet går i sådant högt tempo. Och de skott och plantor man fått av någon annan blir minnen. Plantor som funnits med på olika platser och flyttats på, varsamt och med kärlek, har en historia med sig. För mig och min mamma har sådana plantor betytt mycket, då vi flyttat runt väldigt många gånger. I det perspektivet, kan en ssssned och spe liten planta som ingen annan ens tror är där med flit, betyda mer än den vackraste rosenbusken eller så.

Viktigast i min trädgård just nu, är Magnolian jag planterade min första Mors Dag här.Den som jag ska titta på varje år och betänka att jag är en mamma och att jag har en son, någonstans därute i världen. Då, när han är stor sedan länge och kanske inte så ofta har tid och plats i sitt liv att komma och krama sin mamma, utan kanske bor jättelångt bort. Runt den, fyller jag varje Mors Dag på med fler växter, så det ska bli en Mors Dagsrabatt. Där ska jag ha sådant som ligger mig nära om hjärtat.

Och kastanjen. Den som min mamma tagit som ett litet skott ifrån sin barndomshem. Det som från början var ett litet fattigmanskyffe, byggt av hennes fars farfar. Där finns en bild på honom och själva moderskastanjen. Den är bara en liten pinne då, men han står där så stolt bredvid den och sin lilla stuga. Där har min mamma vuxit upp och suttit hästen som brukade stå vid trädet och knapra av de späda skotten. Där har vi barn klängt i grenarna och lekt häst med plastpåsar som sadel och handtagen som stigbyglar. Kastanjerna har vi plockat och putsat så de glänste. Den kastanjen bad min mormor att få bli skjutsad för att se på när den blommade om våren det året hon dog.
    De här sakerna vet min son, där han går och kikar på sin kastanj och vattnar sitt lilla träd och hoppas att det snart ska vara så stort att där kommer en blomma och en kastanj på det.

Men så drömmer jag som sagt om grävmaskiner, lass med jord och att köpa plantor i tillräckligt stort antal för att få mängdeffekt. Också.

Fast sedan var det ju egentligen det där med biologisk mångfald, humlor, fjärilar och bin, äng, lund och å-strand. Att igelkotten och paddorna trivs och vill bo hos mig. Det är en del av trädgårdslivet jag egentligen bryr mig allra mest om. Så här i klimatkristider.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

God morgon!

En fråga, ni som har fyraåringar, kör ni med overall till dagis i år eller bara jacka och byxor?

Sniglar har vi slutat plocka, vi köpte sånt där snigelmedel, det gick ju bara inte att slita med det där snigelplockandet. Sniglarna äter av medlet, drar sig tillbaka till sina bon och "sedan äter de aldrig mer", hehe, aaahh, helt fantastiskt.

De som bodde i huset innan oss lade sånt där träflis eller vad det heter i rabatterna, jag antar för att slippa ogräs. Bara det att det är ju helt jäkla omöjligt att gödsla.

Vår trädgård är knepig att odla på, ett tunt lager jord bara och så berg under. Gräsmattan tar sig hyfsat men det är ju inte frågan om att gräva ner saker med långa rötter precis.

• MSW

Åh Pb! Får tårar i ögonen när jag läser om dina trädgårdstankar/drömmar/minnen! Och om kastjaner och barn som blir stora! Och föräldrar och morföräldrar och allt annat som gör att jag känner mig alldeles sentmental! (mer än vanligt alltså...) Gissar att graviditets hormoner inte hjälper till när man är ganska(mycket?) sentimental i vanliga fall!

krya på dig oms!

Mitt trädgårdsintresse sträcker sig nog mest till att det är roligt att så/plantera, inte så roligt att hålla efter, och tycker om att ha bär och annat ätbart i trädgården!

Liten mfl, hojta till om du hittar ngt bra budgetprogram! (har ngn tjänst inlagt i favoriterna på datorn, som jag inte minns vad det heter, och jag har inte testat det!)

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!