• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Ore: jag vet, funderar på om man ska köpa sig ur besväret. ICA Maxi gör för 55 kr/biten, ska höra med dem.

Ang sköldkörtelvärdet - har funderat på samma sak. Men borde jag inte gå upp i vikt också då? El ner. Hmmm, är det över- el underproduktion som ger överskottsvärme? Borde vara överproduktion va? Då borde jag väl vara hyperaktiv och gå ner i vikt också?

• start september

Och tack för sympati! Guld värt! Tanken om tillbakabildning finns där också, men det lär jag inte märka på vågen då jag intar kolhydrater och annat sött kontinuerligt för att ladda men mest för att känna rörelser.

• muggles

Sept: usch för att gå över tiden. Det kändes som att jag gjorde det när jag gick till v38,  iom att jag väntat på ev förlossning sedan v28. Men i efterhand var det värt det.

Träffade två små ur vår tvillinggrupp igår. De hade BF ca 2v efter oss, dvs mitten på juni men föddes i v29. Vägde 1200 + 1400 g och har nu fortfarande stl 56 (våra har 62/68). Förutom att födas för tidigt pga plötsligt vattenavgång, så stängdes den ena tjejens ductus inte av sig själv, så hon fick opereras. Det gick dock bra. Sedan fick de kolik... Men efter 6 behandlingar på 6 dagar i Stenungsund (akupunktur) så blev de bra! Vilken historia... Kände att vi kommit lindrigt undan. Men hon var såå cool hon mamman, jättetrevlig. Kul eftersom hon bor nära så vi kan träffas ofta (vilket hon också verkade vilja göra).

• Snartis

Sept: usch för att vänta! Förstår helt att du blir på dåligt humör, varför kan inte bara bebisar komma ut på bf dagen?
    Am: hahha kan man anlita dig för fix av rum?? Vi är bra på renovera men få till mys och sista touchen är jag helt värdelös på Håller på att försöka fixa till det sista i vårt sovrum, blir galen för kan inte bestämma mig. Det är totalrenoverat, guldtapet och svart golv. Sängen är ommålat i grafitgrått. Men sen då?? Försöker få in en färg som lyfter det hela, alltså tex gardin, överkast mm. Sen ska man ha vita, guld eller svarta detaljer till det?? Som ramar, lampa mm? Gaahh blir galen, vill ha en lite orientalist mysrum. Har du några tips??

• fru AM

Snartis: skicka mig ett foto  via FB! JAg fick några idéer som det skulle vara roligt att se om de funkar.

• fru AM
    start september skrev 2011-09-08 10:05:04 följande:
    Och tack för sympati! Guld värt! Tanken om tillbakabildning finns där också, men det lär jag inte märka på vågen då jag intar kolhydrater och annat sött kontinuerligt för att ladda men mest för att känna rörelser.
    Alltså: tanken om tillbakabildning kom efter att jag läst något om det i en "vänta-barn-bok" - men det gäller ju betydligt yngre foster - snarare embryon. Så det var ju en helt orealistisk tanke hos mig
  • Snartis

Am, kommer bild till dig, ska bara amma klart först så jag kan fota

• Ore

Mugglan: Kul med en solskenshistoria om tvillingar, hoppas det fortsätter att gå bra. Har också hört om akupunktur för bebisar, mot kolik.

September: Hoppas det drar igång SNART!

Tack för åksjuketips, ska se till att ha mindre kläder på lillkillen (han hade nog ytterplaggen på). Trötthet och mat är litet svårt att göra något åt. Nu är det tack och lov inte ett jätteproblem, i alla fall inte än. Detta hände en gång i somras, och ytterligare en gång på väg hem från dagis igår. Men så roligt är det inte att sanera stolen, så jag måste gardera mig bättre, känner jag... Fast i ärlighetens namn så visade han tecken på att något var felt. Jag funderade om han svalt något som satt sig i halsen, och han tog också upp min hand till sin mun (vilket han brukar göra när han vill spotta ut något) så i efterhand förstod jag ju varför han gjort så. Kan alltså vara mer förberedd och hysta fram en spypåse av något slag till nästa gång.

Ingen TV och ingen läsning är ju logiskt, men attsingens - jag som tänkte ge lillkillen en DVD i bilen i födelsedagspresent...

Men det är än så länge ganska okonsekvent när han har blivit åksjuk, för han har många gånger åkt minst lika långt utan några som helst problem.

• fru AM

Ore: vi har alltid med oss en plastbytta (0,5 liter) som är invändigt klädd med en hundbajspåse (som vi ändå har till blöjorna). enkelt att sträcka fram, för barnet att pricka och sedan sanera (bara att byta påse).

• muggles

Snartis: jag skulle inte blanda för många olika färger. Du har ju redan guld, svart och grått. Jag skulle kört svarta ramar mot guldtapeten - snyggt! Kanske att lila passar till guld och svart? Men jag skulle undvika svarta el lika (el för mörka) gardiner - det kan bli ganska dystert. Men AM har säkert ännu bättre tips (el Koko? Låter som hennes färger?). Låter som du ska gå på Lulu Carters stil

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!