• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore
    nennesjuttioåtta skrev 2011-09-20 15:07:07 följande:
    åh, jag måste ju tipsa om vildvin också! Jag planterade vid vårt röda plank en planta (tänkte fylla på med fler vad det lider, får se hur den sprider sig först) och den blev grön och fin och nu är den alldeles lysande röd och alldeles galet vacker! 
    Vildvin är supersnyggt! Kan man förresten få den att klättra upp längs en spalje, eller vad det nu heter? Maken vill icke sa nicke ha växter klättrande på hans mödosamt ditsatta puts. Så jag tänker mig något som står på litet lätt behörigt avstånd, men som gör att det rakt framifrån ser ut att vara mot väggen...

Fast jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en rosenbuske eller vildvin där. Går det att få dem att slingra sig om vartannat, tro?
  • passionsblomman

Koko, instämmer. Jag tror dessutom att det kan spela in en del just för killar om pappan i familjen gärna kramas-så det inte blir en "tjejgrej" som man inte vill befatta sig med. Denna G som jag nämnde nyss, har en sådan där "redig på landet karlakarl" till pappa, med gevär, fristadströja och stövlar. Han kör truck, fyrhjuling och traktor och nackar fisk, skjuter älgar och sprättar upp vildsvin för allt vad han förmår. Och jag svär på att han inte kramas i onödan om han slipper. Skulle ju inte tro att det är en slump att G nu i förpuberteten tycker kramar är trams. Gissningsvis.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ore

Och så läste jag vidare och såg PB:s inlägg

Angående kramar så vet jag inte när eller hur, men någon gång slutade jag krama mina föräldrar. Och nu känns det bara konstigt att börja. Tyvärr. Vi verkar inte vara så kramiga i min familj, något som jag definitivt försöker ändra på till min familj. Och jag ser ju makens familj också, de är mycket mer kramiga... Så det går ju!

• nennesjuttioåtta

tack så mycket PB och AM! kalops var ju länge sen. Det ska ju helst gå att äta för små barn också, Pricken är inte så kräsen men min fiskgratäng gick inte hem så nu har vi förstått att det inte bara är att skyffla i vad som helst. Fast i så fall får han ju äta gröt, men ändå. Det är ju bra om det är lättsmält.

Han är helt galen i att laga mat. Så fort han ser att det står något på spisen så vrålar han UUUH UUUH UHU och pekar och så får man lyfta honom och låta honom lyfta på locket och oftast kommer det bara ett nöjd IIIaaah, men ibland vill han röra med en slev också och smacka med tungan.

AM, wah, vilka kakor, jag började dreggla! Grattis till sköna trivselvikten förresten! 

• passionsblomman
    Ore skrev 2011-09-20 16:11:02 följande:
    Vildvin är supersnyggt! Kan man förresten få den att klättra upp längs en spalje, eller vad det nu heter? Maken vill icke sa nicke ha växter klättrande på hans mödosamt ditsatta puts. Så jag tänker mig något som står på litet lätt behörigt avstånd, men som gör att det rakt framifrån ser ut att vara mot väggen...

Fast jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en rosenbuske eller vildvin där. Går det att få dem att slingra sig om vartannat, tro?
    Ore, INTE vildvin eller rådhusvin nära fasaden då! Det blir iofs vackert, men klängena hakar fast i putsen. Rosor på en spaljé som står en bit ifrån är mycket mycket bättre. de har inget de hakar fast i väggen, så har man det bara luftigt, så går det fint utan att förstöra fasaden.
  • start september

Tack för sympati om det här med amning och viktuppgång. Man är lite känslig just nu också kan man väl säga.
    Jo, det bör ha vänt, efter fyra dagar var det ner 5% och efter sju dagar bara 20g upp från fyradagarsvikten så troligen var hon som  lägst i helgen. Amningslägret går sådär, hon har sovit nästan hela dagen, efter drygt 2 h vaken imorse. Det är väl förkylningen också, jag väcker så att hon äter en del men ett piggare barn hade nog passat bättre på detta läger. Ja, ja hon är inte pytteliten från början och hon har ingen feber så det ska nog gå.

Trädgård förresten, åh vad mycket inspration jag fick. Vi ska bygga ut och dränera så en hel del av det som finns kommer behöva göras om. Jag har därför mest haft lite krukor och så och vi har tagit ner en del träd och beskurit, men inte nyanlagt direkt. Men sen ska det blir och jag har börjar samla idébilder inför att vi ska ta hjälp av en trädgårdsarkitekt också för att komma rätt. Det är inte lätt när man i stort ska börja om men det blir nog himla bra.
    Kan du något om häckar PB? Det blir nog det första större som görs, en häck mot närmaste granne. Avenbok lutar vi åt och uppvuxna plantor trots priset, men det är jättesvårt att välja.

• fru AM

Alltså nu trodde jag ett tag att ni började prata om vilka DJUR som var snygga att ha i trädgården ... VILDSVIN och RÅDJUR. Visserligen intressanta arter båda två men jag skulle inte vilja ha dem sprättande runt på innergården
    Nähä .. VILDVIN och RÅDHUSVIN var ju något helt annat ...  

• start september

Och trots och tålamod - jag känner med dig Liten.

Vår gansak otrotsiga tjej har sedan lillasyster kom hem blivit skogstokig. Hon ska bestämma allt, särskilt om andra "bara pappa ska sitta i soffan med mig, mamma får sitta där borta" och om vi säger att vi bestämmer själva rasar allt. Maken tar nästan 100% eftersom jag har en vaken liten sugkopp med magont kvällstid och hon vaktar honom svartsjukt och om han har lillasyster säger hon oftast Pappa, ge bebisen till mamma. Att jag ska få bada henne eller läsa en bok går liksom bort. Lillasyster är hon jättefin med dock.  

Det landar väl. På dagis är hon glad i alla fall.

Och Snartis, lägga två barn, vete sjutton alltså. Ett misslyckat försök förra veckan, hon ville att lillasyster skulle följa med. Sen när lillasyster gjorde ljud ville hon skicka ut henne, och när maken kom  för att hämta genomfrev hon att han skulle lägga istället. Jag är glad och tacksam för att maken är hemma alla kvällar ett par veckor till...

• passionsblomman

Jahapp-punka på sonens cykel igen, alltså måste vi även hinna förbi macken och köpa sånt där lagningskit innan handbollen. Då vblev det lite brådis nu. Hej hej!

• nennesjuttioåtta

oj, vad det blev fart här.

Koko, jordnötssås är ju apgott!!! Tack!

När vågar man ge små barn jordnötter? INgen av oss är ju allergisk men det är ju ingen garanti...

September – kämpa på, det har ju som sagt vänt och tar hon inte igen det nu så gör hon det om någon dag när det är lättare att andas samtidigt som man äter. Stora landar väl i sin roll snart också, när hon inser att lillasyster ska stanna ett tag och att hon (stora alltså) får plats ändå. Sen kommer de ha så kul ihop! 

Ore – s¨g att PB svarat men de där lapparna vildvinet slänger ut, de går knappt att slita bort så tror nog rosor är bättre i det fallet. Du kanske kan ha en spalje/pergola/entrébåge med vildvin någon annanstans om det passar? Fast det har väl redan arkitekten tänkt på i så fall, kanske.  

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!