• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Nenne
    Jag tror inte det är så dumt med en doula. Då får P lite avlastning och kan fokusera på att stötta dig på andra sätt medan doulan klockar värkar och påminner om andning, avslappning osv. Och så kan P få sätta sig med huvudet mellan benen en stund om det skulle behövas utan att känna att du blir helt övergiven. Fast i och för sig har ju Pricken förhoppningsvis banat väg och nästa bebis är förhoppningsvis mindre så det kommer ju bara säga plopp den här gången, kanske hinner eventuell doula inte ens inställa sig på förlossningen.

Koko
    Heja! Hänger du med mig på Lidingö tjejlopp om några veckor alltså?

• Liten med Mindre

PB - vi fick heller ingen pump med bollen. Men lyckliga jag, så hade maken en mojäng som vi kunde koppla till dykutrustningen och sen blåsa upp bollen med tryckluft. Så det gick rätt fort ändå.

• snaily
    passionsblomman skrev 2011-09-06 11:57:07 följande:
    Snigel, Truls är 8,5 månad nu snart, så han är ju ganska stor. Jag har resonerat som du ungefär, inte minst för att när han springer i linan, så kan han ju styra sitt eget tempo rätt mycket själv. Det innebär ofta "stannar och kollar in anslagstavlan (doftmarkeringar alltså) med noggranhet, dricker lite i bäcken eller plockar kottar, TOK-rusar i full kareta fram till mig och förbi, rusar flera varv runt  runt, kastar sig platt till marken och vilar liten sekund innan trippar vidare med stolt hållning och huvudet mycket högt"
    Jag tycker ju att han rimligen borde bygga upp en bra fysik och kondition av att hänga med mycket. Men som sagt, man vill ju inte råka förstöra honom.
    Ja, han är ju nästan vuxen ju! Tror du lugnt kan motionera honom så mycket du vill. Jag släpade med stackars korven på en fem timmar lång skidtur i DJUPsnö när han var under ett år gammal. Förutom att han pulsade i djupsnön lekte han också nästan hela tiden (nåja, i början av skidturen i alla fall) med kompisens hund. Och då var han inte alls van vid längre strapatser. Han sov rätt gott efteråt!
  • Lapinette

Snaily - så du springer i år? Typiskt! Jag som var där ute i fjol men i år har ju maken valt halvmaran istället. Nästa år är det marathon som gäller för honom. Han har gått från soffpotatis till att bli "galen".

pb - en av anledningarna till varför min mamma inte går själv i skogen och plockar blåbär numera. Hon är rädd att träffa på ett gäng vildsvin. Inte för att jag tror det blir så himla mycket bättre i skogen för att hennes sambo är med henne?! Jag menar vad ska han göra om ett gäng vildsvin kommer .. leka matador?

Sen glömde jag säga att jag faktiskt fick prata med min pappa imorse. Det var det absolut ynkligaste jag någonsin har hört. Han hade ingen röst. Jag förstod när han sa bra och ok men resterande hörde jag inte. Usch men åtminstone så fick jag framföra att vi tänker på honom och hälsa från hela familjen ... och han sa att operationen hade gått bra.

• passionsblomman

Snigel, jamen visst är han väl? Är de vuxna vid ett år eller? Eller är det ett och ett halvt som räknas som fullt färdigvuxen? Fasen vad okunnig jag är!
    Det där med sova känner jag igen. Den gången jag tog med honom på sonens skolvandring, rörde han sig inte på hela resten av kvällen. Alls.

Nu kan jag märka att han dagen efter en långtur inte alls vill gå iväg på runt-kvarteret-promenaden  på morgonen, utan bara pinka och så helst in igen. Det har jag tolkat som att han är lite trött och mör och så har vi gått in, och sedan tar jag den rejälare promenaden ensam då. och de snabba stavrundorna då jag vill gå allt vad jag pallar, får han inte vara med heller än.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Lappis, ÅH vad fruktansvärt jobbigt att ha sin pappa så långt bort i den här situationen! *kramar om rejält*

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • _koko_

snaily - Hahahahahahahahahahahahahahaha, vänta medan jag kippar efter andan... Hahahahahahahahaha... Bellmanstafetten om ett år tror jag är ett rimligt mål för mig.

lappis - Åh, vad jobbigt med din pappa, men man kan ju bli rätt knepig i halsen av att ha sån där slang i halsen. Skönt att det verkar ha gått bra iaf!!!

PB - Ja, det är löjligt dyrt, jag är mycket tacksam att jag har en chef att lämna fakturorna till... Men han fattar ju att det är billigare än sjukskrivning.

Men jag har bara en vanlig Casall-boll, jag trodde det följde med alla!

• Liten med Mindre

Lappis - skönt att du fick kontakt. Hoppas att pappsen repar sig!

koko - här är en till med alldeles nya joggingskor. Fast jag har ju lyckats springa några gånger tidigare i livet. Det är bara så trist att börja när man måste hålla sig till korta turer för att vänja kropp o knopp.

• _koko_

AM - Om inte brorsan kommer hem med en handväska till mig kanske jag kan befria dig från presentkortet (om de nu inte kan ta in väskan du vill ha), den jag tittade på i london verkar bara vara några hundra dyrare i sverige. Fast jag har inte varit i butiken, kanske är priset annorlunda där. Säg till om du är intresserad av att sälja det så ska jag kolla upp väskan isf.

• _koko_

Liten - Jag tänkte inte ens springa i början utan bara gå, för att inte ta mig vatten över huvudet. Men hoppas att spotify ska göra det njutbart.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!