• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Ikapp! Och massor att säga, fast nu vaknar hon nog. Börjar med ego: Här är det också pruttigt och ont ibland och dessutom var hon så täppt inatt att hon inte kunde amma. 7 dagar är för litet för förkylning tycker jag. Stora gick ju knappt ner något men denna har nog varit ner på -10% och vänt, jag som tycker jag har massor med mjölk och att hon äter bättre, färre gånger men mer åt gången. Suck. BVC-sköterskan och maken lyckades båda oroa mig så nu har jag amningsläger här på dagarna, ny vägning på fredag. Igår datorlöst, idag ska jag rigga så jag kan surfa.

Vad roligt att ni verkar ha blivit så lyckad träff! Häftigt med så många som rest långt också.

Snartis, vi kör både Semper, Minifom och magmassage och hoppas det hjälper. Och rapa noga. Vad som hjälpte igår var att ligga lite på mage, hon jobbar med hela lilla kroppen då och en massa gas kom ut. Stackars dig med såret, låter jättekämpigt.

Hattis - hur funkar det för er? Infektion lät ju inte kul.

Izzie, stor kram. Dumma läkaren. Hur känns det idag? Det är hemskt att gå och leta tecken. Det är ju bara ett par veckor sedan jag var i lite liknande sits. Vet inte om hinnsvepningarna hjälpte, men kanske. Färdknäppar på det och mycket ananas ( det bor en eländes en kvar i kylen, jag är inte sugen alls nu).

Mer kommer, nu vaknar hon och jag måste läsa om paddan först...

• Liten med Mindre

Det påfrestande med en trädgård med röjbehov, är att jag inte får röja bort allt på en gång. I alla fall inte om jag ska följa trädgårdsråden. Tålamod är tålamodskrävande!

Jag får stå ut med risiga vinbärsbuskar några år till jag hunnit klippa bort alla gamla grenar med max 1/3 i taget. (Hoppas ju att jag genom att skriva det här, får någons kunniga tips om att jag kan ta bort alla gamla grenar i ett nafs och ändå få en buske som överlever nästa år.)

• Snartis

Hemma med kicken och lillebror själv idag, det går bra än så länge. Öronen får sig en rejäl omgång, herregud vad en 4 åring kan hålla låda om allt möjligt Som att det är bättre att Batman kastar lasso på kossor än en cowboy för han kan ju faktiskt flyga ja vad svarar man på det??

• Snartis

Liten, vi tokklippte ner våra så får se nästa år vad som händer med buskarna. Då kan jag ge svar på om man kan göra så våra var så risiga att alla grenar med bär låg längs marken.

• Snartis

Sept, lillebror gick ju ner 9% så jag hade oxå amningsläger första veckan. Ammade varannan timme och väckte honom på nätterna. Höll på en vecka sen gick han upp fint så då slutade jag. Det är andra dagen med minifom och det verkar än så länge funka bättre än semper, precis som det var med kicken. Se om det hjälper helt.

• passionsblomman
    Snartis skrev 2011-09-20 12:46:06 följande:
    Hemma med kicken och lillebror själv idag, det går bra än så länge. Öronen får sig en rejäl omgång, herregud vad en 4 åring kan hålla låda om allt möjligt Som att det är bättre att Batman kastar lasso på kossor än en cowboy för han kan ju faktiskt flyga ja vad svarar man på det??
    Fråga om han menar att det vore roligt för korna att följa med ut och flyga. som en hund, fast på flygpromenad? *nyfiken*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • _koko_

liten - Minns mina föräldrars svarta-vinbärsbuske som de i princip jämnade med marken, den kom tillbaka och blev lika stor året efter... Vi har flyttat våra buskar (mest röda vinbär, men också svarta och krusbär) flera gånger och de tar sig snabbt varje gång. Har även klippt ner dem ganska respektlöst några gånger. Summa summarum, de verkar väldigt tåliga de där buskarna.

start - Jobbigt att du känner dig stressad, hoppas amningslägret ökar produktionen så du kan ta det lite lugnt igen sen. Och, hon har ju vänt uppåt igen redan! Usch för förkylning redan också, men det är ju ofta så det blir för syskon som man inte kan skydda mot bacillerna på samma sätt.

• Ore
    Liten med Mindre skrev 2011-09-20 12:44:36 följande:
    Tålamod är tålamodskrävande!
    Dagens sanning!
  • fru AM

Skönt att ni slutat prata om paddor ... *ryser*

Svartvinbärsbuske är kanske det man skulle ha då på gården om de är så tåliga. Maken dryftade ett förslag att låta en trädgårdsarkitekt titta på hela gården - inte bara rabatterna - en sådan kan säkert komma med förslag om icke växtrelaterade områden också. Leker med tanken på att avdela halva gården till "privat område" - med möjlighet till sittmöbler och grill för "oss i styrelsen"  ... Vi får se. Hoppas PB kommer med några kloka ideer  också - när jag väl mailat henne ...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!