• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

PB, bra jobbat med vikten . Skönt med lite delmål. Ett av mina delmål är också att komma ner till BMI 25. Första delmålet låg 3 kilo bort förra veckan. Får se vad vågen visar på måndag.

Första veckan gick bra för mig, ner 1,4 kg, men förra veckan, som var en sk*tvecka på så många sätt, innebar +/- noll på vågen. Men jag är nöjd med att jag inte gick upp i alla fall.

• passionsblomman

Oupsie, ja men så där är det ju! Det hoppar hit och dit och står still vissa perioder för att plötsligt skutta neråt ett snäpp igen. Det är bara att hänga i och inte tappa sugen.Själva vågen är ju som vi vet en ganska opålitlig måttstock som ensamt redskap. Det kan verkligen skifta och spela en spratt ibland. Åtminstone för mig, går det då inte jämnt, utan synnerligen stegvis, så jag försöker att inte stirra mig blind på just siffrorna. Att dra åt skärpet ett hål till är ju bevis det också så att säga.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Oupsie
    Smint, Daisy äter bra ibland, och vissa dagar är hon inte alls särskilt intresserad. Hon brukar gilla att sitta och äta majskrokar. Förra veckan fick hon sitta med lite ärtor, svårare att få upp, men en del fick hon i sig. Jag tror att hon gillar att plocka lite själv, och hon brukar alltid vilja smaka på det man erbjuder henne, men det är inte alltid som hon gillar det .  Träffade en annan jämnårig i helgen och han var inte heller särskilt intresserad av mat, medan en annan som vi brukar träffa slukar det mesta... så det verkar ju vara väldigt olika. Jobbigt att man ska behöva känna sig stressad baraObestämd.
  • Oupsie

PB, ja absolut, och jag tänker inte ha någon brådska med det här, det får ta den tid det tar. Men förra veckan hade jag verkligen inte energin till att se till att äta rätt, det blev en hel del nödlösningar bara för att vi var tvugna att äta någonting. Så jag är ändå nöjd att jag i alla fall inte gick upp.

Nu ska jag gå och sova, Daisy var ovanligt svårnattad ikväll och jag är helt slut. Hoppas att hon sover bra i natt, det hade varit riktigt skönt med en natts ostörd sömn. Det var något annat jag tänkte kommentera, men det är som bortblåst, kanske kommer på det till nästa gång.

Trevlig helg allihopa! 

• start september

Gulligt AM att undra efter fyra timmar! Här är jag!

Energifull dag idag, hoppas det inte drar igång inatt (yeah right). BM - allt såg ok ut. Aktiv bebis tyckte hon och det är ju trevligt att höra. Hon petade runt ett varv till, men hon tyckte dessvärre inte jag mognat något väsentligt på tre dagar.

Lite Hötorgsshopping av godsaker inför helg, fika, middag med kompisar här och nu har  jag röjt i köket. Jag mår mycket bättre med fart och fläkt kan jag konstatera. Fast idag har jag knappt vilat och inte sovit middag så nu är jag rätt mör i kroppen. Imorgon får jag sovmorgon, skönt.

Gneisoverallen hämtade jag också, den såg jättefin och lätt ut. Dottern får prova imorgon, men den kändes precis så mjuk som jag hoppats på.

Jag tror helgen blir lugn, men hoppas såklart fortfarande på spontanstart snart.

Gonatt!

• Oms

Kikar in en snabbis, haft en väldigt lång o oerhört påfrestande dag Idag. Att vara huvudvittne i en vårdnadstvist där man känner båda föräldrarna bra är fruktansvärt. Att under ed o inför ALLA inblandade sitta o berätta om de värsta stunderna i deras gemensamma liv.Där man ska lyfta fram de minst fördelaktiga sidan hos motparten bara för bevisa att dem i deras förhållande var lika goda kålsupare båda två... Advokaten sa tydligen att jag gjorde bra från mig, att det jag så var bra o noga utvalt så att jag gjorde dem båda rättvisa, att jag trots mitt utsatta läge lyckades fokusera på deras barn samt att premiera de båda i sin föräldraroll. Jag vet inte jag. Det kändes bra för svågerns skull men min relation m mamma till barnet är nog körd för all framtid på ALLA nivåer. Bra ek dåligt vet jag ej men att möta hennes blick när jag berättar om de hemskheter jag har bevittnat... Jag är glad att denna dag snart är över. Domen ska avkunnades på måndag eftermiddag o till dess kan vi bara vänta. God natt på er:)

• smint

oms: oj oj vad det snurrar för dig nu, det där lät otroligt jobbigt... Hoppas det blir så bra som möjligt för barnet/barnen..  Stor kram

Oupise: tack för svar, jag får traggla på helt enkelt, han har ju gått igenom alla grönsaker så jag skulle börja med kött/fisk/fågel nu.. Men det går ju sådär, får kanske gå tillbaka till bara grönsaker igen ett tag..

september: låter som en härlig dag trots lite vila, men ibland kan sådan energi göra mer än vila. Kul att du fått overallen. Vilken färg blev det?  Fick mail igår att dom packat den så den dyket väl upp nästa vecka.. Köpte skor också nu så nu är T färdig, föroutom en halsduk.

Idag blir det nog lite utelek, och sedan lite mys bara. R skall jobba lite på fm. Har T ledig nu fram till vi åker, för att minska bacillerna. Men tycker hon hostat en del inatt, får se vad det leder till..

Nu dags för frukost. Jättehungrig nu..

Kram på er alla 

• Oms

Lappis - inne en snabbis men måste kommentera Babybshower, Det är mer o mer vanligt här nu, vet många som varit på dessa den senaste tiden. man köper med sig en present som man tror att mamman kommer att behöva när barnet är fött. allt från barnoljor till banrvagnar kan det var, oftast köper de närmaste typ babysitter, mobil till barnvagn/säng, sängkläder etc och är man i pereferin så kan man köpa ett paket blöjor, kanske ngn body, en skallra etc.

På många babyshowers anordnar man ngn form av knytis då föremålet inte har ngn aning om detta utan det brukar överraskas. Det brukar var lite samtalsämnen o lekar kring detta med barn och föräldraskap. en del tar med sig foton på när de var bebisar o så ska man gissa vem som e vem osv osv. ibland filmas det.

Jag har själv inom väldigt kort tid blivit bjuden på 3 st men aldrig lyckas gå så jag vet inte så mkt mer än så.

TACK igen för ALLA kramar förresten - Det värmer!!!

idag ska vi ha besök från Gambia här. Min stora tjejs - pappas - farbror kommer hit. Han är här i arbetet (Arbetar med energimyndigheten i Gambia) och ska väl försöka etablera en del i Gambia av det vi har i sverige på vår energimarknad, spännande och kul att man än en gång väljer Sverige för lärdom (hela dricksvatten systemet är uppbyggt av svenskar och telenätet lika så) så nu ska jag komma på ngt gott att laga.

Förslag på inte alltför svår middag att bjuda på? gärna ngt svenskt!

Nu ska jag duscha o tvätta håret på lilltjejen och sen väntar det flätning av hår (allt detta tar ca 3-4 timmar om man inte gör alltför avancerade frisyrer - inte helt lätt med afrohår kan man ju lungt säga) att bara fixa till en snabbdusch före sänggående finns ju liksom inte på kartan här utan det blir helger som man får planera in hårtvätt o frisyrändring (afrohår ska bara tvättas en gång i veckan)

• Oms

Heja Heja alla viktnedgångare!!! ni är ju sååå duktiga!

Vilket resultat PB! super!

min egen viktnedgång och LCHF ligger lite på is just nu, det har varit lite mkt och oerhört oregelbundna tider platser för allt så jag har tagit dagen som den kommer - man kan inte vara duktig på allt (eller hur PB )

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!