• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Oms - SHIT vilken VIDRIG situation!!! vårdnadstvister hör verkligen till tillvarons vidrigare företeelser!! KRAM på dig!!!

Matförslag: dagens recept på viktklubb: Fläskkotlett, stekt och sedan gratinerat med päron och ädelost. Serverat med lite honung och klyftpotatis och sallad! - Allt i rimliga mängder!

Dags att ta hand om ett argt Troll...

• start september

Oj Oms, den sitautionen önskar man ingen att vara i. Hoppas så att det blir så bra som möjligt för alla framöver.
    Jag är lite inne på höstgrytor nu, kanske med kantarereller? Hötorget igår var väldans frestande.

Smint, röd overall blev det, favoritfäg här. Det gick jättefort, kanske för att jag bara beställde en sak?

Här händer: Inget. Men rejält snorig tjej på morgonen, dock feberfri så vi låter bli kompislek och försöker få det att gå över och hålla oss vuxna friska. Fyra veckor på ny förskola utan infektion var för mycket att be om och hellre före syskonet kommer hem än samtidigt om det nu ska ske. Förkylning är ju inte så farligt om det bara är snuva och hon sov bra i natt i alla fall. Dock känner jag mig seg så kanske har det redan smittat.

• fru AM

Oms: vet inte vilken religion er besökare har men är kräftor tillåtet så passar ju det jättebra nu! I övrigt måste jag säga att du verkar ha oerhört mycket som snurrar i ditt liv just nu. Vore nog bra att försöka skala bort det som går och välja dina strider, s a s. Kan din stora dotters pappa ta lite av.ansvaret/besöken m henne? Att jobba mer fasta tider kanske inte låter bra spontant men på sikt kan det vara det som räddar dig från "väggen". Är.det möjligt att gå ner på 80% - m hänvisning.till.att du har barn under 8 år? Kram!

• passionsblomman

OMS, nej precis! Jag klarar bara av lite i taget just nu. I vintras var prommenerandet tex en omöjlihet utifrån hur jag mådde. Jag stressas av att det är så mycket som behöver hända på många olika plan, men just därför blir vikten just nu något jag iallafall kan mäta, väga, se och ta på att det händer något. Det är så mycket annat som ligger dolt i dunkel och "vänta och se". Jag håller hårt i min promenadrutin nu, så får resten byggas på.

Att du skulle starta sådan projekt också nu, vore ju ganska vansinnigt. Men det låter-precis som AM säger, som alldeles för mycket redan. Jag håller med om vad hon skriver och undrar. För visst vet du att om väggen kommer, så gör den det med ett brak och sedan är du inte till hjälp eller nytta för någon-förmodligen på ett ganska långt tag.

Vårdnadstvister är bland det värsta...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • viktualia

Omsan - om jag bara kunde skänka dig en personlig assistent som löste allt praktiskt och höll ordning på all logistik.. jag lovar att jag hade gjort det om jag hade kunnat! För jag har förstått att din stora dotters pappa inte är mycket att hoppas på i ADHD-projektet... så riktig avlastning är väl svårt...  men hur funkar er vardag? matkasse med leverans till dörren kanske vore något tex? Eller något annat om drar ner på vardagsmödorna när nu de stora frågorna svajjar på löpande band.... Hm... önskar dig lite kreativitet i att fundera ut vad som kan göra vardagen lättare... För att lösa kärnfrågorna är ju inte lika enkelt... KRAM på dig gumman!!!

• BrudSommar2006

Omsan, det är ju otroligt dålig tajming att den där stressen skulle komma på din lott just nu, det behövdes ju verkligen inte, usch! Hoppas att det blir något bra av det för barnets skull i vart fall. Vad det gäller mat tänkte jag skriva tacos, finns det något mer svenskt?! Nej, skämt åsido, är dålig på mat.

Just nu är maken på ridskolan med Iris, så trist att jag inte kunde följa med idag, det är ju min och Iris stund, suck. Jaja, det kommer väl en vecka nästa vecka med.

Astrid bara skriker hela dagarna, det är så otroligt påfrestande, jag vet inte hur jag ska orka igenom den här trotsen en omgång till, det känns som att Iris nyss kom ur det. Jag har blodiga rivmärken i hela ansiktet och då försöker jag ändå hålla hennes naglar så korta som möjligt, Iris slår hon och drar i håret och om maken försöker göra något alls med henne så blir hon så arg så hon nästan kollapsar. Bläh för småbarnstrots, jag vill bara inte ha mer av det nu.

• viktualia

Ang bantningen - precis som vi brukade säga att om man ville bli gravid så skulle man köpa dyra, tighta jeans.. så köpte jag ett förhållandevis dyrt skärp i somras. Som nu är för stort... Klockrent... och Nej jag har ingen håltagare så att jag kan göra ett nytt hål snyggt...  Prognosen säger 3 kg ner på 4 veckor, efter en smygkontroll imorse. Fortfarande 7 kg kvar till min bästa notering efter bantningen 2007. Målet är minst 2 kg till sen.. 

• smint

BS: hu trotset är inte roligt, hoppas det går över snart

Vilken fin dag det blev idag, lite lunch i magen och nu vill T gå till parken och gunga. Och äta sitt lördagsgodis..

Hoppas alla kryar på sig på olika håll.

och hejja alla som kämpar med vikten, grymt bra jobbat. Har också lite att ta tag i men just nu finns det inte ork till det..  

Kram kram 

• fru AM

Veckan: ta med skärpet till trådträffen så tar jag med min håltagare så kirrar vi det där skärpet!

• start september

Familjeutlykt, lunchfika i solen, sova middag och kantarelltoast till middag. Och inget händer. Värk i korsrygg och i ena höften (?) efter att ha stått och gått för mycket.  Imorgon är det ett lite skrockfullt datum att komma på om det nu skulle bli så. Ja ja.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!