• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snartis

Mugglan: hur funkar det att plugga och ha små?
    letar kurser att gå under tiden jag är mammaledig. Är lite sur på jobbet för jag gör mkt mer än vad jag får pröjs för. Så om jag går vissa kurser och får rätta "titeln" så kan jag komma upp i lön
    Om inte på mitt jobb så hos någon annan...

• Snartis

Sept: hmm det där med SF måttet tycker jag är konstigt. Mitt låg ju lika med båda grabbarna och det skillde ju 1 kg i vikt på dom. Litar mer på TUL även om det med kan diffa rätt rejält, det sa ju iallafall att lillebror skulle bli en stor kille.

• BrudSommar2006

Svart golv och guldtapet, oooohhh.

September, Astrid vägde nästan 800 g mindre än Iris när hon ploppade ut i rasande fart, det var ingen nackdel kan jag säga. På viktuppskattningen trodde de att hon skulle bli jättestor men jag minns inte i vilken vecka den gjordes, 32 kanske. Nu vid 18 månader vägde hon drygt 6,5 kg mindre än vad Iris gjorde vid samma ålder.

Mitt inlägg i vinterklädesdebatten får bli att vi äntligen hittat bra jacka och byxor till Iris, på Ticket to heaven eller vad det nu heter, 2 500 kr fattigare är vi men de är snygga och sitter bra!

• BrudSommar2006

Med viktuppskattningen menar jag alltså på tillväxtul.

Börjar kännas som att jag åkt på barnens förkylning, har inte riktigt tid med det. Ikväll ska maken på kräftskiva och jag måste lägga båda barnen själv, det känns som ett omöjligt projekt och jag sitter redan och funderar på hur det ska gå ihop sig.

• fru AM
    BrudSommar2006 skrev 2011-09-08 12:13:23 följande:
    Mitt inlägg i vinterklädesdebatten får bli att vi äntligen hittat bra jacka och byxor till Iris, på Ticket to heaven eller vad det nu heter, 2 500 kr fattigare är vi men de är snygga och sitter bra!
    Livia hade en overall därifrån för några år sedan. Den var kanonbra! Men väldigt konstigt storleksmärkt - vi köpte den (på rea) i stl 92 tror jag - men den passade inte förrän hon var 104! Men funktionen var super - en hel fleeceoverall inuti som man kunde ta ur och sätta i allt efter väderlek - tre overaller i en liksom. Hoppas ni provat kläderna på Iris och att vår overall var ett måndagsexemplar i storleksmärkningen (därav rean?)?
  • Blivande fru L

Dyker upp som gumman i lådan!

September: Det finns en punkt du kan massera på insidan av smalbenet i hopp om att förlossningen drar igång. Lägg fyra fingrar i bredd ovanför den inre fotknölen. Där fingrarna slutar på smalbenet borde du hitta ett ömt ställe om du trycker till ordentligt, den s.k. "kvinnopunkten" som används för allt möjligt inom akupunktur och akupressur. Lycka till!

Mugglan: Jag var också jättevarm så länge jag ammade.

Allt är väl i den här ändan av världen, inget spännande att rapportera om alls.

Kram på er!

• BrudSommar2006

AM, nejnej, inget måndagsexemplar, de är väldigt stora i stolekarna, det är helt fantastiskt bra!

• fru AM
    Blivande fru L skrev 2011-09-08 12:43:24 följande:
    Dyker upp som gumman i lådan!

September: Det finns en punkt du kan massera på insidan av smalbenet i hopp om att förlossningen drar igång. Lägg fyra fingrar i bredd ovanför den inre fotknölen. Där fingrarna slutar på smalbenet borde du hitta ett ömt ställe om du trycker till ordentligt, den s.k. "kvinnopunkten" som används för allt möjligt inom akupunktur och akupressur. Lycka till!
    Aha - var det där den satt! Hej blivande fru L!
  • Ore

Proffstips Hoppas det hjälper, september. Maken kanske får ägna sig åt att massera där, kanske har bättre effekt än en färdknäpp. Fast allra bäst kanske det funkar med båda två

Skönt att ha hittat bra vinterkläder, BS. Jag var väldigt nöjd när jag fått iväg en beställning, klappade mig själv på axeln och tyckte det var bra

Nästa projekt blir att hitta vinterkängor. Och så ska jag ha ett set med byxor och jacka, men där är det bara teknikaliteten att köpa det kvar...

Snartis: Någon form av cerise och lila, i rätt nyans borde ju funkat bra till svart och guld? Tänker mig ganska "varma" nyanser. Kanske orange/rött skulle funka bättre annars? Fast turkost borde gå till det mesta, tycker ju blåfanatikern jag då...

Det låter hur som helst jättesnyggt. *muttrar över att jag själv aldrig vågar vika från "ljust och enkelt"*

• start september

TACK Fru Muffins!  Hittade en öm punkt nu. Masserar på! Idag är en jättebra dag att födas på, maken jobbar hemifrån och vi har en bra barnvakt tillgänglig. Komsi komsi!

Och färdknäppen har vi hunnit med innan lunch dessutom! Nu kör vi! 

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!