• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

AM, fina lampor! Jag har också kristallpalner och drömmar för både här och där i huset, men det får vänta. (Som allt annat just nu och för evigt känns det som ibland)
    Men, FÅR man hänga vanligaa lampor i våtutrymmen? Måste de inte var godkända och special på något vis? har jag redan undrat länge, efter att ha sett "alla" börja hänga kristallkronorna i "det nya vardagsrummet" som badrummet visst är.
    I varje fall så är ju ettan Less medan tvåan är More, så det är ju bara frångan om hur all in du vill gå. Jag tycker petrolblå handdukar. Särskilt om du tar lampa nr två.
    Fast å andra sidan kan du ju köpa set med svarta och vita med och ha att byta med. Det är kanske säkrast att ha många-hade du inte något besök som misstänks ha gjort något vidrigt i en av dina handdukar för ett tag sedan?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Gemma

Fru AM: Kul att du rockar loss på gästtoan! Hade själv boudoir-drömmar en gång men min man satte effektivt stopp för dem. Jag skulle välja nr. 2, dvs den mest barocka. 

• Gemma

Blir det vibrerande hallonröda väggar och guldaccenter, och svartvit-rutit golv måntro..?

• Izzie

Och jag tycker nr 3... Gillar såna lampor i badrum. Tror att många dessutom är godkända för våtrum eftersom trenden med att ha kristallkronor-liknande lampor ändå hängt med ett tag. Är det dessutom bara en gästtoa som kanske inte har dusch- och badmöjligheter kanske man inte behöver ha lampor avsedda för våtrum? Kör på glamour! Har du bestämt dig ang spegeln förresten? Blir det en ny eller får sonen leva med badrumspall?

• Izzie

Apropå overall funderar jag på att strunta i det i år till Matilda. Hon föredrog klart sitt set med täckbyxor (höga) och täckjacka förra året. Tänkte att det skulle komma in snö invändigt, men det var aldrig ett problem faktiskt. Dessutom var det praktiskt när man skulle åka till dagis och slapp dra på hela overallen. Då räckte det med jackan och ta med byxorna vid sidan av. 

Sen tänker jag såklart frossa i ngn snygg kappa/jacka som hon kan ha till annat än lek. Finns ju så mycket snyggt!

Förra veckan var jag på Pompdelux-party. Ngn som har erfarenhet av det? Jag hade aldrig hört talas om märket. Tydligen danskt, och jag gillar dansk design och mode. Jag gillade kläderna jättemycket och köpte en rejäl laddning med byxor, tunikor, toppar och annat till Matilda, Efter partyt hade jag lust att slänga ut varenda Hello Kitty-plagg som M har hemma... Nu ser jag på orderstatusen att kläderna är på väg! Ska bli kul att visa M, tror säkert hon kommer gilla dem! Innan partyt var jag inne på hemsidan och kollade och tyckte att kläderna var fina, men det var inget emot var de var i verkligheten. Jättehärliga material, fina detaljer och oändliga kombinationsmöjligheter med lager på lager. Tips för er som gillar den typen av kläder!  

• smint

izzie: Sambon vill gärna att T skall ha någon kappa eller så så tipsa gärna om du hittar något snyggt.

Gemma: Helt rätt att köpa nya snygga vinterskor, de var grymt snygga. Kul att du gillar didriksson, dom kanske har blivit bättre, för på jobbet har jag inte haft bra erfarenhet från dom.. Men dom ändrar sig väl som alla andra..

• start september

Jo, man kan fundera kring vett och sans vad gäller overaller. Men det är lite kul också   Jag tycker det är viktigt med hög vattenpelare, smidighet och framför allt andningsförmåga för min ganska varma tjej och har tycker därför Reima har varit jättebra tidigare. Ballongmodell eller halvballong tyckte jag var bra när hon var riktigt liten. Första året köpte jag på Tradera bara för att testa och fick en jättefin billigt, den funkade bra den säsongen, så det kan vara ett tips Ore om du nu behöver en extra. En del äldre Reima kan dock inte vara i torkskåp vilket kan vara bra att tänka på när man köper begagnat.  

Jag tror Gneis blir bra, och det känns prisvärt i relation till Reimas dyrare som de blir vid stl 104. Isbjörn har jag kikat på också men det är närmare 2 000 kr. Jag gillade också Stingrays ben bäst precis som Koko. Den färg hon ville ha fanns ändå i båda.

Vi lämnar oftast overallen på förskolan i veckan om vi hämtar med bil och har jacka bara. På morgonen bara jacka i bilen.  Brukar köpa POP på Tradera samt byxor och ha som extra, används sällan dock.

Fast nu blir det ju hemmatillvaro med närmare förskola så det ska nog vara en hel del hämtning och lämning med bil. Mer overall med andra ord och blir den blöt redan på vägen dit så kanske det inte är så kul...

• start september

Vill nog också ha en kappa eller så till lilla tjejen som älskar klänningar. Annars har jag resten klart tror jag så det kan bli nöjesshopping senare.

Izzie, fy för foglossning. jag har tack och lov klarat mig bra båda gångerna. Men kudde mellan knäna är skönt.
    Pompdelux var jättefint, tack för tipset! Kul med klänningar som inte bara var rosa och fina kombinationer. Ska minsann handla lite.

• fru AM
    Izzie skrev 2011-09-07 12:52:37 följande:
    Och jag tycker nr 3... Gillar såna lampor i badrum. Tror att många dessutom är godkända för våtrum eftersom trenden med att ha kristallkronor-liknande lampor ändå hängt med ett tag. Är det dessutom bara en gästtoa som kanske inte har dusch- och badmöjligheter kanske man inte behöver ha lampor avsedda för våtrum? Kör på glamour! Har du bestämt dig ang spegeln förresten? Blir det en ny eller får sonen leva med badrumspall?
    Helt rätt - flera av dem jag klippte in är godkända för badrum (1, 2 och 3 tror jag - osäker på 3:an). Men i detta fall tror jag inte det är så noga efterom det bara är toalett och handfat. 

spegeln är sänkt med hjälp av ståltråd! Och storsonen var supernöjd med "sin" nya toa. Jag och maken tycker dock att det blev lite FÖR fint ... blir lite generade när vi går in där Vi har inte ens använt toaletten än, bara spolat lite vatten i handfatet Känns som om man måste byta om till toabesöket, liksom

Gemma: som sagt fina stövlar - men jag har bara använt dem ett fåtal gånger - de är galet varma! Och då var jag ändå i Sälen med minus 15! 
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!