• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Oms, vink vink! Och kram på dig, det låter kämpigt.

• porchez

Oms - klart du är saknad! men en titt då och då räcker bra om du har fullt upp i livs-snurren, som jag då redan har förstått! Jo jag fick en ny tjänst innan sommaren som skulle börja efter sommaren. När jag var tillbaka från semestern hade chefen; hans ord "tagit mig friheten" att ändra titel till något som jag ser det betydligt lägre, samtidigt som det mötet gav han mig en hyfsad löneökning vilket gjorde att jag gick därifrån glad.  Nu iefterhand inser jag att jag är mer eller mindre lurad igen...  Inget är klart än och jag vet helt ärligt inteom jag orkar Vänta eller jobba i oklarhet till...

Därför tänkte jag att en utbildning är en snabbare och mer tvärt utväg, än att hitta ett nytt jobb, för de växer inte på träd. Men det verkar inte utbildningar göra heller. finns bara två stycken utbildningar på distans just nu, varav den ena skulle kunna vara lite skoj, men jag vet inte om det är nåt jag verkligen vill och jag vill inte lägga två år av mitt liv på nåt som jag tycker är lite skoj...

• porchez

jag vet inte, ska läsa på lite om universitetutbildningar imorgon, men mitt största problem är nog att jag inte har Matte B som krävs till de flesta uni.utbildningar. och jag har vissa svårigheter att läsa upp den. Summa av allt, jag skulle inte kunna hoppa på en utbildning till vår-terminen lika spontant som en KY.

Jag vill inte flytta för att det enda som jag känner att jag trivs med i mitt liv just nu är att bo just i den staden jag bor. Att äntligen ha hittat rätt efter många år känner jag att jag inte vill kasta bort, sen är jag väl för feg helt enkelt...

• Oupsie
    fru AM skrev 2011-09-06 10:29:42 följande:
    Jag kanske är lite konstig men ibland läser jag lite i andra trådar här på BT ... Jag gillar framförallt trådar som skapats av bridezillas som helst bara vill bjuda ena halvan av alla par och förbjuda folk att komma till kyrkan för att närvara vid vigseln. Eller blir vansinniga för att tärnan vill ha en rosa klänning trots att hon är rödhårig (problemet?). Allra roligast tycker jag trådar i avdelningen "inbjudan" är - de som handlar om att gäster bjudit in andra gäster helt själva eller förutsätter att tremänningens kusins nya flickväns moster självklart ingår i "familjen X;son" som står på kuvertet.

Kanske borde jobba lite ... 
    Då är jag också lite konstig, jag läser också andra trådar ibland. Förra veckan fick jag till och med för mig att skriva i en, för jag tyckte inte att det gick för sig att hälften av gästerna (som de inte tyckte var så viktigt om de kom eller ej) fick betala en kuvertavgift på 800 kr per person om de ville vara med på deras bröllopsfest.

Men man kanske ska ta det som ett tecken på att man har hängt här på BT för länge när det känns som att alla nya trådar mest är ständiga repriser. Det är ju ganska ofta som samma ämnen kommer upp .

På tal om att läsa andra trådar, jag lästa också summan-trådarna då och då, men långt ifrån alltid. Jag kommer dock ihåg den där Birkinväskan . Välkommen hit Gemma
  • nennesjuttioåtta

September - 42+1 eller om det blev 42+2? Det där med att man inte skulle gå över tiden för ivfare hade de aldrig hört. Men å andra sidan hade jag ett annat datum för det, 5 dagar efter bf, men det blev ju ändå 11 dagar efter det. Hoppas du slipper vänta längre!
    Oupsie - så du är fortfarande inte bra? vad jobbigt! Ammar du fortfarande?
    Hej hej oms! tack, tack! Ta hand om dig, tråden finns kvar till lugnare dagar!
    Vildsvin är skitläskiga, verkar bli vanligare norrut också!

• nennesjuttioåtta

Oupsie 800 spänn?!?! Horribelt!
    Porchez - vad trist att det inte blev som du tänkt dig, hoppas du hittar någon utbildning!

• porchez

korrigerar - kanske inte det enda jag trivs med i mitt liv så klart, det låter lite väl hårt... men hoppas ni förstår hur jag menar...

Jag läser också en del konstiga trådar ibland, nästan bara såna helkonstiga bridezilas som man funderar på om det är troll eller inte...

Nej nu har jag sovit klart på soffan för ikväll och lägger mig i sängen istället och fortsätter sova där

God natt

• Oms

Ok Porchez - då är jag medm me fy vad trist! förstår fullkomligt om du vill göra ngt annat nu!! JAg håller tummar o tår. o KY dyker det ju upp nya av så fort de behövs så finns inget som verkar intressant just nu så kan det ju vara så att det inte finns ngt behov på arbetsmarknaden för det du intresserar dig av och då är det väl egentligen tur att ingen utb finns.

Oupsie - vinkar tillbaka

September - men du ska ju ha bebis närsom ju! visst har du gått över tiden m några dagar nu va? tar du ff dina sprutor och hur fungerar det m förlossning? ska du sättas igång eller vad är planen (sorry om du redan skrivit om det, har inte sett det vid min genomskumning)

EGO - det fungerar sådär i skolan. Dottern är hyffsat motiverad men ingenting har riktigt kommit igång trots att de borde var klart med allt det praktiska. dock har det varit flera möte med skolan och olika lärare, möte via adh center, möte m arbetsterapeut, min egen adhdutbildnign för föräldrar osv osv och det är skitfrustrerande då jag lägger ned så sjukt mtk tid o satsar allt o priar min stora tjej till 110% och så händer inget!!!

snart så kommer proven, 4 prov inbokade sista veckan i september förutom alla veckoprojekt som är. lärarna kan många gånger inte bryta ned projekten i mindre delar så jag får en teminsplan och sen själv försöka bryta ned alla info i ALLA ämnen och maila tillbaka till berörd lärare som sen bryter ned det till dottern - Jag gör nu sjukt mkt lärarjobb och det vill jag inte göra! och då pratar vi inte ens läxor då det är utöver. igår tog det 1h, 25 min att läsa 6 sidor i geografiboken om Aboriginer och Tasmanien och dess urinnevånare. Och då hade de gått igneom detta och sätt på film på 2 tidigare lektioner - dottern kunde ingenting och mindes inte det vi började med när vi väl kommit till slutet. däremot hade hon full koll på en trasig nagel, på vilka Hunter och vilka Uggs hon vill ha, texten i en ny låt av One Direction, en klasskompis storebrors betyg under vårterminen samt ett program som visas på americanska FOX.... allt detta kom fram under vår läxstund och det trots att ingen tv eller mobil eller ngt annat störde...

ADHD och vad det innebär suger. Jag vill inte ha det här ansvaret. jag börjar bli trött och orkeslös nu. JAg är avundsjuk på alla de föräldrar vars problem är att det "bara" blev VG på provet trots att barnet är ett MVG ämne... samtidigt är jag lycklig och oerhört tacksam över att dottern änsålänge är skötsam, inget skolk röknign eller alkhohol, jättetrevlig, har en fantastisk humor, glad och har många vänner. MEn man orkar inte alltid bara se de positiva sidorna...

sorry, nu blev det lite galla här men är faktiskt riktigt less just nu

• Oupsie

Nenne, ja, och just att hälften skulle få betala och hälften få gå gratis... Nä, jag har forfarande ont, inte hela tiden, men om jag har rört på mig för mycket. Jag har slutat amma nu, jag märkte ju stor skillnad när jag drog ner på amningen men det har inte blivit någon större skillnad sen jag slutade helt. Men jag ramlade och slog mig för ett tag sen och gjorde väl inte saken bättre . Jag tycker förresten att det verkar smart att kolla upp det där med dola. Vet inte om hon som hade proflaxkursen som vi gick var dola, men många av deras kursledare var ju det. Hon som vi hade skulle jag nog kunnat tänka mig att ha med som dola, det viktigaste är väl att båda känner förtroende för dolan. Och vem vet,  det kommer kanske att kännas annorlunda efter aurorasamtal.

• passionsblomman

Haha! Den konstiga(ste) är nog jag. För jag inte bara läser-utan skriver till råga på allt i de där andra trådarna ibland. Tomte

Nu ska jag kamma min hund. Om det tycker han not so much. Men lång, lång och vit tussig päls fordrar detta, alldeles oavsett vad hunden själv anser.

Idag hittade jag förresten en bit skog där marken var som i en saga. Helt mjuk, mycket grön och mycket mjuk mossa, så gott som utan ris och krafs. Rumpnissarna hade kunnat spela rugby där, utan att vare sig snubbla eller slå sig. Således kunde även min kortbenta hund springa där. Han brukar annars få finna sig i att hålla till på stigen, för han tar sig helt enkelt inte fram i någon vidare utsträckning över stock och sten. Han såg väldigt förnöjd ut där han traskade fram bland den rödgula trumpetsvampen. Men, mossfuktad och sedan självtorkad hund måste alltså kammas. Så see ya!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!