• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Vildvin noterat.

Svarta vinbär, usch, inte gott, röda däremot skulle vi ha nytta av, men var skulle vi sätta dem, suck, ingen bra plats, dåligt organiserad trädgård med väldigt lite planterat. Skulle behöva trädgårdshjälp men har inte ekonomi för det.

• BrudSommar2006

Men förresten, apropå amningsläger, det försökte vi ju faktiskt med när Astrid var liten kommer jag ihåg nu, men de var ju inte nöjda i alla fall så det blev ju sond. Men, men, speciella omständigheter där, hon var ju sjuk, inget att jämföra med.

• fru AM

Röda vinbär - så suuurt! får ont under tungan bara jag tänker på dem! Svarta däremot ... Mums!

• BrudSommar2006

Nä, svarta vinbär läbbigt, röda bättre, men det man ska ha dem till är ju att göra vinbärskaka, ja de röda alltså. Med vaniljsås, aahhh.

• nennesjuttioåtta

god morgon!

Svarta vinbär i kaka, röda vinbär som de är. Med marsánsås.  

Oms, stackars Storan med migrän! Tur hon har dig, vad mysigt ni verkar haft det trots det onda. Är det en bieffekt av medicinen eller?

Hörrni. Om vi är ärliga nu. Vad är det äckligaste era barn gjort? Följdfråga på det: När slutar de stoppa vad som helst som de plockar upp i munnen?????????? 

• nennesjuttioåtta

svarta vinbär i sylt och saft är också godast. Men rödvinbärssaft med rabarber eller hallon är ju också smaskens... Vi har dock ingen röd vinbärsbuske hos oss. Däremot björnbär som i år gav 3 bär men har spridit sig som Tiger Woods.

• Liten med Mindre

Röda vinbär - används för att sysselsätta barnmunnar, och blanda i när man gör rabarbersaft. När jag var yngre gjorde vi mycket sorbet också.

PB - det enda jag har att komma med i restaurangväg är ju Mancini som vanligt. Lite dyrt men det har alltid varit trevligt. Inser att jag är långsint när jag tänker på Godthem, för vi var där för mer än 15 år sen och fick supertrist mat. Med andra ord går jag aldrig dit igen... (Fast som det låter är det ingen förlust...)

• Liten med Mindre

nenne - kommer inte på något "äckligast" just nu. Vet att det funnits några tillfällen. Tugga snus är ju inte mumma direkt.

Och som några sett fick jag fart på kaminen igår. Den gillar inte att brinna med luckorna stängda. Maken upptäckte att när vi stänger luckan stängs en lucka till uppe i skorstenen, så att bara ett litet hål blir kvar. Borde ju funka med etablerad brasa, men jag har inte fattat riktigt när det är läge än. Och inte ska veden stå upp heller - för då brinner det bara i toppen för att sen slockna. Så det blir pyramid à la Nenne.

• Oms

Nenne - fick direkt associationer som jag inte ville ha... men det är ju så at vissa barn stoppar ALLT i munne och det upp till 1,5 år iaf ( eller är det längre? minns inte) min lilla tjej har aldrig gjort det konstigt nog så matglad som hon är men den stora...hon stoppade i sig allt möjligt. Det värsta var nog när hon smakade på en tvättlapp som jag precis torkat henne med, jag såg inte att hon fick tag i den utan hade fullt sjå med att få henne att ligga kvar och då tog hon gladelige tvättlappen och förde upp den till munnen. som tur var var den nästintill ren men fy vad äckligt det var, jag fick verkligen kväljningar

Ja tiden med stora tjejen var faktiskt jättemysig, vi gick också igenom skolan, gymnasievalet, vänner o allt möjligt dä jag satt bredvid henne i henne mörka rum mitt i natten (det var efter att hon hade kräkts såklart, innan var hon knappt kontaktbar)

• nennesjuttioåtta

Jag räknar med att Pricken är äckligast. Men vill gärna höra era historier...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!