• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Jag gillar också att kramas!!! Fast gränsen går vid business och kollegor ... även om jag även börjat krama dem också emellanåt (min ena arbetskollega ska krama ALLA hela tiden). Jag och maken kramar alltid hej och hejdå (puss också ). Sen kan jag tycka att det går till överdrift när svärmor ska kindpussa godmorgon, hejdå, hej när man kommer hem och så godnatt. Tänk er fyra ggr per dag i två veckors tid! Då föredrar jag kramar .. mjukare och mysigare.

MWS - härligt med bra TUL!

SMAK är trevligt men föredrar man rejäla portioner (som min make) ska man gå någon annanstans. Tror redan jag har tipsat om en del restauranger här inne men här kommer ett gäng igen.

http://www.spisahoshelena.se/ (litet, mysigt ställe på Kungsholmen - favvo från förr, har inte varit där på ett tag)

http://www.kungsholmen.com/ (de har svenskt, asiatiskt, långkok)

http://www.hagadeli.com/ (mysigt litet pasta/pizza ställe)

http://www.campoloro.eu/ (ytterligare ett litet, litet ställe med hjärta - korsikansk mat)

Trist att servicen på Godthem har blivit kass. När vi var där i somras hade de hur mycket tid för oss som helst. Diskuterade sydafrikanska viner, fick kredit för min klänning jag hade och massor med hjälp vad vi skulle dricka till maten etc. Vi var så nöjda både med mat och service.

Sen har vi ju skillnaden då mot B.A.R. som har fått bra kritik och som var helt vedervärdiga. Fisk som inte fanns .. mat som aldrig kom, champgne som aldrig kom, efterrätt som aldrig kom ... och sen en nota där de lagt på 2-3 rätter till och det hela kompenserades med att de bjöd på kaffet. Sorry, ett par missar under en middag kan man stå ut med men detta var verkligen droppen. GÅ INTE DIT!!!!

• Oms

MSW - men vad skönt!!! äntligen kan du andas ut lite! -12% tillväxt är bara en siffra som ngn annan, vet att vid mian TUL så var det -36 vid ngt tillfälle men hon kom ju ut o vägde 3095, inte jättestor men inte alls så mkt mindre som de trodde i v.36 när jag gjorde det sista. fel marginalen på TUL är sjukt stor, men det är ff viktigt att göra den då man kan se om det har skett en drastisk förändring sen sist.

Nu är det bara att räkna ned då?

• _koko_

God morgon!

Jag har bara ätit lunch på "Restaurangen" och tyckte det var väldigt gott men för lite mat (gourmand inte gourmet som ni vet ). En gång glömde vi betala så servitrisen kom springandes efter oss på gatan, lagom pinsamt!

msw - Skönt!!

PB - Ja, då är det verkligen hög tid!

Tinga - Gillar ordet "kramkultur", det försöker vi ha hemma hos oss också. Sambons familj har ingen sån, så jag har jobbat hårt på det ända sen vi träffades.

Nu jobb!

• Oms

Paddor o grodor, speciellt grodor har jag alltid gillat. som barn besökte jag ofta grodbäcken och ödledammen som bara låg ca 4min hemifrån. 2 olika våtmarker då i den ena fanns fullt av grodor och diverse vattendjur som vi alla studerade live samt tog med oss hem o hade inne i olika akvarium (grannen hade 4 oilka akvarium i garaget för oss barn o studera och en annan granne hade ett stort ödleakvarium. Ödlor hitade vi i ödledammen, det var framförallt salamandrar, 3-4 olika sorter och också en sort som var mkt ovanlig fick vi förklarat oss av en biolog (?) som var där o forskade.

att följa grodägg till färdiga grodor var underbart, kan så många gånger undra hur min stora tjej bli som stor då hennes egna barndom är så annorlunda från den jag själv hade med naturen inpå knuten och som en naturlig del i det dagliga livet. man var ute m hundar, var ute o red i all dess skön terräg, plockade bär o svamp, och bara hade picnic i naturen helt enkelt och såg då alla olika djur o insekter som existerade

• Oms

Ang kramar så var det nog mina vänner under tonåren som började med det, visst har jag kramat mian föräldrar under åren man bodde hemma men inte vänner förrän i tonåren då plötsligt alla började kramas, mian bröder och deras tjejkompisar gjorde aldrig det så jag funderar på om det var där ngn gång i slutet på 80-talet som det började??

vi kramas en hel del här hemma, tonåringen får man vara lyhörd på, ibland vill hon inte ha närhet utan får panik (det är en del av adhd också) men oftast får man en kram och möts vi på stan så skills vi alltid åt med en kram. Maken har ju självklart med sig en kramkultur hemifrån då han är från en sån kultur där man alltid berör varandra, killar som tjejer i alla åldrar. jag kan ff ha svårt för att krama mina bröder o dem mig¨då vi aldrig gjort det men det sker ibland. mamma däremot har jag fått in en bra rutin med, henne kramar vi alla alltid när vi se o när vi går och jag ser ju hur bra hon mår av det, speciellt sen hon o pappa skilde sig.

men som sagt, jag har fått jobba på det och jag tycker ff att det är svårt att krama en del männsikor som inte kramar tillbaka men somändå vill ha den där kramen.

• Liten med Mindre

Nenne - enda jordnötsreceptet jag har är en kaka/godis som en kompis bjöd på för evigheter sen. Då var det smaskigt värre - vet inte vad jag skulle tycka idag. (Förmodligen lika för jag är fortfarande gottegris.)

Reese’s Cookies (Amerikanskt jordnötsgodis)

200g margarin / smör

200g (1 pkt) grahamskex)

340g (1 burk) jordnötssmör

250g florsocker

200-250g ljus blockchoklad

Smält smöret. Smula sönder kexen noga.

Blanda ihop allt utom chokladen.

Smörj en form lite i botten (rund med löstagbar botten, eller liten långpanna/gratängform. Bred ut smeten i formen.

Smält chokladen över vattenbad. Häll över smeten i formen.

Låt formen stå i kylen 30 minuter. Ta ut och skär i fyrkanter/snibbar (ganska svårt).

Förvaras i kyl.

• Oms

Vickan - hoppas du får en bättre dag på jobbet idag!

Inatt var jag vaken med min stora tjej fram till kl 04.00... jag förkyld med feber var lagom sömndrucken när dottern för femtieelfte gången kallade på mig runt kl 01 så jag beslutade mig för att stanna hos henne tills hon somnade.

Hon fick vad vi tror är migrän. från ingenstans under kvällen kom en hududvärk vänster tinning som gjorde att hon fick jätteont i ögat, ett tryck som gorde att hon grät o vid beröring a huvudet ryggade hon undan, hon fick huvudvärktabletter som itne hjälpte och sen började hon få frysa och må illa och efter ngn timme eller 2 kräktes hon upprepade gånger och då efter det började huvudvärken och det värsta trycket att släppa lite... hon var helt slut efteråt, ville bara var i mörkt rum hela tiden, kände sig yr, konstig och illamående men lyckades ändå somna runt 4 då jag lämande hennes rum. hon ville att jag skulle sova bredvid henne men hon hade inte bäddat ut sin bäddsoffa utna låg ovnapå denna så det fanns ingen plats.

Det var dock en mysig studn, jag pratade om henne när hon var liten, olika saker som hon o vi gjorde, påminde henne om att när hon var i Mathildas ålder så bodde jag ff tillsammans med hennes pappa och jag tror att hon tyckte det var väldigt mysigt att få ligga o bara lyssna på detta för jag hörde gillande utrop då o då

sen upp kl 0700 för att meddela jobb o skola att vi är hemma idag och sen dess har jag varit vaken - kommer säkerligen att däcka ngn gång under dagen men nu känner jag mig hyper trots minimal sömn samt febertillstånd

• fru AM

Ett annat bra ställe att äta på (men litet, så osäkert om det finns plats): Terrenos Vinotek http://www.terrenosvinotek.se/
    En kort italiensk meny (men supergott, allt jag har smakat) Här har vinerna de egentliga huvudrollerna och man går själv och hämtar små glas med bra viner som passar till rätterna ur "automater" på väggarna. annorlunda och som sagt mycket god italiensk mat.

• BrudSommar2006

God morgon, fasen vad jag är trött.

Snartis, vad har ni planterat i er perennrabatt? Jag får ingen ordning på vår, det ser inte snyggt ut hur jag än försöker rädda upp situationen.

Paddor, har jag aldrig sett någon vad jag vet. Eller jo, någon har jag kanske sett om jag tänker efter.

Overall kanske är bra då, ska se vad jag hittar.

Amningsläger och väcka varannan timme på natten för att amma - jag har ju aldrig haft något problem med att någon av mina inte har vaknat varannan timme så att säga...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!