• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Jag gillade 3:an spontant, men som Cicci säger kanske nr 1 är bättre ihop med spegeln?

Izzie: Stackare med foglossning. Jag hade ju sån tur att jag slapp det, men kanske Oupsie, Vänner eller någon annan av dem som hade rejäl foglossning har något tips?

Vet inte om jag tycker det var sååå jättestor skillnad mellan designen förra året och denna (snabbgluttade på tradera). För mig är det inget val, eftersom det verkar som att det är först i år de börjat tillverka redan i stl 92? Jag går på rekommendationerna här i tråden, diskussion med maken ("lillkillen ska ha den bästa overallen som går att få tag på, oavsett vad den kostar") och det faktum att den ändå var billigare än Isbjörn och Reima... Eller ja, inräknat frakt blev det inte mycket billigare än Reimas ballongmodell, men lillkillen är så extremt rörlig och klättervillig, att jag inte tror att ballongmodell är det optimala för honom i år...

Och härmed avslutar jag min overallångest

Nu är planen att komplettera med ett set jacka + byxa, ska kolla McKinley från Intersport och Everest från Stadium. Båda har byxor som går högt upp, och har fått hyfsat bra betyg. Det är mest ifall han ska ut och leka på kvällen, i första hand, för vi kommer inte orka ta hem overallen på dagis under veckorna. Man kan väl räkna med att en ev. blöt overall har torkat i torkskåpet tills de går ut igen på em - eller? *kanske ska kolla med förskolepersonalen*

Ev. kanske jag också köper en begagnad overall, om jag hittar någon bra på klädbytardagen om några veckor. Hittar jag ingen bra, så hoppas jag hitta en vid behov. Sportaffären här brukar ha ett digert utbud med billiga overaller som ser helt ok ut som extraoverall... Såg sådana hela förra vintern i alla fall

• Ore

Gemma: Jag har ju inte så bra koll på tjejmodellerna, eftersom jag har en son hemma (här i tråden kallad Lillkillen, snart 2 år gammal). Killskorna tyckte jag var hyfsade, men det jag gillade när jag först upptäckte sidan via tips från en här i tråden, var att skorna var så färgglada men ändå "rena" i designen. Nu är det som du säger litet mer plottrigt, det verkar som att det ska in tryck och bilder och grejer - även på killskorna. Vilket är exakt vad jag inte gillade med skorna i skoaffärerna här i Sverige...

• Gemma

Overaller: Jag har hittills bara köpt PoP, Reima och Miniature. Har motiverat de höga priserna med att jag bara köper unisexfärger så lillkillen kan ärva samtligt.  
    Men ändå... nu ska jag fasicken prioritera mig själv och inte kottarna som ändå växer ur alla plagg på en månad. 
    Från och med nu = bara Diriksons till barnen (som funkar alldeles utmärkt!). I Unisexfärger! 
    Vi bor ju som sagt i Södra Skåne så några minus tjugogradiga utelekar behöver vi inte utsätta oss för. Kompletterar som många av er tycks göra med ylleunderställ från Minimundus. 

För pengarna som blir över har jag påpassligt nog redan beställt stövlarna som ni förhoppningsvis kan se nedan. 

(att jag har köpt skor som går ner till -35 grader motiverar jag med att vi FAKTISKT kan flytta till Sibirien inom den närmaste trettioårsperioden).

istället de här till mig själv :  
  • smint

ore: förra året så behöde t´s overall aldrig hänga i torkskåp, den klarade ätan mycket bra..

• Gemma

Ore: Jag älskade Adrian grip n' goskorna i blågult, och så gjorde även sonen! Dessvärre har han stora fötter och nu, vid 19 mån, har han snart vuxit ut stl. 23. Tack och lov har han kunnat ärva dotterns suveräna Superfit-kängor! De är i ljusbrun mocka (dvs unisex!) och håller trots allt lite varmare och torrare under höst och vinter. 
    Hoppas Pediped inte ballar ur helt i vårkollektionen också.  

• Gemma

Ore: Kul att vi har pojkar i samma ålder! Är din lika tokig i vägmaskiner som min..? Han kan namnen på allihopa, från "väghyvel" till "lastare med gaffel". Han är som en liten papegoja! Allt går in och fastnar. Dottern har lärt honom en komplett kiss-och bajsterminologi som han med stor förtjusning upprepar vid matbordet. 

• fru AM

Tack för input i lampfrågan. Ska mäta lite (taket på gästtoa har numera även spottar och är alltså nedsänkt jämfört med resten av våningen). Lutar nog ändå åt 2:an ... Vi har förutom mässingsram på spegeln, även mässingskrokar, mässingspappershållare och mässingsdörrhandtag ... Vill inte att det ska se ut om MässingsMäster i Götgatsbacken Lampan kommer ju i o f s tack och lov lite för sig där uppe. 

Nu till handdukar: Vilken färg? Hänger mot vit kakelvägg - men det petroleum/blå/svarta/vita kaklet är ju i samma lilla rum. I-landsproblem i sin prydno.

Overall ... är sent ute jämfört med vad jag brukar vara. har inte kollat runt än. Vet inte ens om L måste ha en ny - får prova på henne i kväll.

L har börjat i 5-årsgruppen på dagis vilken verkar förberedande för förskoleklass (nästa år). Galet! ska hon börja skolan snart!? Verksamheten verkar dock väldigt bra och genomtänkt (var på möte på förskolan igår). Fick även tips på hur jag ska hjälpa L med läsningen. Hon har självmant krävt att jag ska lära henne läsa INNAN hon börjar skolan/förskoleklass så det var bra att få lite råd.

Nu lunch med min FB-bästis! Ciao!

• fru AM

Gemma: fina stövlar! Jag har nästan likadana fast helsvarta (förutom pälskanten som är grå/svart/beige).

• Gemma

Fru AM: Tack! Kan inte bestämma mig för om de är lite för over the top... Ha en trevlig lunch! 

• passionsblomman

Gemma, jamen eller HUR! Men igår var där bara en -och nu är den död.

OMS, är du säker på att inställningen att du ska vara och är "Hon Som Fixar Precis Allt Och Minsann Inte Gnäller Som Alla Andra" kommer att hålla i längden? Jag har en del erfarnheter av att köra det racet, och det brukar komma en gräns som ofta är väldigt svår att klättra tillbaka över. Dessutom blir gärna andra människor lite mindre än de ska vara omkring en. Både i egen kapacitet och ansvar och dessutom tillåts de egentligen aldrig komma en till mötes och man är svår att hjälpa-för man är ju så stark där man står och slåss med allt man har.
    Jag hör hur du sliter och kämpar och verkligen lägger ner din själ i din dotters liv, ditt arbete och resten av din tillvaro. Och det är nära till hands att säga "Oh, du är verkligen beundransvärd". Men så stannar det lite i munnen på mig, och jag undrar om jag inte ska vara rätt orolig istället? För jag har redan tidigare tänkt "oj oj, var är väggen?" när jag läst dina inlägg.
    Hur mycket av ditt egenvärde lägger du i att du är duktig? Vad händer med dig om du inte är det längre?
    Missförstå mig rätt. Det här lät kanske som kritik och gnat, men det är menat som omtanke på ett lite vidare plan. Och från en sida i tillvaron där jag själv vet hur illa det kan bli. Jag är kanske helt fel ute här, och isåfall, glöm vad jag sa.

En kram kan du behöva i varje fall-här har du: #== ==#

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!