• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Nenne: menyer - här brukar jag kolla när jag får hjärnsläpp: http://www.tasteline.com/Menyer/Veckans-meny/Veckans-middagstips/ (finns andra varianter också - typ GI och sånt)

Kakor m jordnötssmör: Kanske: http://www.tasteline.com/Recept/Dubbla_chokladkakor_med_jordnotssmor eller http://www.kokaihop.se/recept/knapriga-jordnotskakor-2
    Usch vad goda de verkar - måste glömma bort recepten genast ... ÄNTLIGEN väger jag lika mycket/litet som innan  L blev till. Om man betänker att jag numera tränar och har samlat på mig några kilo i muskelmassa så är jag riktigt stolt. Men som den "nyktra kakokolist" jag är så måste jag hålla mig långt borta från kakrecept ...

• passionsblomman

AM, såg du min fråga om äldre barn och kramar tidigare idag? Får du kramar av din storson?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman
    passionsblomman skrev 2011-09-20 15:26:41 följande:
    AM, såg du min fråga om äldre barn och kramar tidigare idag? Får du kramar av din storson?
    Inlägg 23305 var det, jag menade.
  • fru AM
    passionsblomman skrev 2011-09-20 15:26:41 följande:
    Sorry - missade att svara på det. Min Storson är tyvärr helt förändrad nuförtiden. Han är lång som en stång, och sturig som en sten. Vill man ha en kram så får man ta en. Han är gullig mot småsyskonen däremot och pussar och kramar dem gärna. Det är väl någon frigörelseprocess från oss föräldrar ... Men allvarligt talat en jobbig period efterom han spelar alldeles för mycket tv-spel och hålelr sig inne på sitt rum där han sitter uppkopplad via PS3, datorn, telefonen med kompisgänget och fipplar. Jag saknar våra tv-kvällar. Ska nog införa spelförbud snart. Vissa kvällar i alla fall.
  • passionsblomman
    fru AM skrev 2011-09-20 15:32:58 följande:
    Han är ju hela 14 nuförtiden.
    Åh men det är ju min son med SNART!
  • fru AM

PB: alla är olika och din verkar ha behållit kramigheten längre så det är inte säkert att det blir likadant för er. Något som inverkat menligt på min storsons och min relation var uppdykandet av småsyskon. Jag anklagar mig ofta för att inte ha räckt till även för honom de senaste åren. Å andra sidan är inte hans pappa så kramig heller såvitt jag minns, så det kanske komemr därifrån. Jag ska försöka göra en storsatning för att försöka få in lite verkligt liv i min Storsons tillvaro. Det får inte vara bara Spel,spel,spel, skola, fotboll. Jag måste ju lära honom laga mat också ... baka - såna mysiga saker har jag missat. Hoppas jag kan väcka någon typ av intresse ...

• passionsblomman

AM; javisst är vi alla olika och saker går ju i faser också .Men jag blev verkligen helt beklämd när jag insåg att G´s mamma absolut inte öht får någon kram av honom längre, sedan ett bra tag. Det är lätt att bara ta sådant för givet och så en dag finns det inte där längre.

Jag känner som du, med det där med vardagen. Det är så mycket träning, matcher och så spela spela spela-ibland känns det som om jagknappt ser röken av pojken och det är ju NU han bor hemma-det är ju SEDAN man ska vara för sig själva, med ett utfluget barn.

Precis som du har jag tänkt på matlagning och sådana där gemenskapsmysiga saker-sådant som han dessutom har stor nytta av att faktiskt kunna själv framöver. Än så länge gillar han när vi hyr film ihop och sådant och perioden då vi läste högt ur Harry Potter kommer vi att minnas allihop, för då kom även sambon uppkrypande i soffan och allt var så mysigt.
    Mycket av tanken med hunden var också att vi skulle gå hundkurser och så ihop, kanske testa agility och så. Men mina knän strejkar ju, så vi får se huruvida det kan funka. Ja, hur man än gör, så tror jag det är jätteviktigt att man inte bara går helt parallellt under samma tak och aldrig möts. Men dagarna går ju så snabbt och det är så mycket vardagsgrejor -egentligen är det ju under DE grejorna man har sina möten. Läxorna, middagen, stunden i bilen på väg till träningen har du gått ut med hunden? borstat tänderna? Gjort läxan? Slängt de där smutskläderna i tvätten? Glöm inte lappen som fröken ska ha! Vilken tid ska ni samlas inför matchen? Nej, du får ingen glass, du behöver äta ett riktigt mellanmål. Vad det blir för mat? ja det vet jag inte än....tackförmaten godnatt.

svish  *stryker håret ur ansiktet då vinddraget svepte förbi en hel barndom i ett svep*

• _koko_

Fasen, jag var inte klar. Till en viss ålder skulle det stå också, och sen tror jag det kommer tillbaka när mamma och pappa inte är så pinsamma längre, typ i gymnasiet.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!