• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Tinga - mmmmm.... kanske prova det ikväll till osten. Brukar ibland köpa lite nötblandningar till osten men man kan ju lika gärna göra själv. Annars blir det lammkotletter med gremolata och potatismos med parmesan. Ska prova det första receptet ur min senaste kokbok. Ska funka utmärkt med Cabernet ... har ju fått 12 flaskor hemfraktade fråm Saint Emilion. Första gången vi provat vin, köpt och fått det hemfraktat .

• Lapinette

Hmmm... inser att jag lurat iväg maken till min sida om stan för en lunch. Han skulle ju köpa ost på lunchen!

• fru AM

Tack Tinga! Jag är nötgalen och tänkte att detta är lite lagom onyttigt snacks för mig!  Mandlar blir nog också jättegott.

Har ett recept på lite "heta" nötter för den som vill ha. lite krångligare men brukar vara våldsamt populära som tilltugg på fester. Man kan göra en stor sats! 

Curryrostade cashewnötter med äpple
    (- eller som vi kallar dem efter svärfars favorituttryck: DJÄVLA NÖTTER!)

200g cashewnötter
    1 äggvita
    1 msk äppeljuice
    2 msk farinsocker
    1 tsk curry
    1/2 tsk kanel
    1/2 tsk cayennepeppar
    3 msk torkade äppeltärningar (eller torkade äppelringar skurna i små bitar)
    flingsalt

Ugnen på 175 grader. Vispa äggvitan hårt och blanda med juice, socker, kryddor, och nötter. Bred ut på bakplåtspappersklädd plåt och rosta ca 10 minuter i ugnen. Låt svalna och blanda i äppelbitar och flingsalt.
    Jag tror att vi brukar röra om efter tio minuter och sedan köra en stund till (kanske inalles 13-15 minuter. Men vakta så de inte bränner). Vi brukar göra minst dubbel sats - de har ju strykande åtgång ...

• viktualia

Omsan - fortsätter att skicka kramar i stora mängder!

September - hejar på den lilla människan att skutta ut snarast!!

Ego - för att minska livskaoset så jobbar jag hemifrån. Planen är att , precis som när jag var på smällen, ägna fredagarna åt jobb hemifrån. Hittills väldigt bekvämt och telefonen är märkligt tyst! *gillar*
    men för att detta ska funka, så måste jag få ordning på hastigheten i uppkopplingen på jobbdatorn... det går segt som klister... och jag har noll behörighet att ens kolla vad felet ligger i. Alltså har jag hört av mig till supporten och hoppas på bra och snabbt svar... annars vette fåglarna...

hörrni det är ju FREDAG!!!!!!!!!!!!!!!!!! Och här strålar solen och jag har lunchrast på balkongen!! *myser nåt alldeles*

Skåååååååål! ( i nåt kalorifattigt)

• Lapinette

Instämmer med Vickan - Freeeeeeedaaaaaaag och soooooool, kan det bli bättre !

• Lapinette

Har ni andra också blivit inboxade och fått ett flummigt meddelande på dålig svenska?

Och så har jag faktiskt en barnrelaterad fråga .. vad i helsike gör man/förväntas göra på en baby-shower? Har blivit bjuden på min första och troligen sista.

• fru AM
    Lapinette skrev 2011-09-09 13:00:16 följande:

Har ni andra också blivit inboxade och fått ett flummigt meddelande på dålig svenska?

Och så har jag faktiskt en barnrelaterad fråga .. vad i helsike gör man/förväntas göra på en baby-shower? Har blivit bjuden på min första och troligen sista.

Inget flummigt meddelande i inboxen! (det kanske är din make som skojar? )

Har inte varit på ngn baby-shower men sett det på film. Man förväntas komma med en present till barnet (eller mamman, eller mamman och barnet). I övrigt ankomemr det på arrangören att pimpa lokalen oerhört babygulligt och matcha temat med babytårtor (blöjtårtor), ballonger i "rätt" färg osvKom ihåg att dokumentera med kameran!
  • Lapinette

Det blir svårt att pimpa då det är hemma hos henne .. och usch och fy låter inte som något jag kommer att uppskatta. Och det där med att köpa present till barnet innan det är fött är inte riktigt heller något jag rekommenderar. Fattar inte varför hon ska ha det här jippot.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!