• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

koko - megalångt svar på fejjan...

ego - bu för förkylning och halvkaos på jobbet. Måtte jag slippa Uppdrag granskning....

• Ore

Vickan: Ja, det är ju inte i det programmet man vill få några "15 minutes"... Krya på dig!

Mugglan: Smörgåstårta till lillkillens gjorde vi (läs min mamma) genom att köpa färdiga bottnar på ett bageri. Fyllning 1 var med leverpastej utblandad i creme fraiche för att få en lättare konstistens, samt bostongurka i. Fyllning 2 var skinka, äpple och purjolök (kör var sak för sig till små bitar men inte mos i matberedare, alternativt finhacka på annat sätt, lägg över i en skål) blanda med creme fraiche och litet senap.

Dekorerades med salladsblad på sidorna, och sedan lades fyllning i diagonala ränder tvärs över. Räkor, ananas, hackad äggula, hackad äggvita, vindruvor, cocktailtomater och vad det nu var mer...

Fast jag önskade att jag hade köpt smörgåstårta istället, och sparat en massa tid...

Sedan måste jag också fråga om något som jag lyssnat litet med ett halvt öra på, och varit glad att sluppit. Ni som har åksjuka barn - vad har ni gjort för att underlätta? Har insett att lillkillen blir litet åksjuk ibland, men inte alltid. Så jag tänkte att jag kunde kolla av, så får jag se om jag kan hitta något som gjorts "rätt" alla gånger han faktiskt inte blir åksjuk...

• fru AM

Ore: jobbigt med åksjuka! Jag har märkt att Livia måttt bättre då hon varit utsövd (alltså sovit bra på natten innan - men det är ju svårt att styra), det är svalt i bilen och inte för mycket kläder. Att vara mätt i magen är ocskå bra (men inte för mätt) - kolhydratrikt mål någon timma innan avfärd. Ingen film, bok eller annat som får ögonen att ägna sig åt små rörelser.

Livia brukar kräva att få åka med öppna bilfönster ... en utmaning för hennes pappa och storebror när de skulle bila ner från Sälen i vintras ...  

• fru AM

Livia började förresten ganska tidigt med Postafen (1/4 tablett) inför vissa längre åkturer. 

• start september

Har dessvärre ingen erfarenhet av åksjuka barn själv, men frisk luft brukar väl hjälpa lite.

Rapporterar in, det är märkligt det här med över tiden. Allt gott humör är borta, jag är gnällig, ego och nojig. Kontinuerliga sockerkickar för att känna barnet sparka. Sover ok, men har svårt att finns ro på dagarna att sova, blir mest  slösurfning om jag är hemma. Försöker planera in kul saker varje dag, men orkar lagom mycket såklart. Bara BF+3 idag så det kan bli mycket mer. Middagsplanering inför helgen och lite fundering på bröllopsdagspresent till make kanske. Går jag till 42+0 kanske vi hinner fira den också. Suck.

• fru AM

Start september: Stackare - jag vet precis ... Gick över 9 dagar med både Storsonen och Livia. Det var nästan så att jag började inbilla mig att Storsonen tillbakabildades i magen - min teori stöddes av att jag gick ner ett par hekto i vecka 40 ... Ung och dum var jag. Jag blev mycket förvånad när förlossningen drog i gång sen

Massage av vaden - det finns en punkt (flera?) där smalben (bakre) övergår i vad. Ananas och färdknäppar. Samt invänta fullmåne. Det gjorde susen för mig  

• Liten med Mindre

September - skickar en påse tålamod. (Tror du  behöver den mer.)

Åksjuka - har inga tips för småbarn. För egen del gäller att inte läsa/se på film i bil. Bussar är lite lättare. Fast på senare tid har jag märkt viss förbättring bara det inte svänger för mycket. Och det går bättre att läsa på min lilla telefon, än på makens iPad. Funderar över orsaken.

AM - skoj med lyxig gästtoalett! Tror vi får för lite bling hos oss, hoppas kunna (med mina mått mätt) släppa loss lite i vardagsrummet när vi väl ska fixa där i framtiden. Jag kanske kan få återkomma för att få tips på var vi kan hitta mattor, lampor och matsalsmöber som kan funka. 

(Det tär lite på tålamod och psyke också, att ha ett stort rum med noll mysfaktor och som knappt används till något ännu mer än genomfart till trädgården och tvätthängning. Skulle kräva en massiv insats att få ordning på - men det har nedprioriterats till förmån för kök, tvättstuga och garage.)

Och för att tala om något lite kul (för mig i alla fall) - det verkar som om mitt företag får en kvinnlig VD. Hoppas det kan bli bra. Inte helt väntat med tanke på att vi just nu är 5 tjejer av 45 anställda.

• fru AM

Liten: blir genast eld och lågor när jag hör att ni har ett stort rum i behov av BLING, mys och funktion. Låter som ett oerhört roligt projekt! Du har inte lust att skicka mig en bild av rummet så ska jag låta tankekvarnen mala ...? På FB kan man bifoga bilder med internmeddelanden

Har en hel del butikstips - i olika prisklasser. Men dem kansske du hellre vill vänta med att få tills det är skarpt läge? 

• start september

Japp, har också kollat månkalendern Du är så välkommen ut!

Ananas varje dag, knäppar rätt ofta (men med mitt roliga humör förstår jag om maken tvekar, bits ju nästan). Fotmassage har jag testat, men vaden ska det bli nu. Sist vet jag att jag kollade upp en akupunktör, men hon hade semester. Det är kanske läge igen.

Sist drog det igång samma dag jag hade tid för överburenhetskoll, dvs BF +11 och sen ute BF+12. Nu ligger ju kollen på BF+7 vilket ju är på måndag! Så kanske...

En helg full med knäppar så kanske det kan lösa sig. 11 september känns som ett lite tråkigt datum kanske att födas på.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!